رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور:

ازدواج سالمندان باید عُرف شود

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: ازدواج سالمندان باید عُرف شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، حسام الدین علامه در گفتگو با خبرگزاری ایلنا درباره اهمیت ازدواج سالمندان گفت: این عزیزان معمولا از نظر مباحثی مانند ملزومات اولیه ازدواج مانند مسکن، لوازم زندگی و غیره وضعیت حداقلی را برای شروع یک زندگی مشترک دارند. با توجه به اینکه وجود همسر و همدم در دوران سالمندی برای جلوگیری از انزوای سالمندان و آرامش و سلامت روانی سالمندان بسیار موثر است و به زندگی مستقل سالمندان و کاهش هزینه‌های اقامت سالمندان در مراکز اقامتی و همچنین نگهداری سالمندان در درون خانواده بسیار کمک می‌کند، بنابراین ازدواج سالمندان امر بسیار مهمی است.

علامه با بیان اینکه «ما با پدیده تجرد قطعی در میان سالمندان مواجه هستیم»، تصریح کرد: پدیده تجرد قطعی سن ازدواج را بالا برده است و همچنین با موضوع طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی در سال‌های اخیر مواجه هستیم به طوری که الان بیش از دو میلیون نفر از سالمندان ما تنها هستند.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور افزود: بنابراین ازدواج سالمندان بسیار مهم و لازم است؛ ولی سالمندان بیشتر از اینکه احتیاج به کمک مالی برای ازدواج داشته باشند، به فرهنگ‌سازی برای عرفی کردن و هنجار کردن ازدواج سالمندان احتیاج دارند.

علامه همچنین گفت: حدود بیش از سه چهارم سالمندانِ تنها “زنان” هستند، بنابراین لازم است فرهنگ‌سازی کافی و یک سری قوانین و هنجارهای اجتماعی و قراردادی برای تسهیل ازدواج سالمندان زن تنها اتفاق بیفتد و این بیشتر یک کار رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی می‌طلبد.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیماری کرونا و عوارض آن در سالمندان شدیدتر است، سالمندان به توصیه مقامات حوزه سلامت گوش داده و بیشتر در منزل هستند و کمتر مشارکت اجتماعی دارند و نسبت به سابق رفت و آمدهایشان کمتر شده است.

وی گفت: در کنار احتیاطی که در این خصوص در جامعه القا شده است، بخشی هم ترس غلطی است که باعث شده سلامت روان یک سالمند بهم بریزد؛ برای همین ما توصیه می کنیم که حتما تماس تلفنی و تصویری با سالمندان جزو برنامه‌های مستمر خانواده‌ها و حتی گروه‌های داوطلب قرار بگیرد و ساعتی را به صحبت کردن با سالمندان اختصاص دهند تا نیازهای روحی و روانی آنها برآورده شده و آرامش برای آنها ایجاد شود.