هشتادو هشتمین گزارش کارشناسی موسسه صبا منتشر شد؛

سالمندی جمعیت؛ معیارهای جایگزین نرخ وابستگی و دلالت هایی برای آینده کار

سالمندی جمعیت (معیارهای جایگزین نرخ وابستگی و دلالت هایی برای آینده کار) هشتادوهشتمین گزارش از مجموعه گزارش های کارشناسی موسسه راهبردهای بازنشستگی صباست که توسط حمید گماری به فارسی برگردانده شده و در سال ۱۳۹۹ در ۸۴صفحه منتشر شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، سالمندی جمعیت و رویه های مختلف نیروی کار بین گروه های سالمند و معیارهای وابستگی اقتصادی جایگزین بر اساس اشتغال و کار مناسب از جمله مباحث مطرح در این گزارش است.

در چکیده این گزارش آمده است:

جمعیت جهان به سوی سالمندی پیش می رود یا به عبارت دیگر در حال پیر شدن است. این پدیده دلالت های مهمی برای آینده کار در بردارد. در سال ۲۰۳۵ تعداد افراد ۵۵ سال و بالاتر، از تعداد کل کودکان ۰ تا ۱۴ سال بیشتر خواهد شد، نکته تعجب برانگیز دیگر اینکه تعداد سالمندان تا ۲۰۸۰ از جمعیت افراد ۰ تا ۲۴ سال-کودکان و جوانان، بالاتر خواهد بود. در نتیجه سالمندی جمعیت، تعداد کارگران سالمند ۵۵ تا ۶۴ سال در حال افزایش بوده و تا ۲۰۳۰ به احتمال زیاد، یک چهارم نیروی کار جهان را به خود اختصاص خواهند داد. در این مقاله رویه های مشارکت کارگران سالمند تا سال ۲۰۳۰ مورد بررسی قرار می گیرد و آینده وابستگی اقتصادی هم در سه دسته از کشورهای درحال توسعه، نوظهور و توسعه یافته مورد بحث قرار می گیرد. در اینجا پنج گزینۀ جایگزین برای وابستگی اقتصادی مطرح می شود که به نوعی توضیح دهنده این حقیقت است که افرادی که در سن کار کردن قرار دارند، ممکن است بیکار باشند یا با نوعی از شرایط اشتغال روبرو باشند که ظرفیت های آنها را در حمایت از خود و دیگران به چالش بکشاند. شرایطی از این دست، سناریوهایی را در بر می گیرند که در آن، کارگران تعداد ساعت های محدودی می توانند کار کنند یا در مشاغل آسیب پذیر و در برخی موارد مجبورند در ازای دریافت دستمزد ناچیز کار کنند) فقر حین اشتغال(. بنابراین، این معیارهای جایگزین نه تنها به ویژگی های کمی و جمعیتی بازار کار مثل ساختار سنی، وضعیت فعالیت و بیکاری توجه می کنند، بلکه به ابعاد کیفی مثل اشتغال ناقص، آسیب پذیری و درآمد ناشی از کار هم توجه می کنند.

در این مقاله با استفاده از مجموعه داده های جامع ILO که داده های هماهنگ و یکدست از همه کشورها به همراه پیش بینی های انجام شده تا سال ۲۰۲۴ (و در بعضی موارد بالاتر) را دربرمی گیرد، برآوردهایی درخصوص معیارهای وابستگی جدید انجام شده و توصیه نامه های سیاستگذاری نیز برای بررسی تأثیر سالمندی روی کار مناسب ارائه شده اند.

علاقه مندان می توانند فایل پی دی اف این گزارش را از اینجا دانلود کنند.