با حضور مدیر صندوق بازنشستگی خراسان‌جنوبی انجام شد؛

تجلیل از دو تن از مفاخر علمی و فرهنگی خراسان جنوبی

مدیر صندوق بازنشستگی استان خراسان جنوبی گفت: در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی و به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس صندوق بازنشستگی کشوری از مقام شامخ «اسدالله زمانی پور» از مفاخر علمی و استاد «پرویز نیک بین» از فرهیختگان عرصه هنر خراسان جنوبی تجلیل شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از روابط عمومی مدیریت استان خراسان جنوبی، «محمد باقری نژاد» با بیان این مطلب گفت: همزمان با چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ایام دهه مبارک فجر، به همراه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و جمعی از مدیران کانون های بازنشستگی، از «اسدالله زمانی پور» از مفاخر علمی و استاد «پرویز نیک بین» از فرهیختگان عرصه هنر استان تجلیل و قدردانی شد.

باقری نژاد در دیدار با دکتر زمانی پور با بیان اینکه «این برنامه به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس صندوق بازنشستگی کشوری و در راستای اجرای طرح تجلیل از مفاخر صندوق در استان ها انجام می شود» گفت: تکریم از فرهیختگان، تکریم از علم و نظام هستی است. خداوند رحمان همه چیز را برای انسان آفریده و انسان را هم برای عبدیت و بندگی خلق کرده است.

وی در ادامه گفت: معنای عبودیت و بندگی این نیست که خداوند رحمان، نعمتی داده و عوض آن را می خواهد بلکه عبودیت و بندگی خداوند به نوعی باعث رشد انسان می شود.

دکتر «اسدالله زمانی پور» بازنشسته دانشگاه بیرجند و فارغ التحصیل دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا نیز ضمن ابراز خرسندی و قدردانی از برگزاری این برنامه با اشاره به تالیف ۵ کتاب در زمینه تاریخی و ارائه ۲۰مقاله علمی و تخصصی، بر ضرورت جایگاه و نقش مطالعه مردم در جامعه تاکید کرد.

وی همچنین نکاتی را در زمینه نقش استان خراسان جنوبی که در گذشته «قائنات» نامیده می شده، بیان کرد و افزود: این استان در دوره های مختلف زمامداری حکومت های گذشته ایران در دفاع و حراست از مرزهای شرقی کشور از جایگاه ویژه ای برخودار بوده است.

نقش مردم بیرجند در تاسیس دومین مدرسه ایران

زمانی پور به جایگاه آموزش و تعلیم و تعلم در فرهنگ مردم بیرجند نیز اشاره کرد و افزود: یکی از نشانه های این جایگاه در بیرجند، را می توان در همکاری و همراهی مردم در امر تاسیس دومین مدرسه ایران با عنوان مدرسه شوکتیه بیرجند جستجو کرد.

این استاد پیشکسوت دانشگاه با اشاره به اینکه عِرق ملی و محلی و احساس دِینی که بر دوش احساس کرده سبب نگارش کتاب های تاریخی شده است، گفت: این احساس سبب شد تا به تالیف کتاب هایی با مضامین پیشینه تاریخی شرق کشور به ویژه «بیرجند» و «استان خراسان جنوبی» بپردازیم که کتاب های «مود، مرکز نهار جان؛ اسرار دره هریوند؛ گردش چرخ نیلوفری و چند اثر دیگر» از دل این احساس خلق شده است.

گفتنی است، دکتر «اسدالله زمانی پور» در سال ۱۳۲۸ در شهر مود شهرستان سربیشه متولد شد. وی در سال های آغازین زندگی به حرفه قالیبافی پرداخت و در عین حال از آموختن غفلت نکرد. با قبولی در امتحانات چهارم دبستان، برای او توفیقی حاصل شد که کلاس های پنجم، ششم، سیکل و اول دبیرستان را در شهر مود و متعاقب آن دوره دانشسرای مقدماتی کشاورزی را با احراز رتبه اول در مشهد بگذراند. او دوره لیسانس را در دانشکده علوم اجتماعی و تعاون دانشگاه تهران و دوره های فوق لیسانس و دکتری را در دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا در زمینه ترویج و آموزش کشاورزی به پایان برد. زمانی پور از اعضای هیات علمی دانشگاه بیرجند است که در سال ۱۳۸۷ از این دانشگاه به مقام شامخ بازنشستگی نائل شد.

در پایان  این دیدار  به پاس تلاش های چندین ساله این فرهیخته پیشکسوت در عرصه علمی و فرهنگی و خدمت صادقانه ایشان در حوزه تخصصی دانشگاهی لوح تقدیر و هدیه ای به رسم یادبود به ایشان اهدا و از مقام این استاد گرانقدر تجلیل شد.

سنت قدرشناسی در آیین اسلام سفارش شده است

«محمد باقری نژاد» مدیر صندوق بازنشستگی استان خراسان جنوبی همچنین با اشاره به تجلیل از «استاد پرویز نیک بین» ضمن تبریک ولادت امام علی (ع)  بیان کرد: سنت قدرشناسی در آئین اسلام سفارش شده و ما نیز وظیفه داریم در زمان حیات افراد فرهیخته از آنها تجلیل کنیم و یادشان را گرامی بداریم.

باقری نژاد تصریح کرد: در استان خراسان جنوبی چهره های شاخصی در سطح ملی و استانی داریم که باید از آنها تجلیل شود و رویکرد ما در صندوق بازنشستگی این است تا از چهره های ماندگار در زمان حیاتشان تجلیل شود تا جوانان و سایر مردم بتوانند الگوی عملی بگیرند و در مسیر زندگی فردی و اجتماعی خود بکار بندند.

وی گفت: این حرکت ارزشمند باید استمرار داشته باشد و جایگاه فرهیختگان و اندیشمندان استان که در توسعه و پیشرفت کشور و منطقه نقش دارند برجسته شود.

معلم پیشکسوت و خطاط نخستین قرآن نستعلیق

استاد «پرویز نیک بین» نیز در این دیدار ضمن قدردانی از مجموعه صندوق بازنشستگی به بیان خاطرات گذشته و خدمات خود از جمله تاسیس شعبه انجمن خوشنویسان ایران در شهرستان بیرجند و ساخت ساختمان انجمن خوشنویسان ایران در این شهرستان اشاره کرد.

گفتنی است، کتابت اولین قرآن جهان اسلام که به خط نستعلیق تحریر شده است از جمله مهم ترین آثار استاد نیک بین است. این نسخه از قرآن کریم که به شیوه اعراب گذاری عثمان طه نگارش شده است، اکنون دردست ویرایش و آماده سازی جهت اخذ مجوز از سوی دارالقرآن استان تهران برای چاپ است.

«پرویز نیک بین» متولد ۱۳۳۰ در شهرستان بیرجند و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است که در سال ۱۳۸۰ به درجه بازنشستگی نائل شد. از سایر آثار وی می توان به کتابت رباعیات خیام و دیوان حافظ به خط نستعلیق و کتابت ترجیع بند هاتف به شیوه چلیپا اشاره کرد. این استاد هنرمند در رشته های مختلف خطاطی همچون ثُلث، نسخ و شکسته فعالیت کرده و در کنار آن در حوزه موسیقی نیز دستی بر ساز دارد.

براساس این گزارش، در پایان این دیدار و به پاس تلاش های چندین ساله این پیشکسوت فرهیخته در عرصه فرهنگ، ادب و خدمت صادقانه دوران اشتغال با اهدای لوح تقدیر و هدیه ای به رسم یادبود از ایشان تجلیل شد.