صبح امروز انجام شد؛

وداع با چهره ماندگار ادبیات عرب

مراسم تشییع پیکر آذرتاش آذرنوش نویسنده، محقق و مترجم برجسته ادبیات عرب کشورمان و بازنشسته فرهیخته صندوق بازنشستگی کشوری امروز صبح (دوشنبه ۱۹ مهر) در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، مرحوم دکتر آذرتاش آذرنوش استاد ادبیات عرب در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی علمی دایره المعارف بزرگ اسلامی، از مفاخر علمی و فرهنگی ایران بود که میراثی ارزشمند از مطالعات ایرانی ـ اسلامی از خود برجای گذاشت و در طول فعالیت خود در دانشگاه تهران شاگردان بی‌شماری را از محضر علمی خود بهره‌مند گردانید. حضور مستمر استاد در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی علاوه بر اعتبار بخشیدن به این مؤسسه فرهنگی، با تألیف ۱۷۰ مقاله علمی برای دایره المعارف بزرگ اسلامی همراه بود که هر یک از آنها محل رجوع و مطالعۀ پژوهشگران و استادان و دانشجویان بوده است.

آذرتاش آذرنوش در ۱۳۱۶ش در شهر قم متولد شد. او کودکی خود را در تهران و چندی را در اهواز به سر برد. تحصیلات دبیرستان را در مدرسه رازی تهران آغاز کرد و سال ششم ادبی را در دبیرستان دارالفنون گذراند. از دورۀ تحصیل در دبیرستان با دوستانی آشنا شد که برخی از آنها همچون احمد تفضلی از چهره‌های ماندگار ادبی و فرهنگی ایران شدند.

آذرنوش تحصیلات دانشگاهی خود را در رشتۀ ادبیات عرب در دانشکدۀ معقول و منقول (بعدها دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران) آغاز کرد. در طول تحصیل با استفاده از بورس تحصیلی به بغداد رفت و آشنایی خود را با زبان عربی تکمیل کرد. او در دانشکدۀ معقول و منقول از محضر ادیبانی همچون استاد بدیع الزمان فروزانفر و مرحوم دکتر صدیقی بهره برد. آذرنوش پس از دریافت لیسانس برای ادامه تحصیلات به فرانسه رفت و نخستین دکترای خود در زبان عربی را در آنجا و در طول سه سال دریافت کرد. پس از بازگشت به ایران چندی را با بنیاد فرهنگ ایران به ریاست دکتر خانلری همکاری داشت و در آنجا با استادانی همچون دکتر زریاب خویی همکار بود.

استاد آذرتاش آذرنوش از سال ۱۳۵۱ به استخدام دانشگاه تهران درآمد و پس از ۳۶ سال تدریس در دانشگاه، در شهریور سال ۱۳۸۷ با درجۀ استاد تمام بازنشسته شد و تا ۱۴ مهرماه ۱۴۰۰ که به دیار باقی شتافت، جزو خانوادۀ بازنشستگان کشوری بود.

استاد آذرنوش در حوزۀ آموزش زبان و ادبیات عرب همواره معلمی خیرخواه و استادی دلسوز بود، تا آخرین سالهای فعالیت خود در دانشکده الهیات با آنکه سالها ریاست گروه ادبیات عرب دانشگاه را بر عهده داشت و چندی معاون دانشکده الهیات بود، همواره کلاس آموزش زبان عربی او برای دانشجویان تازه وارد به دانشکده الهیات برپا بود و بی‌شمار از فارغ التحصیلان این دانشکده افتخار آن را داشته‌اند که از استاد آذرنوش زبان عربی بیاموزند. مطالعات ادبی او در حوزه فرهنگ ایرانی و زبان عربی شهرت جهانی دارد و ترجمه‌های او از آثار برجستۀ عربی در واقع منابع مرجع برای پژوهشگران این حوزۀ فرهنگی است.

مراسم ترحیم و خاکسپاری استاد آذرنوش در صبح ۱۹ مهرماه در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و سپس در دانشکده الهیات دانشگاه تهران با حضور دوستداران و شاگردانش برگزار گشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

صندوق بازنشستگی کشوری درگذشت این دانشمند برجسته را به جامعۀ بازنشستگان کشوری و عموم مردم ایران تسلیت عرض می‌کند، یادش گرامی باد.