دکتر جهانگیری در جشنواره کارآفرینان برتر: باید در آموزش های رسمی و مهارتهای حین کار به موضوع کارآفرینی توجه شود

به گزارش مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی وزارت تعاون ،‌کارورفاه اجتماعی دکتراسحق جهانگیری در هشتمین جشنواره ملی امتنان از کارآفرینان برتر کشورکه با حضور وزیرتعاون ،کارورفاه اجتماعی و شماری از هنرمندان سینما و تلویزیون درسالن تلاش کشور برگزارشد کارآفرینی را موتور اصلی حرکت کشورهای توسعه یافته دانست و گفت: اینکه کشوری برای تامین نیازهای خود به منابع طبیعی متکی باشد، راهی اشتباه است ؛ چرا که برای توسعه نیازمند خلاقیت، دانش و اندیشه هستند.
وی افزود: هیچ توسعه ای بهتر از توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش و خلاقیت نیست.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه ریسک پذیری از مسائلی است که با کارآفرینی عجین شده است، افزود: اگر انسان از ریسک بترسد و به انجام هیچ کاری ورود نکند بی تردید به موفقیت دست نخواهد یافت.
دکترجهانگیری با اشاره به رشد رو به افزایش تعداد فارغ التحصیلان کشور، تصریح کرد: جوانان نباید فقط به دنبال یک موقعیت شغلی مطمئن در بخش دولتی باشند بلکه باید پس از فارغ التحصیلی با ریسک پذیری نسبت به کارآفرینی و پیشرفت اقدام کنند. البته باید شرایطی فراهم گردد که جوانان و فارغ التحصیلان بتوانند وارد عرصه کارآفرینی شوند، چرا که در غیر این صورت همین افراد می توانند به یک تهدید در جامعه تبدیل شوند.
وی ادامه داد: باید در آموزش های رسمی و مهارتهای حین کار به موضوع کارآفرینی توجه شود و جوانان در آموزشهای خود بتوانند ریسک پذیری را بیاموزند.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه کارآفرینی به معنای تولید ثروت است، خاطرنشان کرد: کسی که بتواند با توان خود برای کشورش ثروت تولید کند یک کار بزرگ انجام داده و این موضوع باید در کشور به عنوان یک ارزش شناخته شود.
دکتر جهانگیری همچنین توسعه تکنولوژی را یکی دیگر از مزایای کارآفرینی برشمرد و گفت: کارآفرینان نمی توانند با تکنولوژی های قدیمی به فعالیت خود ادامه دهند لذا به تکنولوژی های جدید رو می آورند ، بدنبال آن حکومتها نیز برای عمق بخشیدن به توسعه بر کارآفرینان تکیه می‌کنند.
وی با بیان اینکه در کشور ما موانعی همچون قوانین، مقررات، شیوه اخذ مجوزها و ثبت مالکیت‌ها پیش روی کارآفرینان وجود دارد، گفت: یکی از اصلاحاتی که باید برای توسعه کارآفرینی انجام شود، بهبود فضای کسب و کار است که می تواند مشوقی برای نقش آفرینی و حضور بیشتر کارآفرینان باشد.
معاون اول رئیس جمهور اصرار بر ادامه فعالیت بنگاه های اقتصادی غیرکارآمد را از موانع کارآفرینی در کشور دانست و افزود: وقتی که بنگاه های غیرکارآمد از صحنه خارج نمی شوند این بدان معناست که باید منابعی به این بنگاه ها تزریق شود و همین امر می تواند زمینه کارآفرینی را نامساعد کند.
معاون اول رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد با تدابیری که در دولت اندیشیده شده فضای کارآفرینی بهبود یافته و شاهد شکوفایی آن در کشور باشیم.
دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت برخی رسانه ها که با هدف نگران کردن مردم اقدام به تولید خبر می کنند، گفت: تولید اخبار نادرست و خلاف واقع بیش از آنکه دولت را هدف قرار دهد، مردم را نگران و آزرده می کند.
وی افزود: دولت با تمام قدرت و با آگاهی از شرایط اقتصادی و بین المللی مصمم است برای برون رفت از شرایط فعلی بهترین راه حل ها را پیدا کند و در این راه نیازمند نقد و مشورت صاحبنظران است تا میزان اشتباه و فشار ناشی از اشتباه بر مردم را به حداقل برساند.
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: در برخی رسانه ها گفته می شود که دولت برای ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها برنامه ندارد و این در حالی است که رییس دولت یعنی آقای دکتر روحانی در گزارش صد روزه به مردم اعلام کردند که تا تصمیم گیری جدید، پرداخت یارانه ها به مردم به همین شکل فعلی ادامه خواهد داشت.
