در پایان بهار 1402؛

نسبت پشتیبانی صندوق بازنشستگی کشوری به ۰.۵ رسید/ سهم ۶۲درصدی “آموزش و پرورش” از جمعیت بازنشستگان کشوری

فصلنامه آماری بهار ۱۴۰۲ صندوق بازنشستگی کشوری به همت دفتر برنامه ریزی و تعالی سازمانی این صندوق منتشر شد که براساس آن نسبت پشتیبانی این صندوق به ۰.۵ کاهش یافته است.

 

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، فصلنامه آماری بهار ۱۴۰۲ صندوق بازنشستگی کشوری مشتمل بر آخرین آمار و داده‌های مربوط به جمعیت تحت پوشش تا پایان بهار ۱۴۰۲ (پایان خردادماه) تدوین و در سایت اطلاع رسانی این صندوق منتشر شده است.

براساس آخرین آمار منتشر شده، مجموع بازنشستگان، ازکارافتادگان و وظیفه‌بگیران و در مجموع حقوق بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری در پایان بهار ۱۴۰۲به یک میلیون و ۶۳۹هزار و ۱۶۷نفر افزایش یافته که از این تعداد، یک میلیون و ۳۲۸هزار و ۴۴نفر بازنشسته، ۱۳ هزار و ۲۵۷نفر ازکارافتاده، ۶۱هزار و ۹۸۵نفر شاغل متوفی (ورثه یا وظیفه بگیر) و ۲۳۵هزار و ۸۸۱نفر نیز بازنشسته متوفی (ورثه یا همان وظیفه بگیر) هستند.

بر اساس این گزارش، استان تهران همچنان با ۳۲۵هزار و ۸۳نفر «بیشترین» و استان ایلام با ۱۳ هزار و ۹۲۴نفر «کمترین» تعداد بازنشستگان و حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری را به خود اختصاص داده اند.

همچنین از جمعیت حقوق‌بگیر صندوق بازنشستگی کشوری، ۶۶درصد مرد و ۳۴درصد زن هستند.

وزارت آموزش و پرورش بیش از ۶۲.۳۸ درصد از بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری (یک میلیون و ۲۲هزار و ۵۳۰نفر) را به خود اختصاص داده است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حدود ۱۳.۱۸درصد (۲۱۶هزار نفر) و وزارت جهادکشاورزی با ۴.۸۳ درصد (۷۹هزار نفر) در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

براساس آمار فصلنامه آماری بهار ۱۴۰۲ صندوق بازنشستگی کشوری نسبت پشتیبانی (تعداد شاغلین کسورپرداز به تعداد حقوق‌بگیران) این صندوق در پایان این فصل آماری، به حدود ۰.۵ کاهش یافته که کمتر از عدد ۰.۷ اعلام شده در انتهای سال ۱۳۹۹ است.

این درحالی است که تحقیقات داخلی و بین المللی در حوزه صندوق های بازنشستگی حکایت از آن دارد که یک صندوق بازنشستگی پایدار باید دارای نسبت پشتیبانی حداقل ۳ و در سطح مطلوب نیز ۶ تا ۷ باشد.