مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در یادداشتی:

صندوق بازنشستگی کشوری چه گام‌هایی برای تسهیل ارائه خدمات و گزارش به مخاطبان خود برداشته است؟

ارتباط سریع، شفاف و دقیق از الزامات فعالیت هر سازمان در جهان امروز است. جهانی که در سده اخیر، تعابیری چون «جهان شبکه‌ای شده» و «جهان رسانه‌ای‌شده» در توصیف آن به کار می‌برد و ارتباطات به یکی از مهمترین ابزارهای نفوذ و نمادی از کارآمدی و توانمندی تبدیل شده است. این تحول ارتباطی، همان‌طور که امری فراسازمانی، فراملی و فراطبقاتی است؛ فرانسلی هم هست. این، فقط نسل جوان و میانسال نیستند که مخاطب ابزارهای ارتباطی مختلف قرار می‌گیرند؛ سالمندان و بازنشستگان نیز هرچند به‌کندی و تاخیر، اما در روندی فزاینده به مخاطبان و کاربران جدیدترین ابزارهای ارتباطی پیوسته‌اند.

امروزه، تلفن‌های هوشمند و انواع سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های ارتباطی و رسانه‌ای نصب‌شده بر آنها، در اختیار بازنشستگان و سالمندان قرار دارد و این نسل نیز، در شبکه‌های اجتماعی حضوری پررنگ پیدا کرده است. تشکیل گروه‌های چندهزارنفره بازنشستگان در شبکه‌هایی چون تلگرام، نشانگر توجه و تمرکز قدیمی‌ترها به رسانه‌های جدید است. در این شرایط، بدیهی است سازمان‌های مرتبط با این نسل نیز باید با نوسازی و روزآمدسازی ابزارهای ارتباطی خود، امکان تسهیل، تسریع و شفاف‌تر شدن فرآیندهای ارتباطی و خدماتی خود را فراهم سازند.

صندوق بازنشستگی کشوری، به‌عنوان قدیمی‌ترین نهاد بازنشستگی کشور که بیش از یک‌میلیون‌ونیم حقوق‌بگیر و بیش از یک میلیون شاغل کسورپرداز با آن در ارتباط مستقیم قرار دارند و درعین‌حال، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های اقتصادی و خدماتی و بانک‌ها، بورس و بسیاری از بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور مخاطب فعالیت‌های آن هستند و ازاین‌رو، نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق و گسترده از مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات است. در این زمینه، صندوق بازنشستگی کشوری در یک سال گذشته، فعالیت‌های مختلفی را در چارچوب راهبرد «ارتباط جامع با ذینفعان» به اجرا درآورده است که در ادامه به آنها پرداخته شده است:

 

۱- اطلاع‌رسانی از طریق وب‌سایت صندوق، شبکه‌های اجتماعی و رادیوصبا: صندوق بازنشستگی کشوری در سال گذشته، کوشید تنوع رسانه‌های رسمی خود را افزایش دهد. در این زمینه، سایت رسمی صندوق بازنشستگی کشوری به آدرس cspf.ir با طراحی و گرافیک جدید از اوایل دی‌ماه ۱۳۹۹ رونمایی و فعالیت آن، در حوزه اطلاع‌رسانی متمرکز شد. این درحالی است که پیش از این، سایت رسمی صندوق بازنشستگی کشوری علاوه بر اطلاع‌رسانی، کل امور خدماتی و سامانه‌های صندوق را در برمی‌گرفت و همین امر، منجر به هجوم گسترده مخاطبان به سایت در مقاطع مختلف به‌ویژه روزهای ابتدایی و انتهایی هر ماه و بعضا از دسترس خارج شدن سایت می‌شد. در طراحی جدید سایت، بخش‌های مختلف اخبار، دیدگاه‌ها، چندرسانه‌ای، انتشارات و سالنامه‌های آماری و سامانه شفافیت فعال شده است و زیر نظر اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به‌روزرسانی می‌شود. همچنین، صندوق بازنشستگی کشوری در شبکه‌های اجتماعی صفحات خود را راه‌اندازی کرده است که امکان دسترسی تازه مخاطبان به اخبار و نیز ارائه پیام‌ها و نظرها و درخواست‌های خود را دارند. سایت رسمی صندوق بازنشستگی کشوری نیز امکان دریافت مستقیم پست‌های الکترونیکی مخاطبان را دارد که پیام‌های دریافتی دسته‌بندی و پس از تهیه توضیحات لازم، به پیام‌دهندگان پاسخ داده می‌شود. صندوق بازنشستگی کشوری همچنین از تابستان ۱۳۹۹ پادکستی هفتگی را با عنوان «رادیوصبا» تولید و در سایت خود، آپارات و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند. رادیوصبا که هر هفته در زمانی بین ۱۸ تا ۲۰ دقیقه تهیه و تولید می‌شود، بخش‌های متنوعی چون اخبار، گفت‌وگو با مدیران صندوق، گفت‌وگو با بازنشستگان، معرفی پژوهش‌های حوزه بازنشستگی، سلامت و مسایل پزشکی سالمندان، آشپزی، ورزش، فرهنگ، موسیقی و… داراست.

 

۲- درگاه خدمات الکترونیکی برای ارائه خدمات در بستر اینترنت: درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری، اول مردادماه ۱۳۹۹ با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد. این درگاه در نشانی  www.sabasrm.ir به منظور یکپارچه سازی سامانه‌های ارائه خدمت و ارتباط با ذی‌نفعان صندوق بازنشستگی راه اندازی شده و این امکان را در اختیار بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و سایر ذینفعان این صندوق قرار داد تا برای دریافت آخرین اطلاعات از خدمات رفاهی و دسترسی به سامانه های برخط همچون فیش و حکم حقوق، نتایج وام ضروری و … از آن استفاده کنند. در این درگاه، همه خدمات صندوق بازنشستگی کشوری شامل حقوق، خدمات بیمه‌ای، تسهیلات مالی، طرح یاری، ارتباط با ذینفعان، نظام پیشنهادها و نیز سامانه‌ دستگاه‌های دولتی و شاغلین به شکل متمرکز و برخط قابل دست‌یابی است. هریک از بازنشستگان می‌توانند با ورود به سامانه و ثبت شماره دفترکل و شماره حساب خود، در جریان آخرین وضعیت حقوق و سایر موارد دریافت‌ها و پرداخت‌های خود قرار گیرند و در صورت تمایل، برای برخورداری از  تسهیلات مالی و رفاهی صندوق بازنشستگی کشوری، ثبت‌نام کنند. همچنین، شاغلان دستگاه‌های مختلف اجرایی در آینده، حقوق خود را از طریق صندوق بازنشستگی کشوری دریافت خواهند کرد؛ با مراجعه به سامانه امور دستگاه‌های اجرایی و شاغلین در این درگاه خدمات الکترونیکی، می‌توانند آخرین وضعیت پرونده و سوابق خود را دریافت دارند و در صورت وجود مشکل، قبل از دوران بازنشستگی از طریق دستگاه اجرایی خود موارد نقص را مرتفع سازند.

 

۳- اپلیکیشن صبا برای ارائه خدمات روی تلفن همراه: با هدف تسهیل دسترسی ذینفعان و به‌ویژه بازنشستگان به خدمات فعال در درگاه الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری، مجموعه این خدمات در قالب اپلیکیشن صبا نیز طراحی شد که بر روی تلفن‌های همراه قابل دست‌یابی است. این اپلیکیشن در دو نسخه اندروید و iOS منتشر و تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار بار روی دستگاه‌های تلفن همراه نصب شده است.

 

۴- مرکز تلفن شبانه‌روزی: از ابتدای شهریورماه ۱۳۹۹ مرکز ارتباط با ذینفعان صندوق بازنشستگی کشوری راه‌اندازی شد. این مرکز به شکل ۲۴ ساعته و هر ۷ روز هفته فعال است و هدف آن، پاسخگویی سریع و دقیق به پرسش ها و درخواست‌های بازنشستگان است و در صورتی که پرسش تماس‌گیرندگان نیاز به بررسی داشته باشد، با استفاده از یک کد پیگیری، موضوع به بخش مربوطه ارجاع و پاسخ لازم به متقاضی ارائه می‌شود. گفتنی است، تماس‌گیرندگان از طریق کد دریافتی و با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری، می‌توانند آخرین وضعیت تماس خود را پیگیری کنند. گفتنی است، پیش از این تماس‌های تلفنی تنها در ساعات اداری، با پاسخگویان محدود و به شکل سنتی انجام می‌شد که با راه‌اندازی مرکز ارتباط با ذینفعان، علاوه بر ارتقای کمی و کیفی پاسخگویان، امکان تماس با شماره ۲۵۰۰ در تمامی ساعات شبانه‌روز و تمامی ایام هفته برای بازنشستگان فراهم شده است. پوشش‌دهی به ۱۱۸۱ اپراتور، تعریف ۶۴ گروه کاری و فرایندی، امکان تعریف هفت مهارت برای هر اپراتور، امکان ارتباط با وب‌سرویس‌ها، پیش‌بینی‌های ترافیک تماس، عدم نیاز به حضور فیزیکی، ساده شدن کار ارائه‌دهندگان خدمات در صندوق بازنشستگی کشوری، کاهش هزینه‌ها و… بخشی از ویژگی‌های این مرکز دائمی تماس با ذینفعان است که آن را به یکی از به‌روزترین و کارآمدترین مراکز ارتباط با ذینفعان در سراسر کشور تبدیل کرده است.

 

۵- نظام پیشنهادها برای دریافت، بررسی و اجرای پیشنهادهای کارگشای کلیه ذینفعان: سامانه نظام پیشنهادهای صندوق بازنشستگی کشوری، یکی از بخش‌های مهم درگاه خدمات الکترونیکی این صندوق است که در آن، بازنشستگان و سایر ذینفعان صندوق بازنشستگی کشوری و نیز نیروهای شاغل و کارشناسان صندوق می‌توانند با مراجعه به آن، پیشنهادهای خود را برای بهبود فرآیند فعالیت‌های صندوق ارائه دهند. راه‌اندازی این سامانه مبتنی بر الگوی مدیریت مشارکتی است که یکی از نظام‌های مدیریتی پویا و کارآمد محسوب می‌شود که نقش مهمی در توسعه منابع انسانی، جلب مشارکت ذی‌نفعان، بهره‌وری و … دارد. ذی‌نفعان صندوق بازنشستگی کشوری با ورود به این سامانه و ثبت نام، می‌توانند پیشنهادهای خود را در مورد فعالیت‌های بخش‌های مختلف صندوق ارائه و در ادامه از وضعیت پیگیری و توجه مدیریت سازمان به پیشنهاد، مطلع شوند.