با حضور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری و استاندار هرمزگان؛

عملیات اجرایی واحد احیاء دوم تولید بریکت گرم HBI صبافولادخلیج فارس آغاز شد/منابع حقوق بازنشستگان کشوری باید از محل اجرای طرح‌های اقتصادی سودآور تامین شود

با حضور دکتر «نعمت الله ترکی» مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان، «علیرضا زمان پور» مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (هلدینگ صبا انرژی)، «احسان دشتیانه» مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج فارس و جمعی از نمایندگان استان و فعالان اقتصادی، عملیات اجرایی واحد احیاء دوم تولید بریکت گرم HBI یا فاز دوم کارخانه صبا فولاد خلیج فارس در بندرعباس آغاز و واحد انتقال و دستگاه استکر ریکلایمر این مجموعه صنعتی افتتاح شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، در این مراسم که صبح امروز (چهارشنبه) برگزار شد، عملیات اجرایی واحد احیاء دوم تولید بریکت گرم HBI صبافولاد خلیج‌فارس، ذیل طرح توسعه این مجموعه فولادسازی آغاز شد.

با اجرای این پروژه قرار است  یک میلیون و ۷۶۰هزار تن بریکت گرم در سال به ظرفیت تولید صبافولاد خلیج‌فارس اضافه شود. این پروژه با سرمایه گذاری ۲۰۰میلیون یورو در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و برای مدت ۲۴ ماه اجرا شده و امکان اشتغال مستقیم را برای ۴۰۰ نفر ایجاد و برای ۵ هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد می کند.

از سوی دیگر، صبح امروز و طی همین مراسم، طرح استکر ریکلایمر یا انتقال مواد اولیه از طریق نوار نقاله برای تغذیه مخزن روزانه خط تولید، افتتاح و به بهره‌برداری رسید. برای اجرای این طرح ۶ میلیون یورو سرمایه گذاری شده و تا امکان ظرفیت برداشت یک هزار و ۵۰۰ تن بر ساعت را فراهم کند. ضمن اینکه این دستگاه برای ۲۰ نفر اشتغال ایجاد می کند.

ضرورت اجرای طرح هایی مثل صبافولاد برای تامین منابع پرداخت حقوق بازنشستگان

«نعمت الله ترکی» مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در حاشیه این مراسم، اظهارداشت: صندوق بازنشستگی کشوری یک میلیون و ۶۶۰ هزار بازنشسته کشوری را زیر پوشش قرار داده است که بخش مهمی از منابع مورد نیاز برای پرداخت حقوق به این عزیزان از منابع عمومی دولت تامین می شود. 

ترکی با اشاره به اینکه بخش ۷ یا ۸درصدی از منابع پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری را شرکت های تابعه تامین می کنند، افزود: درآمدزایی این صندوق باید از محل‌هایی مانند کارخانه صبا فولاد خلیج فارس انجام شود تا این صندوق بتواند منابع مالی برای بازنشستگان را از چنین روش‌هایی تامین کرده و وابستگی خود را به منابع دولت کاهش دهد.

او با بیان اینکه «برای توسعه کارخانه صبا فولاد خلیج فارس ۴.۵ میلیون تن ظرفیت تولید درنظر گرفته شده است» گفت: اکنون حدود یک میلیون تن تولید در فاز نخست این مجموعه صنعتی انجام می شود و امروز کلنگ مرحله دوم صبا فولاد خلیج به زمین زده شد تا ظرفیت مد نظر در کمترین زمان ممکن تکمیل شود.

ترکی ادامه داد:‌ با سرمایه گذاری خوبی که انجام شده، به زودی طرح فولادسازی شرکت صبافولاد در استان هرمزگان اجرایی خواهد شد.

امیدوارم صبا فولاد به درآمد برای صندوق بازنشستگی و توسعه اشتغال هرمزگان کمک کند

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ابراز امیدواری کرد که این کارخانه روزی به هدف گذاری بلند مدت خود یعنی هشت میلیون تن برسد و درآمد خوبی هم برای صندوق بازنشستگی کشوری و بازنشستگان این صندوق داشته باشد و هم به حوزه توسعه اشتغال در استان هرمزگان کمک کند.

وی اضافه کرد: درحال حاضر، حدود ۲۰۰میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام شده است و مدیران صبا فولاد خلیج فارس قول داده‌اند ۲۴ ماهه این طرح احیا را به نتیجه برسانند تا به هدف گذاری انجام شده نزدیک شویم.

ترکی یادآور شد: بخش دیگر هم نقل و انتقال مواد اولیه تا رسیدن به محل فرآوری است که در گذشته این کار به صورت غیر مستقیم انجام می‌شد و اکنون به صورت مکانیزه با دستگاه استکر ریکلایمر این کار انجام می‌شود.

به گفته وی این ظرفیت در مدت سه ماه ایجاد شده است.

مدیران توسعه گرا ظرفیتی مهم برای کشور هستند

در این مراسم، «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان نیز در سخنانی مدیران توسعه‌گرا را ظرفیتی مهم برای کشور خواند و گفت: اهدافی که در برنامه‌های توسعه‌ای گنجانده می‌شوند به نوعی میثاق ملی به شمار می‌آید و از این بابت وقتی می‌گوییم می‌خواهیم در تولید یک محصول به یک چشم‌اندازی دست پیدا کنیم بایست تلاش کنیم تا محقق شود.

 وی تاکید‌کرد: در صنعت فولاد، توقف توسعه با بهانه‌ی محدودیت‌های انرژی منطقی نیست چرا که کمتر از ۵ درصد مصرف انرژی در این حوزه است، ضمن اینکه تاکید داریم توسعه باید به صورت هماهنگ پیش برود و توسعه صنعت کشتی‌سازی، خودروسازی، لوازم خانگی و سایر صنایع بدون توجه به توسعه فولاد امکان پذیر نخواهد بود.

گفتنی است، برخورداری از مزیت های مهمی همچون قرارگیری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و بهره مندی از زیرساخت های مناسب این منطقه، نزدیکی به راه آهن، دسترسی به بنادر مهم کشور و آب های آزاد، برخورداری از امکانات حمل و نقل جاده ای و نزدیکی به معادن سنگ آهن و گندله سازی، صبا فولاد را در زمره صنایع با بهره وری بالا قرار داده و به تولیدکننده ای استراتژیک در زمینه صنعت فولاد برای کشورمان تبدیل کرده است.