وزیر تعاون ،کار ورفاه اجتماعی : تدابیر دولت برای جلوگیری از بیکاری و تعطیلی واحدهای صنعتی

دکتر علی ربیعی در سفر به استان قزوین طی بازدید از کارخانه آپادانا سرام (بزرگ‌ترین تولید‌کننده کاشی و سرامیک در خاورمیانه) و شرکت در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان با اشاره به مشکلات و وضعیت کنونی بخش تولید و اشتغال کشور افزود: برای این‌که بتوانیم اشتغال را به درستی و منطقی حل کنیم کانون‌های مختلفی را طراحی کرده‌ایم که به دولت داده‌ایم تا بتوانیم بدون هدر دادن وقت و حتی یک ریال هزینه با نگاه کارشناسانه در این مسیر گام برداریم. وی افزود: دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم و باید از حرکت‌های غیر کارشناسی بشدت دوری کنیم و با تدبیر پیش برویم و با استفاده از دیدگاه و نقطه نظرات همه صاحبان اندیشه و فعالان بخش تولید بهترین راهکار را برای حل مشکلات به کار گیریم. ربیعی گفت: چرا باید از ترکیه، کره و مالزی عقب بمانیم در حالی که ظرفیت منابع انسانی و خدادادی در کشور بوفور یافت می‌شود و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهفته کشور قادریم مشکلات را حل کنیم. این مسئول یادآورشد: در حالی که دو میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار داریم و مشکل تورم و بیکاری نگران‌کننده است اگر دوباره خطا کنیم و نتوانیم به مشکلات پاسخ دهیم آسیب خواهیم دید و این کار مسئولیت دولت نیست بلکه مسئولیت نظام است.
ربیعی گفت: آنچه از برآیند مدیریت در حال حاضر داریم برازنده نظام اسلامی نیست و باید از وضعیتی که حتی فرهنگ ما را نفتی کرده دوری کنیم. وی اظهار داشت: فروش نفت مهم است و باید شرکت‌ها را بین‌المللی کنیم اما باید تلاش کرد تا عامل اصلی توسعه و پیشرفت را شناسایی و با بهره‌گیری از آن در مسیر رشد قرار گیریم.
همه ایرانیان بیمه می‌شوند
ربیعی گفت: با کارهای دردست اقدام در یک برنامه چهار ساله همه ایرانیان بیمه خواهند شد تا یادگاری ارزشمند از دولت یازدهم بر جای بماند.
وی در ادامه درباره مشکلات تولید و اشتغال گفت: کمبود نقدینگی، افزایش واردات و فروش نرفتن کالاهای تولیدی داخل کشور از دیگر مشکلات کشور است که متأسفانه حدود ۱۴۰ هزار شغل در کشور در واحدهای در معرض تعطیلی در حال از بین رفتن است که برای حل آن نیازمند نگاه کارشناسی هستیم. وزیر تعاون، کار و ر فاه اجتماعی همچنین اظهارداشت: یک گروه را تعیین کرده‌ایم تا در زمینه قوانین کار کنند تا هر جا نیاز بود برای اصلاح بررسی شود که در بخش گمرک برنامه داریم و در یک برنامه دیگر برای ورود مواد اولیه مورد نیاز واحدها با پولهایی که در چین و هند داریم اقدام خواهیم کرد تا وارد گمرک شود. ربیعی گفت: اگر غیر کارشناسی عمل می‌کردیم تورم تا ۵۰ درصد هم بالا می‌رفت لذا از فشار به مسکن و تزریق نقدینگی خودداری می‌کنیم تا تورم بالا نرود و خوشبختانه با سیاست‌های پیش‌بینی شده آثار کاهش تورم بتدریج در جامعه احساس می‌شود.
. وی در ادامه حفظ سطح اشتغال را یکی از تصمیمات جدی دولت اعلام کرد و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بنا ندارد پول‌هایی را به مشاغل خانگی یا خوشه‌های صنعت که با ناپایداری زیادی مواجه بوده‌اند، پرداخت کند زیرا وامهایی که در این حوزه داده شده بابت جراحی بینی و خرید خودرو هزینه شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: قرار است این پول‌ها با کار کارشناسی صورت گرفته در جاهایی هزینه شود که اثر بخشی آن‌ها مشهود باشد.
اعزام نیروی کار به خارج
ربیعی به اعزام نیروهای کار به خارج از کشور هم اشاره کرد و گفت: ما به این پدیده به عنوان فرار مغز یا پدیده منفی نگاه نمی‌کنیم بلکه می‌توان با ساماندهی آن و برنامه‌ریزی، از این پدیده به نفع کشور استفاده کرد. وی افزود: رفتن نیروی کار به خارج از کشور نوعی صادرات خدمات انسانی محسوب می‌شود که درآمد و عایدی آن به کشور بازخواهد گشت. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در خصوص بیمه کردن ایرانیان شاغل در خارج از کشور گفت: طبق صحبتی که با وزیر امور خارجه صورت گرفته، بیمه ایرانیان شاغل در خارج از کشور یکی از برنامه‌های این وزارتخانه است تا افرادی که در صدد مراجعت به میهن هستند بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.