متن سخنرانی ایراندخت عطاریان مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری به مناسبت هشتمین همایش ملّی “روز خانواده و تکریم بازنشستگان

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و صلوات به پیشگاه مقدس حضرت ولیعصر عج الله تعالی فرجه الشریف و با درود و سلام به روح پر فتوح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (رضوان ا… تعالی علیه) و ارواح پاک و مطهر شهدا و با آرزوی طول عمر توأم با عزت و سلامتی برای مقام عظمای ولایت ، رهبر فرزانه انقلاب ، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی ) و با آرزوی توفیق برای دولت برآمده از امید و آمال میلیونها ایرانی ، دولتی که حاکمیت تدبیر، خرد ، اعتدال ، نهضت خدمت صادقانه و شرافتمندانه و زندگی توأم با عزت و کرامت به مردم را سرلوحه برنامه های اصلی خود قرار داده است .
همچنین عرض سلام و خیر مقدم خدمت نایب رییس محترم و معزز مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی و وزیر محترم و فرهیخته تعاون ، کار و رفاه اجتماعی جناب آقای دکتر علی ربیعی ، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ، معاونین ، مدیران محترم وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و سازمانهای تابعه و محضر شریف حضار محترم به ویژه بازنشستگان فرهیخته و پیشکسوتان گرامی و کلیه میهمانان که از نقاط مختلف قدم رنجه فرموده و خادمان خود در دولت را مرهون الطاف خویش ساختند .
هشتمین همایش ملّی گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان را درحالی برگزار می کنیم که امسال رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خویش سال ۱۳۹۲ را سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی ومحور بالندگی ، پویایی ملت تعیین فرموده اند و چه زیبا در روز ۲۴ خرداد ماه سال جاری در انتخابات ریاست جمهوری مردم با انگیزه ای وصف ناپذیر همراه با شور و شعور به خلق حماسه سیاسی پرداختند و نتیجه ای را در انتخابات رقم زدند که بارقه های امید و نشاط در دلها روشن شد و نسیم نشاط و آرامش در کشور به وزیدن درآمد و به تبع این دستاورد بزرگ سیاسی رویکرد و محصول این انتخاب آگاهانه بسترسازی برای خلق حماسه اقتصادی است حماسه ای که با تکیه بر برنامه ریزی سازمان یافته و کارشناسی برآمده از تخصص ، دانش و تجربه می تواند با اصلاح و ترمیم نابسامانی ها و بسط اطمینان و آرامش در فضای کسب و کار و تأمین و تسهیل در معیشت به بهترین شیوه به فرمان مقام معظم رهبری لبیک بگویند و از این طریق توطئه ها و هجمه های دشمنان و تحریم های اقتصادی دشمن را خنثی و بی اثر نمایند .
در ادامه فرصت را مغتنم شمرده و ضمن اشاره کوتاه به روند برگزاری هشتمین همایش ملّی روز خانواده و تکریم بازنشستگان گزارشی از برنامه های آتی و ۱۰۰ روزه صندوق بازنشستگی کشوری با رویکرد بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی بازنشستگان و ارتقای خدمات درمانی و ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای بازنشستگان و خانواده آنان جهت اطلاع حضار گرامی ارائه می نمایم
۱. همایش روز خانواده و تکریم بازنشستگان یادآور تلاش و تکاپوی ارزنده و ارزشمند قشری فرهیخته و اندیشمند و صاحب تجربه و مهارت است که صادقانه و بی منت ۳۰ سال از بهترین سالهای عمر خود را در مسیر خدمت رسانی به هموطنان و همنوعان خود صرف کرده و همچنین با همت مضاعف و حمیت سازمانی در جهت توسعه ، پیشرفت و آبادانی کشورمان دستاوردهای گرانسنگ و افتخارات بزرگی به ارمغان آوردند ۰ همانگونه که مستحضرید براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با هدف تجلیل و تقدیر از خدمات شایسته و بایسته بازنشستگان و ارتقای جایگاه و رشد و تعالی منزلت اجتماعی این قشر فرهیخته هر سال روز ۲۵ ذی الحجه به نام روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم سالانه نامگذاری شده است و برای بنده و همکارانم در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی موجب افتخار و مباهات است که به پاس یک عمر تلاش و کوشش صادقانه و ارائه خدمات ارزشمند و ماندگار بازنشستگان هشتمین همایش ملی روز خانواده و تکریم بازنشستگان را با جدیت و اهتمام افزونتر از گذشته و با احساس ضرورت بیشتر از پیش برگزار نماییم بی تردید این تلاش جمعی و دستاوردهای آن نتیجه همدلی ، همفکری و مشارکت فعال همه بزرگوارانی است که به تناسب مسئولیت خود ایفای نقش نموده اند و سپاسگزاریم از بازنشستگان نخبه و فرهیخته و کانونهای بازنشستگی در سراسر کشور که با حضور و مشارکت خود بر غنای فرهنگی و محتوای همایش افزودند جای بسی خوشحالی است که همایش روز خانواده و تکریم بازنشستگان به عنوان رویدادی جریان ساز ، پویا و بالنده در میان بازنشستگان کشوری جایگاه ویژه ای یافته است .
