مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی:

مراسم وداع با استاد “آذرتاش آذرنوش” دوشنبه برگزار می‌شود

مراسم بدرقه، تشییع و وداع با دکتر آذرتاش آذرنوش، استاد برجسته ادبیات عرب دانشگاه تهران و عضو شورای عالی مرکز دائره المعارف اسلامی روز دوشنبه ۱۹ مهرماه برگزار خواهد شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از روابط عمومی مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، مراسم بدرقه، تشییع و وداع با مرحوم آذرتاش آذرنوش، عضو شورای عالی علمی و مشاور عالی فقید مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، استاد برجسته و پرآوازه و چهره ماندگار ادبیات عرب، روز دوشنبه ۱۹ مهرماه، ساعت ۸ در مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی و ساعت ۱۰:۳۰ از دانشکده الهیات دانشگاه تهران به سوی بهشت زهرا، قطعه نام آوران، برگزار خواهد شد.

این مراسم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در محل و مسیرهای تعیین شده برگزار می‌شود.

محل برگزاری مراسم نیز کاشانک، نرسیده به سه راه آجودانیه، شماره ۲۱۰، مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش های ایرانی و اسلامی) اعلام شده است.

دکتر آذرتاش آذرنوش از چهره های فرهیخته صندوق بازنشستگی کشوری است که سال ۱۳۵۱ استخدام و پس از ۳۶ سال فعالیت علمی و پژوهشی در سال ۱۳۸۷ به درجه بازنشستگی نائل شد. استاد آذرنوش، عضو شورای عالی و مشاور عالی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی استاد برجسته و پرآوازه، و چهره ماندگار ادبیات عربی، سال ها مدیریت بخش ادبیات عرب مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی را بر عهده داشت.

دکتر آذرنوش (متولد ۱۳۱۶ در قم) فراگیری ادبیات عرب را از دانشکده معقول و منقول تهران آغاز کرد و سپس در فرانسه تا دریافت درجه دکتری ادامه داد. دکتر آذرنوش سالها در دانشکده الهیات دانشگاه تهران به تدریس عربی اشتغال داشت و به تألیف و ترجمه پرداخت. آثار او همگی پیرامون سهم‌ چشمگیر ایرانیان در زبان و ادب عربی به ویژه در قرون نخست پس از اسلام است.

از مهم ترین آثار او ترجمه فتوح البلدان بلاذری (بخش مربوط به ایران) و موسیقی کبیر ابونصر فارابی است. آثار تالیفی دکتر آذرنوش نیز در حوزه ایران شناسی و در پیوند با زبان فارسی اهمیت خاص دارد، مانند فرهنگ عربی به فارسی و چالش میان فارسی و عربی و راههای نفوذ فرهنگ ایرانی در عصر جاهلی.

مجموعه مقالات دکتر آذرنوش با عنوان در باب ادب تازی در ۳ جلد به کوشش رضوان‌مساح در سلسله انتشارات‌مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است.

یاد و راهش گرامی و ماندگار باد.