در مراسمی با حضور معاون استاندار انجام شد؛

تجلیل از بازنشستگان نمونه در استان خراسان شمالی

در مراسمی با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خراسان شمالی که به مناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان برگزار شد از ۶بازنشسته نمونه این استان تجلیل شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری ایرنا، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خراسان شمالی در این مراسم، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را یکی از اقدامات شاخص برای این قشر عنوان کرد و افزود: همسان‌سازی حقوق باید در تمام دولت‌ها به صورت مستمر ادامه یابد.

علی بیگ زاده سپس به مشکلات اقتصادی و معیشتی خانوارها به خصوص بازنشستگان اشاره کرد و اظهار داشت: با اجرای همسان سازی بخشی از مشکلات این قشر برطرف و ترمیم شد اما باید باز هم به فکر معیشت، سلامت، بهداشت و رفاه این قشر باشیم.

وی با بیان اینکه دستگاه ها از توجه به رفع مشکلات بازنشستگان غافل نباشند افزود: با توجه به اینکه بازنشستگان در دوره سنی قرار دارند که مشکلاتشان بیشتر است باید در زمینه های مختلف مورد حمایت قرار گیرند.

بیگ زاده در بخش دیگری از سخنانش بر حفظ حرمت بازنشستگان تاکید کرد و اظهار داشت: باید دستگاه ها و ارگان ها از تجارب ارزشمند بازنشستگان استفاده کنند و جامعه مدیریتی و نظام اداری به تجارب این قشر نیازمند است زیرا تجربه ها با خون و دل به دست آمده اند.

 

مشکلات زیادی سرراه بازنشستگان قرار دارد

مدیر صندوق بازنشستگی خراسان شمالی گفت: ۱۲ هزار و ۳۷۴ بازنشسته عضو این صندوق هستند.

رضا فیضی نژاد با بیان اینکه ۶۷ درصد اعضای این صندوق مرد و ۳۳ درصد زن هستند، افزود: متوسط حقوق پرداختی بازنشستگان از ۳۴ هزار ریال به ۷۲ هزار ریال رسیده است و در نظام پرداختی تحولی ایجاد شده است اما با این وجود مشکلات اقتصادی زیادی سر راه بازنشستگان وجود دارد. طرح همسان سازی اتفاق خوبی در سال های اخیر بود اما تورم و گرانی ها هم اینک معیشت این قشر را سخت کرده است.

وی اظهار داشت: این صندوق علاوه بر پرداخت حقوق کمک و حمایت های دیگری نیز از جمله پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و کم بهره با کمک و مشارک بانک ها به این قشر دارد.

فیضی نژاد گفت: در سال جاری ۷۷ نفر از بازنشستگان از وام ۲۵۰ ریالی ازدواج فرزندان استفاده کردند و سه هزار و ۶۴۴ نفر نیز وام ۱۰۰ میلیون ریالی قرض الحسنه دریافت کردند. تعداد ۶۱۴ نفر از بازنشستگان نیز از طرح لوازم خانگی ۵۰۰ میلیون ریالی بهره مند شدند که علاوه بر این طرح ها ، طرح های دیگری نیز برای این قشر اجرا می شود.

وی افزود: فرزندان بازنشستگانی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می کنند اگر پایان نامه های خود را در خصوص مسائل و مشکلات این قشر تهیه کنند، مورد حمایت قرار خواهند گرفت که تاکنون ۷۸ نفر از این طرح استفاده کردند.

مدیر صندوق بازنشستگی خراسان شمالی همچنین گفت: این صندوق «کالا کارت» در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه به اعضای خود می‌دهد تا با آن اقلام مورد نیاز را خریداری کنند. در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی و ارائه طرح های رفاهی به بازنشستگان زیر پوشش صندوق در استان طرح کالا کارت در قالب تفاهم نامه دو جانبه با بانک قرض الحسنه مهر ایران اجرا می شود.

وی افزود: در قالب این طرح تسهیلات اعتباری برای خرید اقساطی کالا و خدمات به صورت قرض الحسنه و با کارمزد تا چهار درصد تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال پرداخت می شود.  این تسهیلات نیاز به ضامن ندارد و صندوق از محل کسر حقوق، ضمانت وام را بر عهده می گیرد.