البته افزون بر این یاد آور می شوم که در دولت تدبیر وامید ، عزت ، کرامت بازنشستگان و پاسداشت منزلت اجتماعی آنان به مثابه یک اصل مهم در سرلوحه سیاست ها و برنامه های دولت یازدهم اعلام شده و در این زمینه صندوق بازنشستگی کشوری تمهیدات ویژه ای را برای جایگاه و رشد و تعالی منزلت اجتماعی بازنشستگان ، افزایش رفاه اجتماعی ، ارائه خدمات درمانی مطلوب به این عزیزان پیش بینی کرده است که بخشی از این برنامه ها و سیاست ها در سه ماهه چهارم سال جاری و سال آینده با حمایت دولت و همکاری مجلس شورای اسلامی محقق خواهد شد .
۲. صندوق بازنشستگی کشوری در راستای تأمین رفاه بازنشستگان و اجرای تعهدات قانونی پرداخت مطالبات ناشی از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری را جزء برنامه هاو اولویت های اصلی خود می داند و در این زمینه تا کنون با تأمین اعتبار مورد نیاز از محل وجوه حاصل از فروش برخی سهام شرکتهای دولتی بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۸۳۰ هزار بازنشسته مشمول پرداخت کرده است که از این تعداد تا کنون مطالبات ۳۰۰ هزار بازنشسته به طور کامل تسویه شده است همچنین امروز نیز هفتمین مرحله پرداخت با پیگیری ها و تلاشهای بی وقفه وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی رأس ساعت ۲۴ به حساب بازنشستگان کشوری واریز خواهد شد . بدیهی است میزان مطالبات بازنشستگان کشوری رقمی بالغ بر هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان سهام شرکتهای دولتی است که تا کنون نزدیک به ۶۰ درصد از این مطالبات توسط صندوق بازنشستگی کشوری بصورت نقدی پرداخت شده است و با پرداخت مابقی مطالبات تلاش داریم این افتخار بزرگ و ماندگار را هر چه سریعتر در کارنامه دولت تدبیر و امید به ثبت برسانیم .
۳. بهداشت و درمان از مسائل اساسی و عمومی بازنشستگان است از آن جایی که با افزایش سن ، میزان آسیب پذیری و ابتلا به بیماری بیشتر می شود بازنشستگان بخشی از درآمد و حقوق خود را به امر سلامت و درمان اختصاص می دهند به همین منظور یکی از خدمات مورد تعهد صندوق بازنشستگی کشوری حفظ و ارتقای سلامت جامعه هدف است و این صندوق طرح بیمه طلایی بستری درمان را با هدف کاهش هزینه های درمانی بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان در مراجعه به مراکز درمانی و دریافت خدمات مناسب و مطلوب بهداشتی با رویکرد سلامت نگر در سراسر کشور در قالب نظام نوین ارائه خدمات درمانی به اجرا در آورده است . به طوری که در حال حاضر بیمه طلایی درمان بستری در راستای سیاست های کلان نظام سلامت کشور جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته و خانواده آنان را تحت پوشش قرار داده است . از مزایای این طرح می توان به درمان رایگان بدون پرداخت وجه ، حذف فرآیند اداری در بیمارستانها و مراکز درمانی طرف قرارداد ، حذف زیر میزی ، غربالگری و کشف بیماریها و درمان به موقع و دسترسی آسان و مناسب بازنشستگان و خانواده آنان به خدمات بهداشتی و درمان اشاره کرد . خوشبختانه بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۲ با توجه به مشارکت سه جانبه دولت ، صندوق بازنشستگی کشوری و بازنشستگان مجموعاً ۵۷۰ میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری و افراد تحت تکفل آنان در قالب بیمه طلایی بستری درمان اختصاص یافته است .
گفتنی است صندوق بازنشستگی کشوری بر اساس تکالیف قانونی خود تنها راه ساماندهی درمان بازنشستگان را اجرای طرح بیمه طلایی می داند و این بسته حمایتی را در راستای سیاست های کلان سلامت کشور که هماناً کاهش سهم بیمار از پرداخت هزینه های درمانی است اجرا می نماید .
۴. صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان دومین سازمان بیمه گر کشور وظیفه خدمت رسانی به بیش از یک میلیون و ۱۹۰ هزار بازنشسته کشوری را بر عهده دارد یکی از مهمترین خدمات این صندوق در قبال بازنشستگان که با رویکرد رفع احتیاجات و نیازهای ضروری و مرتفع کردن مشکلات معیشتی و اقتصادی آنان صورت می گیرد پرداخت وام ضروری است لذا صندوق بازنشستگی کشوری از محل اعتبارات بخش خدمات رفاهی هر سال به بازنشستگان واجد شرایط که تا کنون هیچگونه وام یا تسهیلاتی بانکی دریافت نکرده باشند وام ضروری پرداخت می کند . در این زمینه شرایط ثبت نام و نحوه پرداخت این تسهیلات بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در آینده ای نزدیک به عنوان یکی دیگر از بسترهای اجرایی صندوق بازنشستگی کشوری برای بازنشستگان اطلاع رسانی و اعلام خواهد شد .
۵. بازنشستگان از جمله افراد باتجربه ، صاحب ذوق و مهارت ، متخصص و توانمند و کارآزموده هستند که استفاده و بهره گیری از نیرو و تجارب گرانبهای آنها می تواند موجبات رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار کشور را به همراه داشته باشد از طرفی اشتغال آنها و یا فرزندانشان به فعالیت ها و کارهایی که خودشان به آن علاقه مند هستند می تواند باعث رضایت مندی بازنشستگان و خانواده آنان شود بنابراین صندوق بازنشستگی کشوری در راستای اشتغالزایی و کارآفرینی می تواند با ایجاد بسته های لازم و حمایت های مالی به ویژه با اعطای وام های خاص و تسهیلات مالی به تعاونی های بازنشستگان در زمینه های خدماتی ، آموزشی ، فرهنگی و اقتصادی به عنوان سرمایه فعالیت ها ، ضمن تقویت بخش تعاون اقتصاد کشور این امکان و شرایط را فراهم سازد که بازنشستگان و فرزندان آنان با تأسیس و راه اندازی تعاونی های چند منظوره علاوه بر کارآفرینی و اشتغالزایی از مزایا و درآمد اقتصادی منتفع شوند .
در این خصوص صندوق بازنشستگی کشوری اعتبار مورد نیاز برای این پروژه اقتصادی را تامین و با ایجاد تمهیدات ویژه زمینه های پرداخت تسهیلات مالی را در سه ماهه چهارم مهیا خواهد کرد و امسال با نظر مساعد و مثبت وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی میزان این وام افزایش قابل توجهی یافته است .
