دکتر نوبخت در جمع کانون های بازنشستگان کشوری استان کردستان:

نواقص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با تدبیر و حوصله رفع خواهد شد/ اختصاص ۲۲هزارمیلیارد تومان به همسان‌سازی از ۹۶ تاکنون

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری تمام نشده و ضمن اینکه در سال های آینده ادامه خواهد داشت، نواقص آن نیز با تدبیر و حوصله رفع خواهد شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از روابط عمومی مدیریت استان کردستان، محمدباقر نوبخت در جریان سفر به استان کردستان و در نشست صمیمی با روسای کانون های بازنشستگان کشوری استان که روز پنجشنبه (۱۶بهمن) با حضور استاندار کردستان، رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان کردستان و تعدادی از مسئولین استانی برگزار شد، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع کانون‌های بازنشستگان استان کردستان، گفت: واقعیت امر این است که آنچه در حوزه متناسب سازی حقوق بازنشستگان عزیز صورت گرفت نیازی به بازگو کردن و تعارف ندارد و اصل این بوده که این کار شایسته و بایسته شما بزرگواران است که شخصیت ها و سرمایه های انسانی و فرهنگی این مرز و بوم هستید.

نوبخت تصریح کرد: هرچند برای همسان سازی حقوق بازنشستگان، از سال ۹۶ مشخصاً یک ردیف در بودجه کشور برای این امر تعیین و اختصاص می‌یافت و ما این کار را با یک هزار میلیارد تومان آغاز کردیم و در ادامه این رقم به ۳ هزار، ۴ هزار میلیارد، ۵ هزار و در نهایت امسال به ۱۰ هزار میلیارد رسید. یعنی تا مهر سال جاری بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی اختصاص یافت.

وی با باین اینکه «در این چند سال این رقم ها خیلی محسوس نبود» اظهار داشت: دراسفندماه ۹۸ یک افزایش حقوق برای کارمندان انجام شد که آن هم ناشی از اجرای ماده ۵۰ قانون برنامه بود و به تبع آن حقوق شاغلین بالا رفت و این تفاوت کاملاً مشخص بود و اینکه بازنشستگان عزیز دیگر با این مبالغ کاری از پیش نمی‌برند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اگر قرار باشد این فاصله را کم کنیم، باید کار بزرگتری انجام می دادیم. قطعا مجموعه دولت بازنشستگان عزیز را درک می‌کنند؛ مسئولیت فقط این نیست که به من قدرت امضا بدهند، بخصوص وقتی مسئول سازمان برنامه بودجه باشم؛ بنابراین، من در این مسئولیت باید بدانم که برنامه چیست و باید این برنامه متناسب با واقعیت‌ها باشد.

نوبخت با تاکید بر اینکه «اعلام نبودن بودجه، محاصره اقتصادی و سایر دلایل، برای مردم فایده ای ندارد و ما به عنوان مسئول باید به جای حرف، عمل کنیم» گفت: باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم و درک درستی از شرایط اجتماعی و اقتصادی که بسیار هم مهم است، داشته باشیم.

وی تاکید کرد: قبول کنیم که در سال ۹۲ تا سال ۹۷ ما موفق شدیم نرخ ارز را زیر ۴هزار تومان نگه داریم، ما موفق شدیم تورم را از دو رقمی به یک رقمی برسانیم، ما موفق شدیم رشد اقتصادی منفی را مثبت و حتی دو رقمی کنیم؛ اما از سال ۹۷ اوضاع عوض شد و در پی آن باید قبول کنیم رشد اقتصادی منفی شد، باید قبول کنیم دوباره تورم دو رقمی و فزاینده شد و به تبع آن فشاری که به خاطر این افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید به مردم و بازنشستگان وارد شد را قبول کرده و نباید از کنار آن به راحتی عبور کنیم.

 

یا باید رها می کردیم یا متناسب با شرایط اقدام می کردیم

نوبخت تصریح کرد: با چنین شرایطی یا باید رها می کردیم یا باید متناسب با شرایط پیش آمده اقدام می‌کردیم و خوشبختانه این اقدام صورت گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: در آن زمان به این سوال رسیدیم که این اقدام بزرگ را چه کسی انجام دهد؛ آیا سازمان برنامه با چند کارشناس راسا این کار را انجام دهد، یا دوستان ما در صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری کار را انجام بدهند؟ و بالاخره احساس ما این بود که آنچه اثربخش خواهد بود این است که خود بازنشستگان در این کار مشارکت کنند.

نوبخت ادامه داد: برهمین اساس، افرادی از میان بازنشستگان دعوت شدند تا به ما کمک کنند آن چیزی که شایسته و بایسته بازنشستگان عزیز است، اتفاق افتد و هم صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان امور اداری و استخدامی دعوت شدند و همه در جلسه ها حضور داشتند.

وی با اشاره به پیشنهادهایی برای موکول شدن متناسب سازی به آینده یا اجرای بخش یا درصدی از آن گفت: ما باید حُسن استفاده از زمان می‌کردیم و به سرعت مشکل را حل می کردیم؛ شرایط اقتصادی بازنشستگان عزیز ما طوری نبود که زمان بخریم؛ در نهایت، مسائل مالی را حل کردیم و توانستیم این طرح بزرگ را با مشارکت خود بازنشستگان عزیز اجرا کنیم.

