با جایگزینی "فلت پنل" بجای رادیوگرافی؛

تجهیزات عیب یابی لوله سازی اهواز بروزرسانی شد/توسعه فناوری با طعم صرفه‌جویی

با تلاش مهندسان و متخصصان لوله سازی اهواز برای نخستین بار دستگاه رادیوگرافی شماره سه کارخانه‌ چهار بوسیله‌ “فلت پنل” جایگزین شد که اجرای این طرح علاوه بر افزایش سرعت عملیات عیب یابی، صرفه جویی ۲۰ میلیارد تومانی را نیز به همراه آورد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از روابط عمومی لوله سازی اهواز، یاسر کعب اصل، مدیر مهندسی و توسعه شرکت لوله سازی اهواز در این باره گفت: پس از منسوخ شدنِ استفاده از فیلم در عکاسی و فیلمبرداری، دوربین‌های قدیمی مبتنی بر فیلم با سیستم‌های بسیار با کیفیت‌تر دیجیتال جایگزین شدند که این امر هم در حوزه پزشکی و هم در حوزه صنعت که از سیستم‌های رادیوگرافی برای تشخیص بیماری ها و هرگونه عیوب در تجهیزات و لوله استفاده می کردند، کاربرد دارد.

کعب اصل افزود: با پیشرفت تکنولوژی و ساخت تجهیزات پیشرفته در این زمینه، هم‌اکنون هم در پزشکی و هم در صنعت، فیلم های قدیمی جای خود را به سیستم‌های آشکارسازهای بسیار پیشرفته دیجیتالی داده است.

مدیر مهندسی و توسعه لوله سازی اهواز همچنین یادآور شد: با توجه به کاهش شدید ساخت فیلم در دنیا و تقریبا منسوخ شدن آن، شرکت لوله سازی اهواز نیز مانند دیگر صنایع مهم و بزرگ، پرتو نگاری اشعه x خود را به سیستم‌های روز دنیا در این زمینه مجهز کرده و از تجهیزات فلت پنل استفاده می کند.

مهسا مهمدی کرتلائی، مدیر پروژه‌ “فلت پنل” و کارشناس اتوماسیون مهندسی و توسعه لوله سازی اهواز نیز در  همین زمینه توضیح داد: سیستم رادیوگرافی دیجیتال جدید شامل دو عدد فلت پنل دیجیتال اشعه x به شکل پرتال است که جایگزین فیلم‌های رادیولوژی منسوخ و قدیمی شده است.

مهمدی کرتلائی گفت: این سیستم قابلیت اتصال بی‌سیم را دارد.

به گفته وی، با حذف فیلم رادیوگرافی مراحل ظهور فیلم و تعمیر و نگهداری اگزامات هم از مراحل انجام کار حذف شده که در مجموع سبب افزایش سرعت عملیات عکسبرداری از لوله ها می‌شود.

این کارشناس با بیان اینکه «خروجی سیستم فلت پنل دیجیتال توسط صفحه مانیتور کامپیوتر و با کیفیت بسیار بالا در کمتر از ۲۰ ثانیه در اختیار مفسر و کارشناس قرار می گیرد» گفت: با قابلیت‌های بالای نرم افزار، عملیات تفسیر عکس نیز با دقت و سرعت بالاتری انجام می‌شود. برهمین اساس، با بروز رسانی دستگاه عکاسی، فعالیت‌های حاشیه‌ای حذف، توقفات کاهش و سرعت کار بالاتر می‌رود.

گفتنی است، چندی پیش، سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری و مدیرعامل هلدینگ صبا انرژی از فرایند فعالیتِ “فلت پنل” در کارخانه‌ شماره چهار شرکت لوله سازی اهواز از نزدیک بازدید کردند.