براساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات انجام شد؛

پاسخ صندوق بازنشستگی به ۲۰پرسش طرح شده در سامانه ملی دسترسی آزاد به اطلاعات

صندوق بازنشستگی کشوری از اوایل سال ۹۸ تا ۱۷دیماه امسال به ۲۰ پرسش طرح شده از سوی مخاطبان و پرسشگران در «سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» پاسخ داده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، پس از دستور دکتر اکبر افتخاری مدیرعامل صندوق بازنشستگی در اوایل خردادماه امسال برای واگذاری مدیریت سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات (وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق، کمیسیون مربوطه دسترسی به این سامانه را ظرف چهار روز فراهم کرد.

این اداره کل پس از آن، برای هماهنگی بیشتر و مدیریت صحیح سامانه مذکور و ارائه پاسخ شفاف و صحیح به مخاطبان، نشستی با حضور مسئولان کمیسیون مربوطه در تیرماه امسال برگزار کرد که درگام نخست، با بررسی سامانه مربوطه مشخص شد، نام تعدادی از شرکت‌های صندوق بازنشستگی در سامانه «اشتباه» ثبت شده است.

با پیگیری و مذاکرات انجام شده با مدیریت سامانه در وزارت ارشاد، قرار شد تا شرکت هایی که عناوین و مشخصات آنها اشتباه ثبت شده است، از زیرمجموعه صندوق حذف و از این پس اسامی هلدینگ های تخصصی صندوق شامل شرکت سرمایه گذاری گروه مدیریت ارزش سرمایه، شرکت سرمایه گذاری ترازپی ریز، شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت صنایع شیر ایران، در سامانه جایگزین شود.

پس از انجام ویرایش های لازم در سامانه و با نظر مدیرعامل صندوق، مدیریت پاسخگویی هلدینگ های پنجگانه نیز به این اداره کل واگذار شد.

براساس این گزارش، صندوق بازنشستگی کشوری با حساب کاربری به همین عنوان یعنی «صندوق بازنشستگی کشوری» به ۱۴ پرسش از تعداد ۱۶پرسش مطرح شده در سامانه که با موضوعات متفاوت از ۲۶فروردین۹۸ تا ۱۷دیماه۹۹ درخصوص “ضوابط و آیین نامه های مربوط به افراد تحت پوشش”، “آیین نامه های مربوط به اعطای تسهیلات به افراد توان خواه”، “پاسخگویی به نامه اداری واحد امور فنی صندوق”، “قوانین مربوط به حقوق ورثه درحین فوت”، “تغییرات قوانین و مقررات مرخصی های استحقاقی”، “اقدامات و تسهیلات ارائه شده و متناسب سازی ساختمان های اداری صندوق برای مراجعان توان خواه”، “تعداد حقوق بگیران صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری”، “انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی”، “وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری”، “ضوابط و آیین نامه های بازنشستگی زنان با سیزده سال سابقه”، “آمار شاغلین با بیش از ۳۰ سال سابقه کار در ادارات شهرستان تالش”،”ضوابط و آیین نامه های مربوط به تسهیلات خرید بازنشستگان کشوری از فروشگاه های زنجیره‌ای رفاه”،”ضوابط و آیین نامه های مربوط به خرید اینترنتی لوازم خانگی” مطرح شده بود، پاسخ داده و به ۲ پرسش دیگر که مربوط به درخواست اطلاعات محرمانه مدیریتی بوده، پاسخ نداده است.

این اداره کل در تاریخ ۳ شهریور ۹۹ برای پرسش های مشابه مطرح شده در سامانه با موضوع “اقدامات و تسهیلات ارائه شده و متناسب سازی ساختمان های اداری شرکت برای مراجعان توان خواه” از طریق حساب های کاربری “شرکت سرمایه گذاری گروه مدیریت ارزش سرمایه”، “شرکت سرمایه گذاری ترازپی ریز”، “شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا”، “شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری” و همچنین “شرکت صنایع شیر ایران” پاسخ های جداگانه ای تهیه و در مهلت مقرر ارائه کرده است.

همچنین با حساب کاربری “شرکت صنایع شیر ایران” در تاریخ ۵ شهریور ۹۹ به پرسشی با عنوان “ضوابط، آیین نامه ها و شیوه نامه های مصوب در راستای قانون مدیریت پسماند و آیین نامه اجرایی”، پس از جمع آوری اطلاعات لازم از تمامی شرکت های تابعه صنایع شیر ایران (پگاه) در سراسر کشور، در مهلت مشخص پاسخ داده است.

گفتنی است که مرکز ارتباط با ذینفعان صبا با شماره ۲۵۰۰ (۰۲۱) نیز با ظرفیت بیش از ۳۰ خط به صورت شبانه روزی و در هفت روز هفته، پاسخگوی سوالات بازنشستگان و مخاطبان صندوق است که پس از دریافت سوال و درصورت نیاز به بررسی بیشتر، سوال مربوطه از این مرکز به کارشناسان خُبره صندوق ارجاع و با پیگیری‌های لازم پاسخ سوال در اسرع وقت به مخاطب اعلام می شود. همچنین هر سوال مطرح شده، با ارائه یک کد مشخص، در هر زمان از سوی سوال‌کننده قابل پیگیری است.