 

نواقص متناسب سازی با تدبیر و حوصله رفع می شود

وی بابیان اینکه «ما می‌دانستیم با وجود یک نظام پرداخت سنتی و قدیمی، اجرا و عملیاتی کردن یک مجموعه و الگوی جدید محاسبه و پرداخت حقوق، ناکافی است و کامل جواب نخواهد داد» گفت: پیش بینی ما هم این بود که موقع اجرا کاستی‌هایی خواهیم داشت؛ به همین دلیل هم در مصوبه ای که از هیات محترم وزیران گرفتیم بابی مفتوح شد تا کمیته‌ای فعال جهت نظارت و پیگیری طرح تشکیل شود.

او اضافه کرد: این نبوده که این طرح یک بار انجام شود و تمام؛ بلکه حتی همین چند روز گذشته، بنده، وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل صندوق بازنشستگی آقای دکتر افتخاری تا نیمه های شب مسائل مختلف را با هم بررسی کردیم و تاکید کردیم که هر مشکلی در این طرح وجود داشته باشد، این آمادگی از سوی دولت وجود دارد که آن را حل کنیم.

نوبخت یادآور شد: به عنوان مثال، عزیزانی که عضو غیر هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان و فنی حرفه ای هستند و نه مثل بازنشستگان عزیز معلم در مدارس بودند و نه مثل اعضای هیات علمی بودند و بنابراین، ما باید برای افزایش حقوق این عزیزان یک مدل جدیدی طراحی می‌کردیم و این کار هم صورت گرفت. به طورقطع سایر موارد هم مانند ایثارگری و غیره قابل است و معتقدم که باید کامل این موارد بررسی شود و نواقص آن با تدبیر و حوصله اصلاح شود.

نوبخت در ادامه گفت: سیاست ما در سازمان برنامه و بودجه این است که افراد و مراجعه کننده ای که به مساله ای اعتراضی دارد، حتما صدایش شنیده شود و در سازمان برنامه و بودجه راه و روش های آن وجود دارد و بنده شخصا پاسخگوی چنین مواردی هستم. با برخورد قهرآمیز و تند نمی توان کار را جلو برد و به همین دلیل شایسته است ادارات اصل تکریم ارباب رجوع را رعایت کنند.

وی خطاب به بازنشستگان و با تاکید بر اینکه «نگران دائمی شدن همسان سازی نباشید»، اظهار داشت: براساس مصوبات قانونی، حقوق شما عزیزان دیگر به عقب برنمی گردد و به همین منوال پیش خواهیم رفت و بنده هم با تمام توان از این موضوع حمایت خواهم کرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان سخنان خود با بیان اینکه «بنده بعد از اتمام این دولت به کلاس درس و دانشگاه برمی‌گردم و دیگر هیچ مسئولیتی قبول نخواهم کرد»، گفت: بنده یک معلم هستم و علاقه‌مندم تا زمانیکه این مسئولیت را برعهده دارم، کار را بر اساس عدالت و انصاف انجام دهم.

 

تقدیر بازنشستگان از تلاش های صورت گرفته برای اجرای متناسب سازی حقوق با شاغلین

در ابتدای این نشست، همایون جنتی مشاور استاندار کردستان در امور بازنشستگان گفت: لازم می‌دانم در ابتدا از تلاش‌های شما و درک درستی که از وضعیت قشر فرهیخته بازنشسته و از مشکلات پیشکسوتان دارید تشکر کنم که با اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین بالاخره دغدغه ۱۳ ساله بازنشستگان را پایان دادید.

جنتی با بیان اینکه «از مشکلات مهم آینده کشورمان، رشد سریع جمعیت سالمندی و افزایش آن به یک چهارم جمعیت در ۲۵ سال آینده است»، تصریح کرد: افزایش طول عمر می‌تواند به افزایش بیماری‌های دوران سالمندی ازجمله آلزایمر و دمانس بی‌انجامد و لازم است دولت در برنامه‌ریزی‌های آینده به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد.

وی گفت: شاید در آینده در کنار خیرین مدرسه ساز نیاز است تا خیرین سرای سالمندان هم داشته باشیم.

مشاور استاندار کرمانشاه در امور بازنشستگان با اشاره به ناکارآمدی بیمه های تکمیلی و درمان، گفت: تنها راه برون رفت از این معضل، اجرایی شدن ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری است.

رسیدگی به وضعیت کانون های بازنشستگی و قانونی شدن این نهادها، کسورات حقوق بازنشستگان، اعمال امتیازات بند «ج» ماده ۱۱۲ برنامه ششم توسعه برای بازنشستگان، اعطای یک طبقه به بازنشستگان پیش از سال ۹۶ همانند شاغلین، برقراری امتیازات منطقه جنگی که اخیرا از سوی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام شده و طی آن سنندج، کامیاران و دیواندره از مصادیق آن حذف شده است، از جمله مطالبات روسای کانون های بازنشستگان استان کردستان در نشست با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بود.

در پایان این نشست صمیمی که استاندار، رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان و جمعی از مسئولین استانی حضور داشتند، تعدادی از روسای کانون‌های بازنشستگان کردستان به نیابت از بازنشستگان استان، ضمن قدردانی از دکتر نوبخت با اهداء هدیه و لوح تقدیری از وی بابت اجرای متناسب سازی حقوق تقدیر کردند.