دکتر جهانگیری با بیان اینکه قانون هدفمندسازی یارانه ها در مرحله نخست آسیبهای زیادی بر اقتصاد کشور تحمیل کرد، افزود: در قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده که از محل افزایش قیمتها ۵۰ درصد آن یعنی ۱۴ هزار میلیارد تومان در بین مردم توزیع شود و مابقی صرف کارهای دیگر شود و این در حالی است که الان رقمی که در بین مردم توزیع می شود حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان است که حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان آن در بودجه دیده شده که ماهانه ۹۵۰ میلیارد تومان از آن برداشته و به مردم بابت یارانه داده می‌شود و این در شرایطی است که بودجه عمرانی کشور در سال جاری تنها ۱۰ هزار میلیارد تومان است.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه ما قصد نداریم مرحله دوم نیز اینگونه ادامه پیدا کند، تصریح کرد: باید آسیب شناسی کنیم و راه حلی بدست آوریم تا شرایط تغییر کند.
جوانان نباید فقط به دنبال یک موقعیت شغلی مطمئن در بخش دولتی باشند بلکه باید پس از فارغ التحصیلی با ریسک پذیری نسبت به کارآفرینی و پیشرفت اقدام کنند. البته باید شرایطی فراهم گردد که جوانان و فارغ التحصیلان بتوانند وارد عرصه کارآفرینی شوند، چرا که در غیر این صورت همین افراد می توانند به یک تهدید در جامعه تبدیل شوند.
معاون اول رییس جمهور با انتقاد از برخی رسانه ها بخاطر انتشار خبری مبنی بر اینکه در دولت یازدهم ستاد تدابیر ویژه اقتصادی تشکیل نشده است، گفت: این جلسات از آغاز دولت تدبیر و امید به صورت منظم و تقریبا هر هفته برگزار می شود.
وی با بیان اینکه این دولت، دولت مردم و خدمتگزار آنان است، اظهار امیدواری کرد دولت بتواند از امیدی که در میان مردم به وجود آمده پاسداری کند.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت نیازمند نقد دلسوزانه است، خاطرنشان کرد: دولت در مقطعی مسئولیت را پذیرفته که دشواری های زیادی پیش روی مردم است و ما درک می کنیم که مردم از گرانی و رکود ناراضی هستند و انتظار دارند دولت برای حل این مشکلات کاری انجام دهد.
دکتر جهانگیری در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف قانون هدفمندسازی یارانه ها ایجاد تعادل در تولید و مصرف بود، اظهار داشت: در عمل می‌بینیم که چنین نشده و باید با دقت مسائل را بررسی کنیم و تازمانی که طرح جدیدی در زمینه هدفمندی یارانه‌ها آماده نشود با همین روش ادامه خواهیم داد و اگر طرحی آماده شد به مجلس و ملت ارائه و توضیح می‌دهیم.
معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: برخی می‌گویند مناظره کنیم؛ راجع به چه چیز باید مناظره کنیم؟ دولت تنها چند آمار ارائه کرده است. دولت اعلام کرده است که در شرایط رکود تورمی و تورم ۴۰ درصدی قرار داریم. مناظره کنیم که چه شود؟ این ارقام را مرکز آمار که مسئول آن همان مسئول قبلی است گفته است و اگر غیر از این باشد ما حاضریم بحث کنیم.
معاون اول رییس جمهور با انتقاد از برخی رسانه ها بخاطر انتشار مطلبی مبنی بر اینکه در دولت یازدهم ستاد تدابیر ویژه اقتصادی تشکیل نشده است، گفت: خودشان این ادعا را مطرح می کنند و سپس نتیجه گیری می کنند که دولت برای رفع مشکلات اقتصادی نگاهش به خارج از کشور است.
وی ادامه داد: البته دولت با قاطعیت به دنبال حل مسائل بین المللی است و به راه حلی جز تعامل از موضع عزت و قدرت برای حل مشکلات اعتقاد ندارد.
دکتر جهانگیری با اشاره به پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر “جهان عاری از خشونت و مبارزه با افراطی‌گری” که هفته گذشته به قطعنامه سازمان ملل تبدیل شد، تصریح کرد: ما این روش را می پسندیم که رییس جمهور کشورمان به گونه ای سخن بگوید که با اتفاق آراء مورد موافقت قرار گیرد و تحریم ها از جلوی پای ملت ایران برداشته شود.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ما برای اداره کشور در بدترین شرایط نیز برنامه داریم، گفت: ضرورت تشکیل ستاد تدابیر ویژه اقتصادی در شورای امنیت ملی تصویب و قرار شد که زیر نظر معاون اول تشکیل جلسه دهد که البته در دولت قبل با اختلافی که بین رئیس‌جمهور و دبیرخانه شورای امنیت پیش آمد، این جلسات به آن معنا که مد نظر بود برگزار نمی‌شد و تصمیماتی با حضور معاون اول و برخی وزراگرفته می‌شد، اما در دولت تدیبر و امید تمامی جلسات آن به صورت منظم و تقریبا هر هفته برگزار شده است.
وی خاطرنشان کرد: ما در عین حال که مشکلات را شناسایی کرده ایم، برنامه های جامعی نیز تهیه شده که امیدواریم طبق برنامه زمانبندی تعیین شده آنها را اجرایی کنیم تا بتوانیم مشکلات را از پیش روی ملت ایران برداریم.