مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نشست با اصحاب رسانه تاکید کرد:

تعیین تکلیف ۱۰۰ شرکت زیانده، کم‌سود و بی‌اثر صندوق بازنشستگی کشوری در قالب سند برنامه توسعه ۵ساله/ هیچ کشوری مانند ایران اسلامی “خانواده” را محور خدمات نظام بیمه و بازنشستگی قرار نداده است

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: با تدوین سند جامع راهبردی پنج ساله صندوق که در راستای برنامه توسعه هفتم و قوانین بالادستی است، حدود ۱۰۰ شرکت از ۱۸۸ شرکت موجود تعیین تکلیف خواهند شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، «نعمت الله ترکی» در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر این مطلب اظهار داشت: یکی از راهبردهای مهم این صندوق تعیین تکلیف شرکت ها است که طبق برنامه ریزی انجام شده در قالب انحلال، واگذاری و ادغام، تا پایان برنامه جامع صندوق تعیین تکلیف می شوند.

وی تاکید کرد: به این شیوه، علاوه بر کاهش هزینه ها، به ایجاد ارزش افزوده بالا و بهینه سازی فعالیت های اقتصادی صندوق دست خواهیم یافت.

 

خانواده محوری در ایران و فردمحوری در دنیا

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه هیچ صندوق بازنشستگی در دنیا خانواده محور نیست، تصریح کرد: یکی از تفاوت های بزرگ نظام بیمه ای ایران با نظام های بیمه ای دنیا توجه به خانواده به جای فردمحوری است.

ترکی بیان کرد: این امر در پرداخت حقوق بازنشستگی پس از فوت فرد بازنشسته و همسر وی به وراث وظیفه بگیر قابل مشاهده است، درحالیکه در صندوق های دنیا تنها فرد بازنشسته است که حقوق دریافت می کند و پس از وی هیچ عضو خانواه امکان دریافت حقوق را نخواهند داشت.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به دو رویکرد صندوق در بخش بیمه درمان اشاره کرد و گفت: یکی از روش ها با تکیه بر سهم بیمه فعلی است که تلاش شده تا ضمن حذف سقف دو خدمت مهم در حوزه درمان، افزایش های بهتری نسبت به قرارداد سال قبل عملیاتی شود. راه دوم نیز دریافت سهم بیشتر تا مبلغ ۲۰۵هزار تومان بیمه پردازی است تا خدمات بیشتری به متقاضیان ارائه شود.

ترکی یادآور شد: براساس ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، بیمه درمانی و تکمیلی بر عهده دستگاه‌های اجرایی است و می‌بایست بازنشستگان خود را همانند شاغلان بیمه کنند.

 

کمک به تأمین هزینه های درمانی بیماران خاص

وی به برنامه دولت سیزدهم در خصوص کمک به تامین هزینه های درمانی بیماران خاص اشاره کرد و گفت: از امسال تا سقف ۵۰میلیون تومان تمامی خدمات برای بیماران خاص در سطح کشور رایگان انجام می شود و صندوق بازنشستگی نیز درحال جمع بندی آمار بیماران خاص تحت پوشش است تا با برنامه‌ریزی های انجام شده تمامی خدمات مورد نیاز این افراد پوشش داده شود.

ترکی با اشاره به حوزه سفر و گردشگری بازنشستگان نیز تصریح کرد: تمامی هتل های ایرانگردی و جهانگردی در کل کشور به بازنشستگان خدمات اسکان ارائه می کنند. ضمن اینکه تلاش شده تا در قالب برنامه سفر و گردشگری، به صورت فصلی امکان سفر بازنشستگان با سهم آورده ۲۰درصدی و تسهیلات ۸۰درصدی سفر فراهم شود.

 

تامین بخشی از جهیزیۀ فرزندان دختر بازنشستگان

او توجه به ازدواج فرزندان بازنشستگان را نکته کلیدی دیگر در حوزه خدمات اجتماعی صندوق برشمرد و افزود: این تسهیلات برای عزیزانی که ازدواج کرده اند و تاریخ عقدشان از سال ۹۸ به بعد است در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه برای دختران عزیزمان که ازدواج می کنند نیز تلاش شده و با مراکزی درحال رایزنی هستیم تا به صورت کارت های اعتباری برای خرید بخشی از جهیزیه خود اقدام کنند.

وی همچنین به دغدغه اشتغال فرزندان بازنشستگان نیز اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز برنامه ریزی هایی انجام شده و تفاهم نامه ای با سرمایه گذاری بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان با بنیاد برکت امضا شده تا نسبت به اشتغال فرزندان هم اقدام کنیم. ضمن اینکه با سازمان فنی و حرفه ای تفاهم نامه ای وجود دارد تا فرزندان بازنشستگان پس از مهارت آموزی حرفه ای و مورد نیاز بازار کار، بتوانند با حمایت های صندوق وارد بازار کار شوند.

 

تلاش حداکثری صندوق برای اجرای همسان سازی

ترکی در خصوص دغدغه افزایش حقوق بازنشستگان نیز یادآور شد: موضوع معوقات حقوق در نامه ای به سازمان برنامه و بودجه اعلام شده و جلسات امیدوارکننده ای هم در این خصوص برگزار شده است که درحال پیگیری این مطالبات هستیم.

ترکی تصریح کرد: امسال در حال توافق با سازمان برنامه هستیم تا اگر بشود همسان سازی پرداخت حقوق بازنشستگان را از ابتدای ۱۴۰۲ انجام دهند و برای معوقات هم درصدد برنامه ریزی و رایزنی هستیم.

وی تاکید کرد: درهرحال تلاش می کنیم به هرشکل ممکن ۹ همت همسان سازی نقد شده و به بازنشستگان عزیز پرداخت شود.