همزمان با اربعین حسینی در قزوین انجام شد؛

تشیع پیکر مرحوم “محمدمهدی یعقوبی” پیشکسوت کشتی ایران

پیکر محمدمهدی یعقوبی از پیشکسوتان قدیمی کشتی ایران و استان قزوین، دارنده نشان نقره المپیک ۱۹۵۶ ملبورن و برنز مسابقات جهانی ۱۹۵۱ هلسینکی فنلاند و از بازنشستگان نمونه سال ۱۴۰۰ صندوق بازنشستگی کشوری امروز (دوشنبه) همزمان با اربعین حسینی در قزوین تشییع و خاکسپاری شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، مرحوم محمد مهدی یعقوبی که در شانزدهیمن آیین گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان که روز ۱۳مردادماه ۱۴۰۰ در عمارت ناصرالدین میرزا برگزار شد، به عنوان پیشکسوت نمونه کشوری انتخاب و از وی تقدیر شده بود، روز سوم مهر ۱۴۰۰ در سن ۹۱ سالگی بر اثر عارضه قلبی چشم از جهان فرو بست.

مرحوم یعقوبی که از کشتی گیران هم دوره جهان پهلوان غلامرضا تختی بود، در سال ۱۳۰۹ در یک خانواده متوسط در خیابان مولوی قزوین به دنیا آمد.

به گزارش سایت کمیته المپیک، وی در سال ۱۳۲۹، در آستانه بیست سالگی، در مسابقه‌های قهرمانی کشور، در قالب تیم قزوین شرکت کرد. او، عیسی باقرآبادی و رحیم عباسی، به نشان‌های طلا و نقره دست یافتند و تیم قزوین در مجموع، رتبه چهارم را به دست آورد. یعقوبی در این مسابقه‌ها، در وزن اول حاضر شد. در این دسته،‌ محمود ملاقاسمی، قهرمان تیم ملی، هم حضور داشت که یعقوبی پس از او، مقام دوم را کسب کرد.

در سال ۱۳۳۱، یعقوبی در وزن ۵۷ کیلوگرم به مقام قهرمانی ایران رسید. در مسابقه‌های سال ۱۳۳۲ نیز توانست به نشان طلا دست یابد. وی در سال ۱۳۳۳،‌ با شکست دادن حسین ابراهیمیان(ملاقاسمی)، مقام اول دسته ۶۲ کیلوگرم کشور را به دست آورد.

در سال ۱۳۳۴، در مسابقه‌های قهرمانی ایران در قزوین،‌ یعقوبی با برتری بر جبار بایرام جهانی، مقام اول را کسب کرد و تیم قزوین را بر سکوی دوم قهرمانی کشور قرار داد. در مسابقه‌های قهرمانی ایران در سال ۱۳۳۷، به وزن ۶۲ کیلوگرم رفت و پس از کسب نشان نقره،‌ عملا این آخرین حضور یعقوبی در مسابقه‌های قهرمانی ایران بود.

عضویت در تیم ملی و کسب نشان جهانی

سومین مسابقه بزرگی که یعقوبی در آن شرکت کرد، انتخابی تیم ملی به منظور شرکت در مسابقات جهانی ۱۹۵۱ هلسینکی فنلاند بود. او پس از غلبه بر حریفانی نظریر عمواوغلی از تبریز، علی نوری از تهران،‌ در ۱۹ سالگی در تیم ملی جای گرفت و در وزن ۵۷ کیلو در مسابقات جهانی هلسینکی (اولین دوره مسابقات جهانی به ثبت رسیده توسط فیلا) شرکت کرد و موفق به کسب مدال برنز شد.

یعقوبی در مسابقات المپیک ملبورن استرالیا در سال ۱۹۵۶ و در وزن ۵۷ کیلوگرم توانست یونگ سیک‌لی (خلق کره) را با امتیاز شکست دهد و صاحب نشان نقره شود.

حد نصاب شرکت در بازی‌های المپیک

محمدمهدی یعقوبی پس از تختی، نصیری سرشت و امیررضا خادم، که چهار دوره در بازی‌های المپیک شرکت داشته‌اند، همراه با بزرگانی چون عباس زند،‌ موحد، مهدی‌زاده، نامجو و… در سه دوره بازی‌های المپیک شرکت داشته است.

گفتنی است، مراسم تشییع پیکر این کشتی گیر پیشکسوت و نام آور کشورمان با حضور نماینده ولی فقیه در استان قزوین و امام جمعه شهر قزوین، مسوولان استانی و ملی از فدراسیون کشتی، کمیته المپیک، اداره کل ورزش و جوانان و جمعی از ورزشکاران و کشتی گیران با رعایت دستورالعمل های بهداشتی مقابله با کرونا در ورزشگاه شهید رجایی شهر قزوین برگزار شد.