Skip Navigation Links   
1396/06/16 - ضرورت شناخت باورهای جامعه برای روابط عمومی ها
معاون امور اقتصادي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: «روابط عمومي زبان گوياي سازمان هاست» کمترين و نادرست ترين برداشت از وظايف و ماهيت روابط عمومي است. روابط عمومي بايد باورها، ارزش ها و گرايش هاي جامعه را بشناسد.
به گزارش اداره کل روابط عمومي و امور بين الملل صندوق بازنشستگي کشوري، حجت الله ميرزايي در همايش دو روزه «رابطان روابط عمومي صندوق هاي بازنشستگي کشوري در استان ها» که در تهران برگزار شد، اظهار داشت: روابط عمومي بيش از اينکه زبان سازمان باشد، چشم و گوش سازمان است. پس بيش از آنکه زبان را تقويت کنيم، بايد چشم و گوش سازمان تقويت شود.
وي با تاکيد بر اينکه شناخت باورهاي جامعه براي روابط عمومي ها مهم است، تصريح کرد: براي ديده باني در سازمان ها مهم اين است که ديگران فارغ از درست يا نادرستي سخن، چه مي گويند و چه تلقي و ذهنيتي از سازمان ما دارند. تمايل جامعه به اينکه چه بايد بشود، گرايش هاي جامعه را شکل مي دهد. باورها و گرايش ها و ارزش هاي جامعه را بايد شناخت، ديد و شنيد.
ميرزايي يکي ديگر از وظايف رابط عمومي ها را تبديل گفت به گفت-گفت و گفت و گو دانست که نيازمند الزاماتي است و افزود: در دنياي امروز، هر شهرند يک رسانه است و همين شرايط، کار روابط عمومي ها را سهل و ممتنع مي کند. در گذشته تابلوي اعلانات، بولتن داخلي و بعدها روزنامه و بعد از آن نيز راديو و تلويزيون به کمک روابط عمومي آمد؛ اما اکنون رسانه هاي اجتماعي وجود دارند که عکس آنچه تصور مي شود، کار روابط عمومي ها را بسيار سخت تر کرده اند.
وي با بيان اينکه صرف داشتن يک کانال تلگرامي يا رسانه اجتماعي مهم نيست، بلکه شناسايي ذائقه اجتماعي مهم است، گفت: روابط عمومي بيش از يک کار اداري است و در حقيقت هنرمندي تام است تا چگونه يک پيام را به خوبي بتواند منتقل کند. در اين شرايط، شيوه بيان بسيار مهم است. گاهي پاسخ ندادن بهتر است از پاسخ دادن است؛ اينکه با چه زباني صحبت کنيم که اثر بخش باشد.
ميرزايي ادامه داد: از سوي ديگر، همانطور که روابط عمومي يک هنر است، نوعي پژوهش هم هست؛ چراکه شناخت باور، مبتني بر پژوهش بدست مي آيد. بنابراين اجراي CRM و رضايتمندي مشتريان در سازمان ها از جمله روابط عمومي بسيار مهم است که در اين زمينه سال گذشته سنجش رضايتمندي بازنشستگان در دستور کار موسسه پژوهشي صندوق قرار گرفت.
وي با اشاره به اينکه کارکرد رسانه و روابط عمومي در قدرت ايجاد گفتمان است، بيان کرد: در دنياي امروز، صف بندي هاي متنوعي در عرصه هاي مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي و ... وجود دارد و روابط عمومي در اين صف بندي ها نيازمند هوشمندي عميق است.
ميرزايي روابط عمومي را ابزاري براي سياست گذاري در کشورها عنوان کرد و يادآور شد: اگر همين امسال بحث سالمندي به عنوان کار مشخص و اصلي روابط عمومي هاي صندوق هاي بازنشستگي باشد، بعد از يک سال تبديل به مهمترين موضوع و گفتمان کشور مي شود.
ميرزايي با اشاره به اينکه يکي از ظرفيت هاي مهم براي کار روابط عمومي صندوق بازنشستگي کشوري، خانه هاي اميد است، گفت: خانه هاي اميد يکي از مراکزي است که مي تواند مورد حمايت رسانه اي قرار گيرد تا با شناسايي توانمندي هاي مختلف، هم در اين مراکز و هم در ميان بازنشستگان به خوبي آن ها را در کشور معرفي کرد و از توانمندي هاي موجود به بهترين شکل استفاده کرد.
وي تصريح کرد: خانه هاي اميد يا به عنوان نهادهاي فعال که خدماتي به افراد مي دهند مثل کارهاي کلينيکي که انجام مي دهند يا مشاوره هاي مورد نياز و برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي متنوع که عموماً خدمات پرهزينه اي نيست يا در قالب خدماتي است که مي توان از بازنشسته ها دريافت کرد. بازنشستگان تجارب بسيار خوبي دارند که مي توان از آن استفاده کرد. آن ها نيروهاي بسيار خوبي براي اداره مراکز خيريه هستند و در تمام دنيا نيز بسياري از موسسات خيريه توسط سالمندان اداره مي شود. روابط عمومي هاي صندوق بازنشستگي کشوري مي توانند با استفاده از ابزارهاي در اختيار، خانه هاي اميد را به خانه هاي موسپيدان و خردمندان جامعه تبديل کنند.

خبرنگار: سيد بهنام اخوت پور
عکاس: رضا حسيني
 
ساختمان مرکزی : تهران - خيابان دکتر فاطمی - ميدان جهاد شماره 61 ، تلفن 88954405 ، فکس : 88963602 ، شماره پستی : 1414771118
کليه حقوق اين وب سايت متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
Designed & Developed by : Behvar Design & Engineering Co.