همراه با مفاخر؛

ورزش جزئی از زندگی من است/ بی‌تحرکی، بی‌انگیزگی و اضطراب، عامل ابتلا به انواع بیماری‌هاست

اگر ابراهیم بیاتانی را بشناسید، متوجه می شوید که او یکی از فعال ترین آدم هایی است که ممکن است در زندگی تان ببینید. او کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی است و از سال ۸۳ که بازنشسته شده تا حالا در حوزۀ ورزش بازنشستگان، سالمندان و میانسالان مشغول فعالیت است و در این شاخه با ارگان هایی مثل شهرداری، سازمان تربیت بدنی، صندوق بازنشستگی کشوری و اداره بازنشستگی آموزش و پرورش همکاری داشته است.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، خودش می گوید: می توانم بگویم بنیان گذار ورزش بازنشستگان بوده ام و در همین راستا اولین ابلاغ رئیس انجمن ورزش بازنشستگان کشور در سال ۹۵ به نام من صادر شد.

 

اهمیت ورزش برای بازنشستگان

وقتی توضیح بیشتری درباره ورزش بازنشستگان از او می خواهی، چنین پاسخ می دهد: اصولاً می شود این طور گفت که ورزش می‌تواند برای هر فرد حتی تا ۸۰ سالگی آنقدر تاثیر داشته باشد که عضلات، سیستم ایمنی، قلب و عروق و همه تونوس [انقباض طبیعی] عضلات، حفظ تعادل، سیستم عصبی مرکزی و… در حد یک جوان ۲۰ ساله باشد.

نویسنده کتاب به رنگ تحرک، به وقت بازنشستگی این طور ادامه می دهد که: تحقیقات ثابت کرده است که اگر کسی به ورزش بپردازد، می تواند حتی در این حد باشد که در سن و سال حدود ۸۰ سالگی ازنظر سلامت و قدرت بدنی با یک فرد ۲۰ ساله برابری کند.

آقای بیاتانی درباره رشته های ورزشی مناسب برای سنین بالای ۶۵ سال می گوید: انتخاب رشته ورشی بستگی به توانایی افراد دارد. اگر کسی سابقه فعالیت ورزشی داشته باشد، می تواند در سنین بالا به ورزش های قدرتی، سرعتی، استقامتی و تعادلی بپردازد که بیشتر به درد بازنشستگان و سالمندان می خورند. ولی اگر کسی سابقه ورزشی نداشته باشد، یک پیاده روی ساده ۳۰ دقیقه ای در روز یا دوچرخه سواری آرام و آهسته یا پا زدن روی دوچرخه ثابت یا تردمیل، یوگا، پیلاتس یا تای‌چی فوق العاده مفید است و عامل پیشگیری مهمی در برابر بیماری ها خواهد بود و حتی اگر کسی مبتلا به بیماری هم شده باشد، انجام فعالیت های ورزشی تا حد زیادی روند بیماری را کند می کند.

در پاسخ به این سوال که در چه رشته ورزشی فعالیت می کنید، می گوید: در رشته تنیس روی میز در باشگاه پرسپولیس قدیم مقام سوم کشوری باشگاهی را داشتم. در رشته هندبال هم مقام اول باشگاهی را در کشور داشتم. در حال حاضر هم ورزش جزئی از زندگی من است. همان طور که نمی توانم نخوابم و نمی توانم چیزی نخورم، ورزش نکردن هم برای من قابل تصور نیست. روزی که ورزش نکنم، برایم روز پر انرژی و خوبی نمی‌تواند باشد.

این بازنشسته کشوری این طور ادامه می دهد: اگرچه ممکن است از روزهای قبل انرژی برایم ذخیره شده باشد، ولی اگر مدتی فعالیت اجتماعی و ورزش را متوقف کنم، دقیقاً اثر آن روی روح و روان و جسمم مشخص می شود.

 

سرم خیلی شلوغ است

او درباره فعالیت های روزانه اش این طور توضیح می دهد: همین الان که برای مصاحبه می آمدم، به همسرم می گفتم واقعا طوری است که وقت سرخاراندن هم ندارم. تعجب می کنم که بعضی از بازنشستگان می گویند حوصله مان سر می رود یا از بیکاری خسته شدیم.

و ادامه می دهد: همه چیز به خود آدم بستگی دارد. انتخاب شیوه زندگی خیلی مهم است. اینکه نگرش شما نسبت به خودتان و زندگی تان چیست، تاثیر زیادی دارد. وقتی با یک پیاده‌روی ساده می شود کل انرژی بدن و حال خود را خوب کرد، چرا باید آدم یک جا بنشیند.

 

خودمان سبک زندگی مان را انتخاب می کنیم

او تنهایی، بیکاری و بی تحرکی را مقدمه تمام بیماری ها روی کره زمین می داند و می گوید: آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که بی تحرکی یک عامل بزرگ مرگ و میر در دنیا است.

این فعال حوزه ورزش چنین توصیه می‌کند: نباید هیچ وقت دست از فعالیت کشید. بازنشستگان اگر هیچ کاری هم از دستشان برنمی‌آید، می توانند در نهادهای مردمی عضو شوند، در انجمن ها شرکت کنند، فعالیت اجتماعی داشته باشند و در کارهای خیریه مشارکت کنند.

اگر کسی نمی تواند هرروز نیم ساعت به طور پیوسته ورزش کند، می تواند برای خودش سه تا زمان ۱۰ دقیقه ای در نظر بگیرد و فعالیت کند. مثلا مسیرهای کوتاهی را برای خود درنظر بگیرد و پیاده روی کند، از خانه تا ایستگاه مترو یا ایستگاه اتوبوس پیاده برود یا به جای استفاده از آسانسور از پله ها استفاده کند.

بیاتانی یک بار دیگر تاکید می کند: مهم شیوه ای است که خود آدم برای خودش انتخاب می‌کند و به هیچ چیز ربطی ندارد. همه در زندگی شان مشکلاتی دارند. من هم دارم. ولی نباید مشکلات را در خود بریزیم و با تجمع افکار آسیب زننده بدنمان را آماده ابتلا به انواع بیماری‌ها کنیم.

منشأ بیماری هایی مثل سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر بی‌تحرکی، بی‌انگیزگی، اضطراب و استرس است و این خود ما هستیم که با حفظ روحیه، فعال ماندن و بالابردن انرژی می توانیم دربرابر آنها از خود دفاع کنیم.