وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه «صف اول» مطرح کرد:

پیش‌بینی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بازنشستگان در لایحه بودجه ۱۴۰۲

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیش‌بینی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات بازنشستگان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سیدصولت مرتضوی» در برنامه تلویزیونی «صف اول» شبکه خبر سیما، با تشریح برنامه‌های این وزارتخانه در ۷۳ روز کاری تأکید کرد: یکی از طلب‌کارهای عمده دولت، صندوق‌های بازنشستگی هستند. در سنوات گذشته تعهدات گسترده‌ای در حوزه بازنشستگی برای دولت ایجاد شده که منابع آن تأمین نشده است اما در این دوره کسورات بازنشستگان پرداخت شد.
مرتضوی عنوان کرد: ۵۰۰ هزار میلیارد تومان مطالبات انباشته مجموع صندوق‌ها از دولت بوده است که در یک بازه زمانی، دولت سیزدهم حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های گذشته را پرداخت کرده است. دولت سیزدهم ۹۰ هزار میلیارد تومان نیز از سهام شرکت نفت شازند اراک را بابت مطالبه‌های معوقه اختصاص داده است.
وی تأکید کرد: در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی‌های لازم از تهاتر نفت و از محل واگذاری سهام شرکت‌ها در این حوزه، برای مطالبه صندوق‌ها صورت گرفته است تا در سال آینده نیز بتوانیم از مطالبات جامانده را از دولت بگیریم. در لایحه ۱۴۰۲ برای همه صندوق‌ها ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کمک دولت پیش‌بینی شده است.
وی با بیان این ‌که «یکی از مهم‌ترین چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی عدم تعادل مصارف به منابع است»، گفت: باید به ازای هر هفت نفر بیمه‌‌پرداز، یک نفر حقوق‌بگیر یا بازنشسته باشد. در صندوق بازنشستگی کشوری، کاهش ورودی‌ها یا همان بیمه‌‌پرداز وجود دارد؛ در سازمان تأمین اجتماعی ۵ بیمه‌پرداز به ازای یک نفر مستمری‌بگیر است ضمن این که بخشی از این منابع را دولت تأمین می‌کند.
مرتضوی ادامه داد: ناکارآمدی‌هایی در سنوات گذشته انجام شده است اما دولت سخاوتمندانه منابع خوبی را در بودجه برای بازنشستگان پیش‌بینی کرده است و امیدواریم تا در آینده نزدیک دست صندوق‌های بازنشستگی را از جیب دولت خارج کنیم.
وی با تأکید بر این که در این دولت خدمات درمانی برای بازنشستگان توسعه پیدا کرد، خاطرنشان کرد: توسعه خدمات بیمه تکمیلی بازنشستگان در این دولت فراهم شد و اکنون بازنشستگان می‌توانند از هر مرکز درمانی طرف قرارداد از خدمات بهره‌مند شوند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که اجرای عدالت رویکرد این وزارتخانه است، گفت: بر اساس سیاست‌های دولت عدالت محوری، فساد‌ستیزی و کارآمدی در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: درحوزه‌های مسئولیت گسترده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خدمات قابل توجهی ارائه می‌شود و نیازهای جامعه هدف را به منظور تحقق شعار دسترسی آسان به خدمات و شفافیت در پاسخگویی اجرا می‌کنیم.
مرتضوی گفت: چهار وزارتخانه ازجمله بهزیستی، کار، تعاون و رفاه تبدیل به یک وزارتخانه شده است که در برنامه‌ای، فعالیت‌ها را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی احصا کرده‌ایم و کارگروه‌های مختلف در معاونت‌های متعدد وزارتخانه و صندوق‌های وابسته به حل مسائل می‌پردازند.