نائب رئیس مجلس شورای‌اسلامی:سخنان مبسوط خانم عطاریان امید بخش و حاکی از آینده شاد و همراه با رفاه بیشتری را برای بازنشستگان حکایت دارد.

بسم الله الرحمن الرحیم
و صل الله علی سیدنا و ….
عرض سلام دارم حضور برادران و خواهران محترم پیشکسوتان عالی و کارآزموده و آرزوی توفیق برای یکایک بزرگواران. از اینکه مفتخرم در روز ?? ذی الحجه الحرام با الهام از نزول کلام خدای سبحان این روز را که روز بزرگداشت و تکریم از پیشکسوتان و نیرو های خدوم جمهوری اسلامی است خدمت شما عرض ادب دارم خدا سبحان را شاکر هستم. از برادر ارجمندم دکتر ربیعی وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی همکاران محترمشان برادر ارجمندم جناب آقای دکتر نوربخش و سرکار خانم عطاریان و یکایک نیروهای متعهدی که در مجموعه های متعلق به نیروهای پیشکسوت و سالخورده نظام تلاش می کنند تشکر و تقدیر دارم.
از بیانات برادر ارجمندم جناب آقای نوربخش استفاده کردم و سخنان مبسوط خانم عطاریان امید بخش و حاکی از آینده شاد و همراه با رفاه بیشتری را برای شما دوستان حکایت داشت.
اولا ما در آموزه های دینی و در سیره اولیای خدای سبحان مسئله ای بنام بازنشستگی نداریم. انسان بازنشسته هیچ مفهوم و جایگاهی در ادبیات دینی و اسلامی ندارد. بلکه به هر میزان بر توان و ظرفیت علمی و تجارب یک انسان افزوده می شود می تواند حوزه های کاری جدید تری را متناسب با توانایی های خود داشته باشد.
ظرفیت انسان در قوای جسمی او خلاصه نمی شود. قوای جسمی ابزاری است برای استفاده از ظرفیت فکری و تجارب و کمالات انسانی که با افزایش عمر انسان بدست می آید. انسان هنگامی که به دوران سالخوردگی پای می گذارد تا حدودی قوای جسمی را از دست می دهد. اما قوای بالاتر و با ارزش تری را بدست می آورد. اجازه دهید عرض کنم بدن یک مرکب و ابزاری بیش نیست که روح انسان بر این مرکب نشسته است. و در سایه تکامل روح به نقطه ای می رسد که این مرکب قدرت تحمل او را ندارد. لذا روح از مرکب جدا میشود پیاده می شود انسان هایی هستند که به واسطه بضاعت انسانی و روحی از مرکب جسم پایین می آیند نه آنکه مرکب جسم آنها را بر زمین بگذارد.لذا آنها که به واسطه بضاعت علمی معرفتی و روحی به نقطه ای می رسند که بدن تاب تحمل آنها را ندارد انسان های کاملی هستند که خود با بدن وداع و خداحافظی میکنند. و آنان که بدن آنها را زمین می گذارد میوه های نارسی هستند که آماده جدایی از بدن را ندارند. این است که فیض کاشانی می گوید:
جان عزم رحیل کرد گفتم که مرو
(در جان های به کمال نرسیده)
گفت چه کنم خانه فرو می ریزد
او هم بانگ درآورد که من نمیخواهم بروم
من به این خانه تعلق دارم دل بسته ام اما خانه فرو ریخت و مرا بیرون راند
این مرگ زیبایی نیست یک مستاجر چند دهه را که هیچ اشتیاقی به فراغ و دوری از این خانه ندارد خانه ویران بدن فرو ریخته بیرون می کند و مرگ شیرینی نبوده و مرگ تلخی است. اما نقطه مقابل می گوید این جهان همچو درخت است ای کرام
ما بر او چون میوه های نیم خام
اینجا مستاجر خانه نیست میوه درخت است
سخت گیرد خام ها مر شاخ را
زانکه در خامی نشاید کاخ را
چون بخت و گشت شیرین لب گزان
سست گیرد شاخ را او بعد از آن
میوه خام و کال شاخه درخت را محکم در دست دارد و رها نمی کند اما وقتی رسیده شد و به کمال رسید از شاخه جدا می شود این مرگ انسان های کامل استنباط براین است که انسان در مسیر تکاملی خود با فرسودگی جسم به کمال روحانی و علمی و بلوغ و رشد انسانی می رسدو این بلوغ در سایه کار و تلاش و سعی بدست می آید.
