متن کامل سخنرانی دکتر ربیعی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در همایش تجلیل از حماسه سازان دفاع مقدس

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی متن سخنرانی دکتر ربیعی که در مراسم همایش تجلیل از حماسه سازان ۸ سال دفاع مقدس ایراد نمودندبشرح ذیل می باشد
بسمه تعالی
سلام برشهداء ،سلام برایثار گران وسلام عرض می کنم بر همه ی مجاهدت ها و مجاهد بزرگ خمینی کبیر ،خواهران ، برادران بسیجی با این گرما نمی خواهم سخنان خود را طولانی نمی کنم .
چرا این هفته ما دور هم جمع می شویم؟ آیا این یک مراسم صوری است؟ آیا یک نمایش است؟
من فکر می کنم گاهی مقطعی از تاریخ یک ملت برکل تاریخ آن ملت سایه می اندازد . سالهایی بر ملت ها می گذرد که سایه ی این سالها هم چنان بر تاریخ آن ملت و کشور وجود دارد و سایه افکنی می کند. این پاسداشت ها را ما باید تقدیرکنیم و به آن مفهوم و محتوا بدهیم.
متاسفانه همه ما مقصریم و هنر زیادی به خرج ندادیم تا این هفته را به نسل های جدید معرفی کنیم و به یاد نسل ها بیاوریم که فلسفه ی این هفته چه بود ؟
نباید بگذاریم نسل های ما بخشی از تاریخ ما را فراموش کند. بهمن ۵۷ و شهریور ۵۸ بخشهایی از این تاریخ هستند . ایستادگی در برابر ظلم و تجاوز روحی است که ما باید به نسل های جدید برای همیشه انتقال بدهیم. نسل ما باید بداند ایرانی مهربان و عزیز که برای همه احترام می گذارد اما در مقابل حرف ظلم مقاومت می کند و آنچه را که برای یک انسان عزیز است یعنی جانش را درطبق اخلاص می گذارد. این را ما باید همواره در گوش نسل های ایرانی بخوانیم.
ای ایرانی مهربان ای ایرانی که سربه زیر انداختی و در این جامعه کارمی کنی و تلاش و کوشش می کنی و با همه عالم مهربانی اما در مقابل یک ظلم در دنیا اشکت به چشم می آید و وقتی به تو تجاوز می شود قهرمانانه می ایستی باید این روحیه را در گوش کودکانمان و نسل های آتی بخوانیم و تکرار کنیم . این هفته و این جمع شدن یاد آور فداکاری نیز هست هنوز قابل تحلیل نیست که چگونه نه یک نسل بلکه چندین نسل از پیرو نوجوان در کنار هم جانفشانی کردند. معمولاً در تحولات اجتماعی یک نسل، نسل محوری خواهد بود اما در جنگ تحمیلی ما حرکتی را می بینیم که از پیرمرد ۸۰ساله و پیرزن ۹۰ ساله که تخم مرغ خود را به عنوان تنها دارایی اش به جبهه می فرستد تا نوجوانی که شناسنامه اش را دستکاری می کند تا به جبهه اعزام شود این اتفاق در هیچ نظریه جامعه شناسی و هیچ نگاه روانشناسی وهیچ کشوری قابل تحلیل نیست . در همه ی کشورها حضور در جبهه ها و نبردها هست. اما آنچه هیچ اجباری در آن نباشد و افراد داوطلبانه بیایند و به این تعداد همبستگی و حضور داشته باشند را شما در هیچ کجا نمی بینید و با هیچ نظریه ای قابل تحلیل نیست.
همین حالا که به سوی این محل می آمدم به شهدا ادای احترام کردم. بعد از مراسم شما هم می توانید ۲ عدد عکس را همین روبه رو ببینید. عکس یک نوجوان و عکس فردی که از نظر تیپ اجتماعی یک فرد معمولی ایرانی است. دیدن همین ۲ عکس کنار یکدیگر نشان می دهد چگونه همه آنچه درون یک ملت به عنوان جریان زندگی و جریان اجتماعی ، جریان دارد کنار یکدیگر قرار می گیرند. در جبهه ها فقط یک تیپ اجتماعی نبود شما فقط یک مدل تیپ و قیافه نمیدیدی همه قیافه ها دانشجو، کارگر، زن، مرد، مهندس، کشاورز همه کنار هم قرارگرفته بودند و یک پیام دیگر جمع شدن دراین هفته کارآمدی دین است کارآمدی مدیریت دینی کارآمدی مدیریت اتکا برخداوند است.متاسفانه مفاهیم ارزشمندی هم چون توکل برخداوند در سالهایی به فراموشی سپرده شدن است خودتان را به خدابسپارید و به خداوند اعتمادکنید این هفته هفته ای که باید یادمان بیاید به خدا باید اطمینان کرد وهیچ دری به جز درخدانرنیم که خمینی چنین کرد، این هفته هفته یادآوری کارآمدی نظریه ولایت فقیه است.
این هفته باید به یادمان بیاورد که چگونه یک مدیریتی که صدام با این عنوان که هیچ مدیریت جنگی و مدیریت اقتصادی درایران وجود ندارد و همه چیرفرو ریخته ومی تواند با چند شلیک ایران را فرو بریزد و به تهران بیاید این مدیریت دینی است و این کارآمدی مدیریت مبتنی بر ولایت فقیه بود. پیام دیگر این هفته که باید به نسل های آینده منتقل کنیم انسجام ملی بود همه ادیان همه مذاهب شهید مسیحی شهید از مذاهب و قومیت های مختلف همه را کنار یکدیگر داشتیم من اگر بخواهم بشمرم یادهایی که ازاین هفته باید بکنم بسیارطولانی است.اما به دلیل وقت ازآنها صرف نظرمی کنیم تنها وبه مهمترین آنها اشاره کردم اما جمع شدن ما در این نقطه و درکارخانه پگاه پیام دیگری دارد. ما در یک جمع کارگری حضور پیدا کردیم اتفاقا هنگام رسیدن به این محل یادم آمد که روزی که جنگ آغازشد بنده نماینده کارگران درهیات عالی حل اختلاف بودم وازکارخانه خودم که کیلومتر هفت جاده کرج بودبیرون آمده بودم و به سمت وزارت کارحرکت می کردم برای حضور در جلسات هیئت حل اختلاف که صدای بمب آمد عراق حمله کرده بود.
جریان کارگری و انقلاب فقط در جنگ تحمیلی نیست. من حداقل در عمر خودم از نوجوانی با جریان کارگری عجین بودم از اعتصابی که در جاده مخصوص کرج راه افتاد تا بلافاصله پس از پیروزی انقلاب مقابله با اعتصاب هایی که عده ای می خواستند راه بیاندازند. اما جریان هوشمند کارگری در آن زمان هم راه انداخت و هم حرف سه روز که انقلاب به پیروزی رسید کارخانه ها را راه انداخت شما یادتون نیست که آن روز چه موج عظیمی برای به تعطیلی کشاندن کارخانه ها راه افتاده بود . اما جریان هوشمند کارگری مقاومت کرد. درست است که هفته ی دفاع مقدس است اما من نمی توانم یاد نکنم از شهدای ترور کارگری به دست منافقین مزدور.
من بعد از ترور شهید صفدری تو ماه رمضان به هوای آش نذری در خانه اش را زدند و خودش و زن و بچه اش را زنده زنده سوزاندند. یا شهید یخ فروش، کارگر یخ فروشی که درمیدان خراسان عکس امام را زده بود و شهید شد . شهدای کارگری ما در عرصه امنیت پیش از جنگ شهیدان زیادی دادند که یاد آنها را امروز گرامی می داریم یاد مهرداد روانمهر ، یاد صفدری ها و خیلی ها که اسمشان را در حال حاضر به یاد ندارم یاد شهدای ترورهای کور و کثیفی که منافقین انجام دادند و سایه ی این ترورها سالها برکشور ما باقی ماند و همین طور در جنگ فقط مشارکت در جنگ نبود من به یاد دارم ۶سال هیچ حقوقی را شورای عالی کار برای کارگرها اضافه نکرد و تولید کماکان با همه ی فشار و کمبودها صورت می گرفت فقط حضور در جبهه نبود دوستان خلاصه صحبت اینکه ما امروز وظیفه ای داریم وظیفه ی ما شاید این است که کار را به عنوان یک ارزش در محیط های کاری خودمان مطرح کنیم بسیجیان باید امروز فرهنگ کار را در محیط کاری خودشان ترویج کنند. فرهنگ کار و فرهنگ بهره وری آنچه که شایسته ملت ماست، نیست. ما باید کمک کنیم که اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی صورت بگیرد امروز خوشبختانه دولت تدبیر و امید با رایی که مردم به او داده است با تدبیر خود در سدد است که صنایع و ظرفیت های صنایع را بالا بیاورد جریان کار را مجدداً به مرحله داخلی ونیروی خودمان بیاورد. با میلیارد ها دلار واردات اقتصاد مقاومتی شکل نمی گرفت جریانی برعلیه اقتصاد مقاومتی بود تولیدیهای ما نساجی های ما نباید شکست بخورد ما امروز باید بجنگیم که پارچه ایرانی ولوازم خوراکی ایرانی مصرف شود اگر دیروز می جنگیدیم خاک از دست ندهیم امروز باید بجنگیم وضعیت اقتصادی را به دست آوریم و این تدبیر است ونوع تلاشش متفاوت است . اما روحیه بسیجی می خواهد .و روحیه بسیجی را درنوع دیگر و شکل دیگر نیاز داریم . اگر امروز دولتی ایجاد می شود تغییری ایجاد می شود رای می آورد وکمال آرامش این امنیتی است که رهبری وبسیج به صندوق ها داده است واگر بخواهندحماسه اقتصادی صورت بگیرد این حما سه اقتصادی باید با یک روحیه بسیجی در یک جریان اتفاق بیافتد .اگر امروز مقتدرانه با شرافت با حفظ کرامت ایرانی با حفظ عزت ایرانی حکیمانه مصلحت جامعه دنبال می شود این در سایه عزتی است که ما در جنگ بدست آوردیم . اگر امروز غرب ناچار است با تکریم با ما سخن بگوید وزبان تهدید را به کنار بگذارد وبا زبان غیر ظلم با ما سخن بگوید ناشی از مقاومت وایستادگی ما است و امرروز ما باید هوشیارانه در ادامه مقاومت با بالا بردر تولید با تحریم ها با جریان بسیجی که روحش در تمام کارگرها ،کار فرماها ،کار آفرینها باید دیده بشود این جریان به مقاومت خودش ادامه می دهد.مدیران تدبیر گر ما با امید به آینده حکیمتنه عزت ومصلحت ایران وایران را دنبا ل کنیم .
برای همه شما آرزوی سلامتی وبرای ایران بزرگ سلامتی آرزو دارم که بتواند مثل همیشه این جامعه وملت را در حد اعلای خودش به حرکت در آورد برای همه آرزوی موفقیت می کنم .