معاون صندوق بازنشستگی در نشست روسای کانون‌های گلستان:

اجرای کامل همسان‌سازی اقدامی جسورانه بود/ چالش صندوق بازنشستگی برای ساماندهی شرکت‌های وابسته

معاون توسعه و منابع انسانی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: با تمهیدات اندیشیده شده و حمایت‌هایی که سازمان برنامه و بودجه از صندوق بازنشستگی خواهد کرد، مشکل پرداخت کسور بازنشستگان به دستگاه های محل خدمت به زودی مرتفع و پرداخت های مذکور به موقع صورت خواهد گرفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، فتح الله شعبانی در نشست با روسای کانون های بازنشستگان کشوری و مدیریت صندوق بازنشستگی استان گلستان در محل سالن چند منظوره خانه امید گرگان برگزار شد، با اشاره به فشار نقدینگی وارد شده به صندوق طی اجرای کامل همسان سازی حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری، گفت: متاسفانه صندوق های بازنشستگی علاوه بر مشکلات مالی و روزمره برای خدمت رسانی به جامعه بازنشستگان تحت پوشش خود، با چالش های قانونی و ساختاری نیز روبرو هستند.

شعبانی افزود: بر اساس ظاهر قوانین و همچنین تفسیر گروهی از کارشناسان و دستگاه های نظارتی، صندوق ها متولی ساماندهی امور بازنشستگان تحت پوشش به معنای جامع و عام آن نیستند، بلکه براساس این دیدگاه صرف پرداخت حقوق و حق معذورت افراد تحت پوشش تنها وظیفه صندوق ها تلقی می شود.

وی با بیان اینکه « براساس این دیدگاه و تفسیر، آنچه به عنوان خدمات درمانی، رفاهی و فرهنگی برای بازنشستگان از آن یاد می‌شود برعهده دستگاه‌های محل خدمت بازنشستگان قرار دارد» گفت: این درحالی است که قوانین ناظر بر این امر، برای دستگاه های اجرایی الزام آور نبوده و در محتوای قوانین مربوطه از کلماتی مانند «می‌تواند» که متضمن اختیار برای دستگاه است، استفاده شده است. بنابراین آنچه برای صندوق ها تعریف و تایید می شود، ارائه مستقیم خدمات نبوده و حداکثر انجام هماهنگی هایی در تحقق این منظور یا ایجاد بسترهایی که درنهایت منجر به ارائه چنین خدماتی شود، را شامل می شود.

 

صندوق بازنشستگی در سنوات مختلف تلاش کرده خلا قانونی ارائه خدمات رفاهی به بازنشستگان را پوشش دهد

شعبانی با تاکید بر اینکه «دستگاه ها و سازمان های محل خدمت بازنشستگان به دلیل محدودیت بودجه ای اغلب از پذیرش چنین تعهداتی استقبال نکرده و ترجیح می دهند که خدمات یاد شده را به شاغلین خود محدود کنند» اظهار داشت: در این میان مدیریت صندوق ها، به ویژه صندوق بازنشستگی کشوری با وجود محدودیت های مختلف در طول سنوات گذشته سعی کرده تا این خلاء قانونی را در حد بضاعت و توان مالی صندوق، پوشش دهند.

وی ادامه داد: این مهم در دوره مدیریت کنونی با توجه به فشارهای تورمی و رشد نامتناسب حقوق بازنشستگان، هم از نظر تنوع خدمات و هم مبالغ تخصیص یافته، رشد قابل توجهی را تجربه کرده، چنانکه از دید بازنشستگان عزیز و وظیفه بگیران امروز این نوع خدمات به عنوان وظایف ذاتی صندوق تلقی شده و می شود.

معاون توسعه و منابع صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: این دیدگاه البته نگرانی‌هایی را به خصوص برای کارشناسان حوزه بازنشستگی به همراه داشته و آن هم تبدیل ظرفیت های لازم برای ایجاد ارزش افزوده های آتی به منابع نقدی و توزیع آن میان افراد تحت پوشش کنونی ‌ا‌ست که البته نگرانی جدی و شایسته توجهی است.

 

تداوم جریان کسورپردازی و سرمایه گذاری های مناسب باید دغدغه صندوق ها باشد

شعبانی با اشاره به ماهیت صندوق های بازنشستگی اظهار داشت: این صندوق‌ها که صندوق‌های بین نسلی هستند، برای تداوم و پویایی خود باید بر اساس درآمدهای کنونی و تعهدات آتی خود مدیریت و ساماندهی شوند؛ به همین دلیل، تداوم و توسعه جریان کسورپردازان و انجام سرمایه گذاری های مناسب برای تضمین جریانات نقدی در آینده، باید مهمترین دغدغه مدیران و ذینفعان صندوق های بازنشستگی باشد.

او افزود: بدون آنکه بخواهیم سوء مدیریت منابع مالی و سرمایه ای صندوق ها را در طول عمر این مجموعه ها تخفیف دهم، باید تاکید کنم که متاسفانه قطع جریان مشترکین و کسورپردازان و عدم ایفای به موقع و حقیقی تعهدات مالی دولت های مختلف در قبال صندوق های بازنشستگی از یک سو و از سوی دیگر تصویب قوانین تعهدزا و درآمدزُدا در طول سال های گذشته دو ضلع اساسی پیکان پرتاب شده به سوی صندوق بازنشستگی کشوری بوده که دستیابی به حداقل شرایط مطلوب برای مانایی و پویایی این صندوق را به آرزویی دور (اگر نگویم محال) تبدیل کرده است.