۶. امروزه رویکرد غالب درنظامهای پیشرفته تامین اجتماعی در سایر کشورهای جهان استقرار نظامهای تامین اجتماعی چند لایه است که همه گروه های جمعیتی را پوشش می دهد. درواقع با لایه بندی این نظام امکان ارایه حمایتهای اجتماعی در لایه اول ،اجرای بیمه های اجتماعی در لایه دوم وبیمه های مکمل در لایه سوم ، هر کدام با سطوح حمایتی مشخص منطبق با سطح توانایی وجایگاه افراد جامعه فراهم می شود .به عبارتی با استقرار نظام جامع تامین اجتماعی چند لایه ،زمینه برقراری عدالت اجتماعی وبرخورداری از رفاه اجتماعی برای افراد جامع افزایش
می یابد در کشور ما نیز با توجه به مشکلات فعلی صندوقهای بازنشستگی وبا توجه به نیاز های آتی جامعه ، انجام اصلاحات نظام بازنشستگی امری ضروری است ودر حال حاضر بهترین گزینه پیش رو که در بیشتر کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته است توسعه سیستم های بازنشستگی چند لایه یا نظام نوین بازنشستگی است.وخوشبختانه در سالهای اخیر در کشور ما بسترهایی فراهم شده است که می تواند زمینه ساز تحقق این سیستم باشد . البته طراحی سیستم چند لایه که باشرایط اقتصادی واجتماعی کشور ما انطباق داشته باشد نیازمند انجام مطالعات کارشناسی دقیق حول موضوعات ،قانونی ،نظارتی وساختاری و…. است اما به هرحال می توان یک چارچوب کلی برای طراحی استقرار نظام جامع تامین اجتماعی چند لایه تعریف کرد . دراین زمینه صندوق بازنشستگی کشوری این افتخار را دارد که به عنوان اولین صندوق بیمه ای در کشور نظام نوین بازنشستگی چند لایه را برای بیش از۱۲۰۰۰۰۰ هزار شاغل وکارمند دولت به اجرا در آورد .البته مقدمات اجرای این برنامه کلان کشوری با تاکید وزیر محترم تعاون ،کار ورفاه اجتماعی ابتدا به صورت پایلود در یکی از دستگاههای اجرایی وسپس به صورت سراسری در کشور اجرا خواهد شد.
۷. نا گفته نماند صندوق بازنشستگی کشوری با هویت اجتماعی – اقتصادی و متکی بر ساز و کارهای بیمه اجتماعی پرداخت حقوق بازنشستگی و تأمین شرایط زندگی مناسب برای بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش را بر عهده دارد و دامنه وسیع کمی و کیفی خدمات خود را در حوزه های بیمه ای ، درمانی و رفاهی در چارچوب قوانین و مقررات و اسناد بالا دستی همچون سند چشم انداز ۲۰ ساله ، قانون برنامه پنجم توسعه ، قانون مدیریت خدمات کشوری ، قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و منشور کاری وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان عرضه می نماید . البته یاد آور می شوم صندوق بازنشستگی کشوری اقدامات متنوع و گسترده ای را جهت بهبود و ارتقای امور بازنشستگان انجام داده که خوشبختانه در یکسال اخیر مجموع فعالیت ها و خدمات ارائه شده به جامعه هدف رضایت مندی بازنشستگان را به همراه داشته است . که در این زمینه توجه به وضعیت معیشتی بازنشستگان و اهتمام در افزایش حقوق آنان ، برگزاری تورهای زیارتی و سیاحتی ، پرداخت وام ضروری ، اجرای بیمه طلایی درمان با کمک دولت ، تخصیص وام ودیعه مسکن به بازنشستگان مستاجر و کم درآمد ، اجرای بیمه عمر و حوادث بازنشستگان با حمایت و مساعدت دولت ، ارائه ۲۶ نوع خدمت غیر حضوری از طریق اینترنت ، احداث مراکز فرهنگی ویژه بازنشستگان تحت عنوان خانه مهر ، صدور کارت شناسایی منزلت ، اختصاص سهمیه حج عمره برای بازنشستگان ، تعامل و همکاری با کانونهای بازنشستگی به منظور ایجاد بستری مناسب برای مشارکت هر چه بیشتر بازنشستگان در امور مربوط به خود ، برگزاری مراسم تجلیل و سپاس از بازنشستگان در روز خانواده و تکریم بازنشستگان ( ۲۵ ذی الحجه ) و معرفی بازنشستگان نمونه در سطح ملّی از مهمترین اقداماتی است که صندوق بازنشستگی کشوری با حمایت دولت و مساعدت و همراهی وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی برای جامعه هدف که همانا بازنشستگان سراسر کشور می باشد انجام داده است .
در خاتمه بار دیگر به نمایندگی از سوی جامعه بزرگ بازنشستگان کشوری از حمایت های بیدریغ و مستمر مسئولان دولت تدبیر و امید بالاخص وزیر فرهیخته تعاون ، کار و رفاه اجتماعی قدردانی کرده و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم .

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته