توسط موسسه صبا صورت گرفت؛

انتشار کتاب “پندهایی برای آینده”

کتاب «تجربه هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری: پندهایی برای آینده» به سفارش مؤسسه راهبردهای بازنشستگی صبا در ۱۶۲ صفحه منتشر شده است.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، در پیشگفتار این کتاب آمده است: استفاده از ذخیره دانش (تجربیات) در سازمان ها تنها زمانی امکان پذیر است که دانش شکل‌گرفته در سازمان در قالب و چارچوبی مشخص شناسایی، استخراج و بهره‌برداری شود. در این راستا و با استناد به مباحثی که در حوزه مدیریت دانش مطرح می‌شوند، یکی از مهم‌ترین شیوه‌های استفاده از دانش شکل‌گرفته در دستگاه‌ها و سازمان‌ها، مستندسازی تجربه‌هاست.

باید توجه داشت که بخش بسیار قابل‌توجهی از دانش (تجارب) به‌صورت دانش ضمنی است و درنتیجه نمی‌تواند به‌طور مشخص آثار مثبت مورد انتظار را در پی داشته باشد. از سوی دیگر، صاحبنظران نهادگرای جدید با طرح مفهوم ستبر «وابستگی به راه طی‌شده» به‌روشنی موانع و مشکلات پیش روی تغییر و بهبود (توسعه) را آشکار کرده اند.

انتخاب‌ها و رخدادهای گذشته، چون قید (محدودیت) بر سر راه تغییر در آینده ظاهر می‌شوند و رخدادهای کوچک می‌توانند اثر بزرگی بر نوآوری‌ها و خلاقیت‌های آتی داشته باشند. بازخوانی تجربه روزهای گذشته نه تنها مرور خاطرات برای یادآوری های تلخ و شیرین که کندوکاوی عالمانه و روشمند است تا گلوگاه های تغییر (بهبود) و راه گریز از آنها شناسایی شود.

صندوق بازنشستگی کشوری که متولی ارائه خدمت بازنشستگی به گروهی از کارکنان دولت است، امروزه دومین صندوق بزرگ کشور است و به این ترتیب یکی از بازیگران اصلی و کلیدی در نظام رفاهی ایران به شمار می‌رود. این صندوق براساس مقررات موجود، زیر نظر »هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق های تابعه» فعالیت دارد و به استناد اساس‌نامه، هیئت امنا، هیئت نظارت، هیئت مدیره و مدیرعامل ارکان قانونی اداره آن هستند.

متن حاضر بر «هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری» به‌عنوان یک رکن قانونی تمرکز دارد و تلاش می‌کند تجربه و دانش شکل‌گرفته طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ را مستندسازی کند.

در این مطالعه، هیئت مدیره به‌عنوان یک هویت حقوقی مدنظر بوده است. هرچند این رکن قانونی از ترکیب پنج نفر (شخص) تشکیل شده و در فرایند مستندسازی، هریک از ایشان دیدگاه و نظر خویش را داشتند، تأکید این تلاش بر تنظیم گزارشی جمع‌بندی‌شده از دیدگاه‌های پنج عضو هیئت مدیره و ارائه مطالب زیرعنوان حقوقی و هویت واحد «هیئت مدیره» بوده است. در این چارچوب، شش جلسه با حضور همه اعضای هیئت مدیره برگزار شد تا درباره «مفاهیم و موضوع‌های برگزیده» بحث و تبادل نظر شود تا موضع مختار هیئت مدیره کنونی در آن باره به دست آید.

گفتنی است مفاهیم و موضوع‌های برگزیده متناسب با وظایف، اختیارات، کارکردها، الزامات، موانع و بینش‌های مرتبط با وظایف قانونی هیئت مدیره شناسایی شدند. به این منظور دو سند اصلی مبنای تنظیم موضوع گفت‌وگو بوده است: نخست، اساس‌نامه صندوق مصوب سال ۱۳۸۷ و دوم، دستورالعمل حکمرانی خوب، تهیه‌شده توسط اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی(ISSA).

افزون بر این دو سند اصلی، برخی مقررات مرتبط دیگر مانند قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و اصلاحیه ماده ۱۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز مورد توجه بوده اند.

 

 

نسخه الکترونیکی این کتاب را از اینجا دریافت کنید.