مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در یادداشتی تشریح کرد:

در باب اهمیت حفظ و نگهداری اسناد تاریخی صندوق بازنشستگی کشوری

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود دلایل اهمیت ایجاد روایتخانه صبا را برشمرد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر اکبر افتخاری در این یادداشت آورده است: سنگ بنای صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان قدیمی‌ترین نهاد بازنشستگی ایران در سال هزار و سیصد و دو خورشیدی با تشکیل دایره تقاعد در وزارت مالیه گذاشته شد و در سال پنجاه و چهار با تأسیس سازمان بازنشستگی کشوری کمابیش به شکل امروزی نمودار شد.

این نهاد از پشتوانه اسنادی قدرتمندی برخوردار است که نه تنها قدمت و سیر برنامه‌های آن را نشان می‌دهد، بلکه در بررسی تاریخ معاصر ایران نیز حایز اهمیت فراوان است. اگر در نظر داشته باشیم که شمار زیادی از چهره‌های نامدار تاریخ معاصر ایران در زمره بازنشستگان کشوری بوده‌ و هستند و پرونده آنان در صندوق حاوی اطلاعات مهمی درباره زندگی شخصی و حرفه‌ای آن‌هاست، آن‌گاه به اهمیت اسناد تاریخی این نهاد پی می‌بریم.

این امر موجب شد که از سال گذشته سه اقدام مهم در این خصوص صورت پذیرد:

نخست؛ امضای تفاهم‌نامه‌ای با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به منظور دیجیتالی کردن آن بخش از اسناد صندوق که در دهه هفتاد به آرشیو ملی منتقل شده‌اند با هدف بارگزاری آن‌ها در سامانه اسناد و مدیریت دانش صندوق؛

دوم؛ شناسایی، ساماندهی و دیجیتال‌سازی پرونده‌های مشاهیر و مفاخر معاصر ایران در آرشیو راکد صندوق به منظور بارگزاری در سامانه پیش‌گفته و دسترس پذیرکردن‌شان برای پژوهشگران و دانشجویان؛

سوم؛ تأسیس نمایشگاهی دائمی تحت عنوان «روایتخانه صبا» در ساختمان مرکزی صندوق به منظور معرفی پیشینه تاریخی و ماهیت و عملکرد صندوق بازنشستگی کشوری.

این نمایشگاه، روز سه‌شنبه، پانزدهم تیرماه به دست جناب آقای محمد شریعتمداری، وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی گشایش یافت.

روایتخانه صبا از بخش‌هایی مانند گاه‌شمار تاریخ بازنشستگی و صندوق بازنشستگی کشوری؛ گزیده اسناد تاریخی؛ پنل یادمان صد نفر از مشاهیر و مفاخر بازنشستگان کشوری؛ اینفوگرافی ماهیت و عملکرد صندوق؛ معرفی جامعه بازنشستگان تحت پوشش و نیز نمایشگر هوشمند تشکیل شده است که خود شمار بیشتری از اسناد تاریخی حوزه بازنشستگی، پادکست‌های رادیو صبا و فیلم‌های مستند مرتبط با عملکرد صندوق را به مخاطبان ارایه می‌کند و از طریق آن می‌توان با سامانه‌های دیجیتال صندوق شامل سامانه جامع هوش تجاری، امور قراردادها، ثبت اطلاعات املاک، حقوقی، مدیریت اسناد و سامانه اطلاعات شرکت‌ها آشنا شد.