انسان بازنشسته که اهل سعی و کار و تلاش نیست
شاید چند سالی به پایان عمر یک فقیه عارف سالخورده حضرت آیت الله بهجت قدس سره الشریف نمانده بود این شخصیتی که شاید نزدیک یک قرن زندگی کرد در یکی از سالهای پایان عمرشان شبی محضرشان در قم عرض کردند امشب یکی از علمای فرهیخته که ایشان دوستشان داشتند به قم مشرف شدند?امشب دیداری داشته باشیم خدمت شما برسیم ایشان ایستادند فرمودند فلانی امشب شب تحصیلی است یعنی یک عالم نود ساله در هفته ? شب تحصیلی دارد مانند دوران دوازده و سیزده سالگی که تحصیل را شروع کردند در همان سن نود سالگی هم همان تحصیل و کار را دارد البته محبت فرمودند خدمتشان رسیدیم اما گفتند شب تحصیلی است پس باز نشسته نیست با عزم بیشتری نسبت به دیروز امروز درس میخواند تا پایان عمر هم کلاس درسش را تعطیل نکرد بنده اینجا نشسته بودم فکر میکردم ?یک آقا خانم که با هم زندگی مشترک را شروع میکنند تا پایان عمر بازنشستگی ندارند .
این اراده خداست اصلا بازنشسته نمی شوند او تا پایان عمر یک عنصر فعال است در کنار همسر خودش . دیروز فرزندان خودش را سرپرستی میکرد امروز با علاقه بیشتری نوه های خودش را در آغوش میگیرد خانه یک پدربزگ و مادر بزرگ با نشاط ?مومن ?مامن و ماوای فرزندان است چون آنها بازنشسته نیستند و یک عنصر فعال هستند وارد خانه آنها می شوند یک دنیا شور و نشاط هست نه غبار بازنشستگی اما وقتی سن انسان بالا می رودجایگاه کاری او تغییر می کند در دوران کودکی یک مسوولیت است در دوران نوجوانی جوانی و درسنین بالا و کهولت هیچ گاه بازنشسته نیست موقعیت های شغلی و کاری او تغییر می کند
نظام جمهوری اسلامی اگر بتواند متناسب با موقعیت سنی افراد از آغاز تولد و اجازه بدهید بگویم قبل از تولد بتواند متناسب با سن زمینه تغذیه صحیح و سالم سلامت جسم و روح و نشاط او را فراهم بیاورد اگر این کار بزرگ در یک نظام اسلامی ساماندهی بشود این جامعه یک جامعه با نشاط و پر تحرک و کارآمد است.
امروز در عرصه سلامت جسم و روح فرزندان کارهای بزرگی شده بسیاری از بیماری هایی که در قبل و بعد از تولد زمینه آسیب به او بودبا کار ارزشمندی که در حوزه درمان و پیشگیری شکل گرفته است ما از بسیاری از بیماری ها رها شده ایم این حمایت و پشتیبانی باید تمام عمر او را فرا بگیرد
و در دورانی که فرد از یک مسوولیت رسمی فاصله می گیرد قطعا نباید بیکار بماند یکی از مشکلات اساسی جامعه ما آن است که فرد تا دیروز یک عنصر فعال امروز می بیند که ساعتهایی از وقتش را نمی تواند پر کند یک سازمان مدیریت صحیح می گوید ای کسی که تا به حال در اینجا اشتغال داشته ای از امروز جایگاه شغلی تو تغییر کرد نه اینکه بیکار شده ای این نکته ای که سرکار خانم عطاریان به آن اشاره کردند نکته بسیار ارزشمندی است که صندوق بازنشستگی کشوری که واژه ای برای آن به جای بازنشستگی دارم که الان ذکر نمی کنم این صندوق یکی از رسالت هایش را این قرار داده که زمینه شکل گیری تعاونی های چند منظوره با حمایت و پشتیبانی مالی با مدیریت با استفاده از ظرفیت ها این را خلق کند این خیلی کار ارزشمندی است که اگر این کار درست سامان بگیرد از قبل از زمان بازنشستگی امکان شکل گیری یک تعاونی فعال فراهم شود و این فرد کار آزموده با تجربه موقعیت شغلی اش تغییر کرده است در کشوری که باید به یک قطب اقتصادی بزرگ تبدیل بشود و ما ظرفیت هایش را داریم و قطعا خواهیم شد بنده در یک جمعی عرض می کردم که مابه سرعت می توانیم ذخایر ارزی خود را از ذخایر ارزی کشورهای مثل چین هم افزایش دهیم شما اگر همین امروز مدیریت مصرف صحیح انرژی را اعمال بکنید زمینه تبدیل این ظرفیت بزرگ به ذخایر بزرگ ارزی فراهم می شود کدام کشوری در دنیا را می شناسید که روزانه ??? میلیون متر مکعب در روز گاز مصرف کند؟ بسوزاند؟ خداحافظی کنه؟ یعنی یک دنیایی سرمایه حالا اگر این منابع در یک مجموعه های اقتصادی مبدل شود به یک مجموعه مولد چه پول بزرگی را خلق می کند ؟ چه ثروت کلانی را در اختیار این کشور قرار می دهد؟ ما به سرعت می توانیم یک قدرت بزرگ اقتصادی بشویم اما دو قرن و حتی سه قرن دیگر هم چین نمی تواند انتخابات بزرگی هم چون حماسه ?? خرداد امسال ما بیافریند اصلا این ظرفیت در آن کشور نیست و در خیلی کشورهای دیگر این کار بزرگی است که نظام جمهوری اسلامی ایران انجام داد یک نظام سیاسی مبتنی بر اراده ملی بر پایه آموزه های دینی اگر بخواهیم به این سمت حرکت کنیم باید همین گروه کر با یک برنامه ریزی صحیح مبدل شود به یک فرهنگ و تمام نیروهایی از یک موقعیت کاری خداحافظی می کنند بلافاصله در یک موقعیت کاری دیگر مناسب حضور فعال و موثر داشته باشند واقعا من تا به حال چنین گروه کاری ندیده بودم خوب این کار خیلی زیبایی بود با ارزش بود خانم ها آقایان سالخورده سرودهای زیبایی اینجا اجرا کردندباید از مدیر محترم این گروه سوال کرد که در کشورهای دیگر چقدر این تجربه ها بوده است؟
نکته دومی که باز در بیانات دوستان عزیزم بود? هم در مجلس به او فراوان می پردازیم مقام معظم رهبری سیاست زیبایی را مطرح کردند که این باید مبدل بشود به تابلوی ما در عرصه بهداشت و درمان و آن اینکه کسی که بیمار می شود جز بیماری خودش نگرانی دیگری نداشته باشد خیلی نکته زیبایی است اینکه ده ها نگرانی وجود او را احاطه کرده بیماری اصلا فراموش می شه کم نیستند خانواده هایی که وقتی مبتلا می شوند به یک بیماری سخت از وضعیت اجتماعی و اقتصادی خود به طور کلی فاصله می گیرند بحث درمان و سلامت بحث مهمی است در این سنین باید به این حوزه به طور جدی پرداخت
در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری آن است که حداکثر سهم بیمار تا پایان برنامه ? ام در هزینه های درمانش به ??? برسد ما با این افق هم خیلی فاصله داریم این در حالی است که متاسفانه خانم ها و آقایان برای بهداشت هزینه می کنیم اما بهره وری ما بسیار پایین است باید این به این حوزه به طور جدی پرداخت من از دکتر ربیعی و دوستانشان و همکارانشان خواهشمندم با تجاربی که سازمان اجتماعی داره این مسأله را به عنوان یک مسأله جدی و کلیدی در دستور کار قرار بدهند و بهش بپردازند
ما باید بهره وری را با حداکثر خودش در ایران ارتقا بخشیم نباید منابع مالی ما هدر برورد نباید سرمایه های که شما پس انداز کردید از آن درست استفاده نشود این هم یکی از مباحث مهمی است که به آن اشاره کردند و باید به آن پرداخت اما نکته پایان عرض بنده این که ما یکی از حوزه هایی که دارای منابع مالی قابل قبولی هستیم همین منابعی است که حوزه تامین اجتماعی یا حوزه های دیگر در اختیار می گیرند برای تامین هزینه های دورانی که فرد از موقعیت شغلی خودش فاصله می گیرد پرداخت هایی که شما در دوران اشتغالتان دارید و مبالغی را هم دولت تامین می کند این مبالغ آیا بهره وری لازم را دارد؟ قطعا ندارد باید سازمان تامین اجتماعی و به اصطلاح شستا به نقطه ای برسد که بتواند اعلام کند من از منابع ریالی که در اختیار دارم در بالاترین سطح ممکن در طول یک دهه گذشته بهره برداری نموده ام و در میان ?? شرکت اقتصادی برتر کشور قرار دارم نه اینکه در پایین ترین سطح او این برای این است که این منابع در دست اهلش قرار نمی گیرد. یک بنگاه اقتصادی بنگاه سیاسی نیست که بنگاه سیاسی هم نباید بنگاه سیاسی باشد بنگاه اقتصادی بنگاه اقتصادی است باید مدیران توانمند هوشمند عاقل و آشنا با بنگاه داری در آنجا قرار بگیرند تا بتوانند آن بنگاه را درجایگاه خودش قرار بدهند بنده از نزدیک می شناسم بنگاه های اقتصادی که در یک دهه قبل ورشکسته بودند. اما امروز تبدیل شدند به یک بنگاه اقتصادی مقتدر و مولد با یک اوجی از تولید ثروت و ده ها بنگاه اقتصادی هم می شناسیم که همیشه سیر نزولی داشته اند این کار بزرگی است که بدست برادر ارجمند ما جناب آقای دکتر ربیعی جناب آقای دکترنوربخش دوستانشان قرارداده مدیر عامل محترم شستا باید این موضوع را جدی به آن بپردازند هم اقتصاد کشور را رونق می بخشد هم تامین اجتماعی را مبدل میکند به یک غول اقتصادی در کشور.
ان شاالله امیدوارم در این عرصه ها شاهد حرکت پویایی باشیم دولت هم امروز به دلیل ورشکستگی عموم صندوق های به اصطلاح بازنشستگی که پولهای کلان را گرفته اند و این پول ها را به یک ثروت مولد تبدیل نکرده اند یک بار سنگینی هم بر عهده خودش دارد.
که علاوه بر تامین هزینه دوران انتقال باید همه هزینه های دوران به اصطلاح فراغت از شغل را نیز تامین نماید. این هم یکی از بیماری های مهلک و آسیب های جدی است که ما با آن رو به رو هستیم که ان شاالله امیدوارم در این دولت تدبیر و امید برای او تدبیر شایسته ای بشود که ما در پایان دوره دولت یازدهم شاهد ارایه یک گزارش قابل قبول در راستای یک تحول موثر و کارآمد و تبدیل نمودن صندوق ها به صندوق های مولد ثروت صندوق هایی که با پرداخت مالیات کشور را هم اداره بکنند ان شاالله در این جهت قدم بلندی را بردارند و ما هم شاهد ساماندهی هر چه بیشتر این حوزه باشیم اگر این اتفاق افتاد یکی از برکاتش این است که پرداخت های این دوران به اصطلاح بازنشستگی پرداخت های متناسب با نیازهای دوستان می شود نه پرداخت هایی که با نیاز فاصله جدی دارد. یکی از برکاتش این است و آن وقت این دوره از زندگی شما میشود یکی از دوره های با نشاط و همراه با امید که ان شاالله امیدوارم با این افق فاصله زیادی نداشته باشیم ما باید توقعاتمان از جمهوری اسلامی معقول باشد جمهوری اسلامی عمرش حدود ?? سال بیش تر نیست و بیش از یک دهه آن را با جنگ خانمان سوزی روبه رو بود که هر کشوری را از پا در می آورد در کشور ما بسیاری از شما بزرگان که هم اکنون درخدمتتان هستم این جنگ را تبدیل گردید به یک افتخار و یک عامل تولید قدرت بعد از آن حداقل یک دهه دیگر را هم صرف این کرده که خسارت های انباشته شده جنگ را جبران بکند. در این عمر کوتاه کارهای بزرگی در این نظام صورت گرفته است و از این نظام با این ظرفیتی که این جا الان مشاهده می کنم انتظارات بزرگی دارم امیدوارم این انتظارات در کوتاهترین زمان ان شاالله محقق بشود موفق و پیروز باشید.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته