بازنشسته کشوری شرکت مخابرات تبریز عنوان کرد:

ما بازنشستگان تصمیم می‌گیریم چطور و چگونه از این دوران استفاده کنیم

بازنشسته کشوری شرکت مخابرات ایران با اشاره به صعودهای متعدد خود به قله هایی چون دماوند، سبلان، آرارات در ترکیه و چند قله دیگر گفت: دوران بازنشستگی یکی از دوران‌های طلایی هر بازنشسته است و این ما هستیم که تصمیم می گیریم چطور و چگونه از این فرصت طلایی استفاده کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، حسن شمس از بازنشستگان کشوری شرکت مخابرات تبریز است که در سال ۸۸ بازنشسته شده و اکنون در سن ۵۸ سالگی تجربه صعود به قله های مختلفی در داخل و خارج از کشور از جمله چاپایف و خانتانگری در قزاقرستان، آرارات در ترکیه و دماوند، سبلان، علم کوه، اشتران‌کوه، دنا، توچال و چند قله داخلی دیگر را در کارنامه ورزشی خود دارد.

شمس با اشاره به فعالیت های ورزشی خود در دوران بازنشستگی اظهار داشت: به عنوان یک بازنشسته سالیان سال است که در کوهنوردی و ورزش‌های هوازی فعالیت دارم و از سال ۹۰ به بعد ورزش را بصورت حرفه‌ای ادامه دادم و چندین صعود داخلی و خارجی و به ویژه صعودهای زمستانی به قلل مرتفع ایران از جمله دماوند و سبلان را در کارنامه دارم.

بازنشستگان در ورزش های هوازی فعالیت کنند

وی با بیان اینکه «در سال ۹۶ و حدود ۸ سال پس از بازنشستگی موفق به اخذ گواهی مربیگری کوهنوردی و همچنین راهنمای کوه شدم» گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی هر یک دلار سرمایه گذاری در امر ورزش برابر با ۳و نیم دلار صرفه جویی در هزینه های درمانی است و من به عنوان یک بازنشسته که بدون هیچ هزینه خاصی در ورزش کوهنوردی فعالیت کرده و به صورت حرفه ای آن را ادامه دادم، از بازنشستگان و همسالان خودم تقاضا دارم برای حفظ سلامتی از لحاظ جسمی و روحی حتما در یکی از ورزش‌های هوازی از جمله پیاده روی، دوچرخه سواری، ورزش مفرح و دل انگیز کوهپیمایی و کوهنوردی فعالیت کنند.

شمس ادامه داد: بررسی‌ها و مطالعات علمی نشان می‌دهد که ورزش‌های هوازی از جمله دویدن با سرعت مناسب که نسبت به سن هر فرد تعیین می‌شود، باعث افزایش قدرت زانوها و مفاصل شده و سلامت استخوان‌ها را افزایش داده و برای سوزاندن کالری و چربی بسیار مفید است.

بازنشسته شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه «مطالعات نشان داده که با ورزش منظم و مرتب، سلول‌های جدیدی در مغز انسان ایجاد می شود» اظهار داشت: این موضوع در نهایت سبب می شود تا عملکرد مغز بهبود یافته، باعث کاهش افسردگی و استرس شده و از آلزایمر نیز جلوگیری می کند.

ما تصمیم می گیریم که این دوران طلایی را چطور و چگونه استفاده کنیم

این راهنما و مربی کوهنوردی تصریح کرد: دوران بازنشستگی یکی از دوران‌های طلایی هر بازنشسته محسوب می شود و این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم چطور و چگونه از این فرصت طلایی استفاده کنیم.

شمس با اشاره به اینکه «بنده قبل از بازنشستگی هم برای سلامتی و تندرستی جسمی و روحی، در عرصه کوهنوردی و ورزش‌های هوازی فعالیت داشتم»، گفت: پس از بازنشستگی و از سال ۸۹ فعالیت ورزشی و کوهنوردی ام را در یکی از باشگاه کوهنوردی تبریز بصورت حرفه ای ادامه دادم و بعد از گذراندن کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مرتبط با کوهنوردی، در سال ۹۶ موفق به اخذ مدرک مربیگری از فدراسیون کوهنوردی شدم.

وی به چند نمونه از صعودهای خود اشاره کرد و افزود: صعود به قله آرارات در سال‌های ۸۳ و ۹۰ به ارتفاع ۵۱۳۶ متر در ترکیه، صعود به قله چاپایف در سال ۹۴ به ارتفاع ۶۱۰۰ متر در قزاقستان و همچنین صعود تا ارتفاع ۶۷۰۰ متری قله خانتانگری واقع در قزاقستان از نمونه های صعود در خارج از ایران است.

او اضافه کرد: چندین صعود زمستانی و تابستانی نیز به قلل مرتفع ایران از جمله صعود به  قله دماوند، سبلان، علم کوه، اشتران‌کوه، دنا، توچال و چند قله دیگر از سال ۸۳ تا ۱۴۰۰ را در کارنامه ورزشی خود ثبت کردم که همچنان هم ادامه دارد.

نظم و انضباط اولین قانون کوه است

شمس، اولین قانون طبیعت و کوه را نظم عنوان کرد و گفت: برای ایمنی و سلامتی افراد گروه کوهنوردی، در تمام برنامه های کوهپیمایی و کوهنوردی رعایت نظم و انضباط بین افراد ضروری است.

وی تصریح کرد: کوهنوردی، ورزشی است که قوی ترین عضو گروه پا به پای ضعیف ترین عضو حرکت می کند. در این ورزش، بجای رقابت، رفاقت و بجای تقابل، تعامل می نشیند.

شمس در بخش دیگر، صعود به ۵ قله سبلان شامل سبلان، هرم۱، ۲، ۳ و قله کسری را اینگونه توضیح داد: ارتفاع سبلان (قله سلطان) ۴۸۱۱ متر، ارتفاع هرم یک ۴۶۱۸ متر، هرم دو ۴۶۳۵ متر، هرم سه ۴۶۰۶ متر و ارتفاع قله کسری هم ۴۶۰۰ متر است و که این صعود چهارم تا هفتم تیرماه امسال انجام شد.

برنامه صعود به ۵قله سبلان در تیرماه ۱۴۰۰

این بازنشسته شرکت مخابرات تبریز و مربی کوهنوردی و راهنمای کوهستان یادآور شد: موقعیت مکانی صعود ما شهرستان مشکین شهر در استان اردبیل بود که آقایان حمیدرضا توحیدی، محمد فیض خواه و جلال شیشوانی بنده را به عنوان برنامه ریز و سرپرست تیم همراهی کردند.

وی با اشاره به روز شمار برنامه صعود به ۵قله سبلان گفت: روز چهارم تیرماه به عنوان روز نخست، طبق برنامه قبلی، با ۳ نفر از دوستان همنورد در ساعت ۱۶ و نیم عصر از تبریز حرکت کردیم و در ساعت ۲۰ به شابیل (محل آب گرم) رسیدیم و بعد از صرف شام سبک، شب را در چادر گذرانیدیم. در روز دوم و پس از صرف صبحانه و جمع آوری چادر و وسایل کوهنوردی، راس ساعت هشت و نیم صبح صعود ما از گردنه آذران آغاز و بعداز ۸ ساعت کوهپیمایی همراه با کوله کشی سنگین در ساعت چهارونیم عصر به دریاچه زیبای سبلان رسیدیم. پیمایش ما ادامه یافت تا در نهایت ساعت ۱۹ و سی دقیقه عصر در ابتدای مسیر هرم یک و در هوای به نسبت سرد، چادرها را جهت شب مانی و استراحت برپا کردیم.

شمس روز سوم برنامه کوهنوردی را اینگونه توصیف کرد: پس از صرف صبحانه سبک راس ساعت ۶ صبح به طرف قله هرم یک حرکت کرده و در ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه به قله رسیدیم. بعد از استراحتی کوتاه، پیمایش یک ساعته ما ادامه یافت تا به قله هرم۲ و مجدد پس از یک ساعت پیمایش در نهایت ساعت ۱۱و۴۵ دقیقه به قله هرم۳ رسیدیم.

این بازنشسته کشوری با اشاره به اینکه «تیم کوهنوردی، ساعت ۱۳ و۳۰ دقیقه به قله کسری رسید»، افزود: ما بعد از ۳۰ دقیقه استراحت، به طرف کمپ یا محل چادرها حرکت کردیم و در ساعت ۱۸ به محل چادرها رسیدیم و شب را در محل کمپ استراحت کردیم‌. در نهایت هفتم تیرماه و روز چهارم، بعد از صرف صبحانه، ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه برنامه فرود از مسیر یال Z  انجام شد و تیم کوهنوردی و در ساعت دو و نیم بعدازظهر به محل شابیل رسید.

وی در پایان تاکید کرد: بازنشستگان عزیز در سن و سالی هستند که برنامه های کوهپیمایی یا پیاده روی سبک و سنگین را براساس وضعیت جسمانی و با کمترین هزینه می توانند انجام دهند. این برنامه های ورزشی می تواند فضای روحی این عزیزان را از خانه نشینی، تنهایی و افسردگی ناشی از مشکلات رهانده و به زندگی طبیعی بازگرداند.