شعبانی «وخامت اوضاع اقتصادی افراد تحت پوشش و فاصله ایجاد شده برای دستیابی این طبقه شریف به نیازهای معمول خود» را یکی از دلایلی عنوان کرد که مدیران صندوق های بازنشستگی را به تلاش برای تأمین حداقل ضرورت های زندگی و معیشت بازنشستگان و وظیفه بگیران وادار کرده است. اقداماتی که گاه با مقاومت‌های جدی، حتی از سوی کارشناسان مواجه کرده است.

 

اجرای کامل همسان سازی اقدامی جسورانه بود

معاون توسعه و منابع صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اقدامات جسورانه ومسئولانه مدیریت کنونی صندوق بازنشستگی کشوری در پذیرش و اجرای کامل همسان سازی حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری، از حمایت های مدبرانه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قدردانی کرد.

وی با اشاره به سخنان اخیر وزیر رفاه در لزوم پرداختن به امور رفاهی و فرهنگی و درمانی بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش صندوق، این سخنان را پشتوانه مناسبی برای رفع موانع قانونی و اقدامات متعدد و اثرگذار مدیریت صندوق در جهت بهبود معیشت بازنشستگان عزیز و پرداختن به نیازهای رفاهی، فرهنگی و درمانی آن ها عنوان کرد.

شعبانی با اشاره به بسته های مختلف طرح یاری در طول سال جاری که مورد استقبال ذینفعان صندوق بازنشستگی قرار گرفته از مصمم بودن مدیریت این صندوق برای ادامه مسیر اجرای طرح های رفاهی با هدف کاهش مشکلات و بهبود معیشت و افزایش کیفیت زندگی افراد تحت پوشش خبر داد.

 

مسیر دشوار تامین مالی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان

وی «مسیر دشوار تامین نقدینگی برای اجرای طرح همسان سازی» را یکی از مشکلات فعلی این صندوق برشمرد و گفت: عدم تامین مالی از محل سهام شرکت های تعیین شده به منظور پوشش بخشی از تعهدات مالی مورد نیاز برای همسان سازی، محدودیت های ایجاد شده برای صندوق به منظور عرضه سهام شرکت های تابعه در بازار سرمایه کشور، از جمله عوامل موثر بر اجرای مطلوب همسان سازی حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش است.

شعبانی این محدودیت ها را عامل اصلی تاخیر در پرداخت کسورات بازنشستگان به دستگاه های محل خدمتشان از سوی صندوق عنوان و ابراز امیدواری کرد: با تمهیدات اندیشیده شده و حمایت هایی که سازمان برنامه و بودجه در پیشبرد این امر به صندوق خواهد کرد، این مشکل به زودی مرتفع و پرداخت های مذکور به موقع صورت خواهد گرفت.

 

گام های پرچالش صندوق بازنشستگی برای ساماندهی شرکت های وابسته

شعبانی در ادامه سخنان خود «اصلاحات اساسی و ساماندهی شرکت های تحت مالکیت صندوق بازنشستگی کشوری» را یکی از مهمترین و دشوارترین برنامه های انجام شده در یکسال اخیر عنوان کرد و افزود: انحلال یا ادغام شرکت های غیرفعال یا کم بازده که یکی از دشوارترین و پرچالش ترین سیاست های اصلاحی صورت گرفته است، تجهیز و ساماندهی هلدینگ آتیه صبا به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های تابعه صندوق بازنشستگی و آماده سازی آن برای ورود به بازار بورس، استقرار سامانه های برخط متعدد برای رصد و ارزیابی عملکرد و شرایط بنگاه‌های اقتصادی وابسته به صندوق، اقدام برای بورسی شدن شرکت های تابعه و عرضه سهام آنها در بازار سرمایه از مهمترین اقدام های انجام شده صندوق در جهت شفافیت، بهبود کارایی و مدیریتی این بنگاه ها است.

شعبانی در ادامه صحبت های خود از سازمان برنامه و بودجه و مجموعه هیات دولت به دلیل همراهی و حمایت از صندوق بازنشستگی کشوری در تدوین و تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ تقدیر و از تشریک مساعی و مواجهه نمایندگان وکمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی در این خصوص قدردانی و ابراز امیدواری کرد که تداوم این نگاه از سوی مسئولان به ویژه در دولت و مجلس، افق روشنی را پیش روی بازنشستگان فرهیخته و عزیز کشوری قرار دهد.

شعبانی با قدردانی از تلاش های صادقانه و خدمات ارزنده مدیریت و کارکنان صندوق بازنشستگی کشوری استان گلستان، از اراده این صندوق در تحکیم جایگاه مدیریت های استانی برای بهبود و سرعت بخشی به خدمت مورد نیاز مشترکین خبر داد و گفت: الکترونیکی شدن بخش بزرگی از خدمات و حتی فرآیندهای درون سازمانی یکی از مهمترین اصلاحات اساسی صورت گرفته در صندوق بازنشستگی است که امیدواریم با تداوم این مسیر علاوه بر بهبود کارایی و اثربخشی خدمات، هزینه‌های تخلف و سوء استفاده از امکانات و اختیارات افراد به نحو مطلوب و گسترده ای کاهش یابد.