مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد؛ کسری ۳ هزار میلیارد تومانی صندوق بازنشستگی کشوری

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در حال حاضر دارایی‌های صندوق بازنشستگی کشوری ۱۵هزار میلیارد تومان است و در حال حاضر با ۳ هزار میلیارد تومان کسری مواجه است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، محمود اسلامیان در نشست خبری با حضور خبرنگاران مطبوعات و صداوسیما با اشاره به اینکه بازنشستگی موضوع مهم اجتماعی- اقتصادی در همه کشورها محسوب می‌شود، اظهار داشت: همه جوامع تلاش می‌کنند که بعد از دوران جوانی و ورود افراد به سن بازنشستگی شرایط بهتری را برای افراد فراهم کنند.
وی تصریح کرد: استراتژی ما در صندوق بازنشستگی کشوری در مسیر رفاه بازنشستگان است و در این مسیر تلاش می‌شود خدمات رفاهی بهتری با توجه به منابع به بازنشستگان ارائه شود.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: قطعاً هر اقدامی که در هر حوزه به بازنشستگان ارائه می‌شود باید نفعی برای بازنشستگان داشته باشد.
وی به گزارشی از وضعیت صندوق بازنشستگی کشوری اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۵۴، سازمانی تحت عنوان سازمان بازنشستگی کشوری جهت ارائه خدمات به این افراد تأسیس شد که مشترکین این سازمان عبارت بودند از: کارکنان کشوری (وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها (به غیر از شهرداری تهران).
اسلامیان گفت: در ۲۲ آبان ۱۳۸۷، نام سازمان بازنشستگی کشوری به صندوق تغییر پیدا کرد.
اسلامیان افزود: صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگان کشوری مطابق با اساسنامه عهده‌دار انجام فعالیت‌های بیمه اجتماعی در امور بازنشستگی، از کار افتادگی، فوت و رسیدگی به امور خانواده آنان است؛ ضمن اینکه صندوق بازنشستگی در حال حاضر دارای ۷ شعبه در تهران و ۳۰ مدیریت در مراکز استان‌ها است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به تعداد مشترکین این صندوق اشاره کرد و افزود: تعداد مشترکین شاغل صندوق بازنشستگی یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر و تعداد حقوق‌بگیران آن یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۲۴۰ نفر هستند.
وی اضافه کرد: منابع صندوق بازنشستگی کشوری عبارتند از کسور بازنشستگی دریافتی، درآمدهای سرمایه‌گذاری و تعهدات دولت.
اسلامیان همچنین به حقوق پرداختی بازنشستگان و موظفین این صندوق اشاره کرد و ادامه داد: قطعا تورم به همه شئون یک کشور آسیب می‌زند و قطعا این موضوع به بازنشستگان نیز آسیب وارد کرده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اضافه کرد: در حال حاضر دارایی‌های صندوق بازنشستگی کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان است ضمن اینکه این صندوق در حال حاضر با ۳ هزار میلیارد تومان کسری مواجه است که امیدواریم دولت تا پایان سال این رقم را به صندوق بازنشستگی پرداخت کند.
اسلامیان خاطر نشان کرد: متاسفانه نتیجه ۸ سال دولت قبل باعث شد که قدرت خرید بازنشستگان کاهش پیدا کند و دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته تلاش کرده است که شرایط بهتری را برای بازنشستگان فراهم کند که در این مسیر نیز موفق بوده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد:‌ در حال حاضر ۸۱ درصد از بازنشستگان در قید حیات، ۱۸ درصد فوت کرده‌اند که وابستگانشان مستمری دریافت می‌کنند و یک درصد هم از کارافتادگان هستند.
وی با اشاره به اینکه سن بازنشستگی در ایران با هیچ کشوری تناسب ندارد، افزود: ما در بهترین سن (۵۰ سالگی) که فرد دارای تجارب بسیار است رها می‌کنیم به طوریکه باید از تجارب و اندوخته‌های این افراد برای کشور و جامعه به نحو مطلوب استفاده شود.
اسلامیان خاطرنشان کرد: در کنار پرداختی حقوق و مزایا که کار اصلی صندوق بازنشستگی است، تلاش می‌شود که خدمات دیگری به بازنشستگان اعم از برگزاری تورهای زیارتی، سیاحتی، بیمه تکمیلی و وام ضروری انجام پذیرد.
وی با انتقاد از اینکه ما نظامات بیمه‌ای و درمانی متنوعی را در کشور داریم، گفت: وقتی ما برای لبنیات قیمت‌گذاری می‌کنیم و با متخلفان برخورد می‌شود بایستی برای سلامت جامعه نیز یک قیمت‌گذاری صورت گیرد و با افراد متخلف در این حوزه نیز برخورد شود که امیدواریم وزارت بهداشت با کمک سایر مسئولان در این زمینه تمهیدات لازم را اتخاذ کند.
اسلامیان تصریح کرد: عمده مشکلات بازنشستگان تورم و نگرانی‌های حوزه درمانی است که امیدواریم یک بار برای همیشه و با تدبیر مجلس و دولت، نظامات درمانی یکسان شود.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: در کنار پرداخت حقوق و مستمری به بازنشستگان خدماتی از جمله وام ضروری، وام قرض‌الحسنه و سفرهای زیارتی به بازنشستگان ارائه می‌شود که در سال ۹۲، ۶۱ هزار نفر و در سال ۹۳، ۲۰۰ هزار نفر وام ضروری دریافت کرده‌اند.
وی در ادامه نشست خبری با اشاره به تعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بانک صادرات اشاره کرد و گفت: در حال مذاکره با این بانک هستیم تا بتوانیم تعداد گیرندگان وام ضروری را برای سال ۹۴ افزایش دهیم.
وی افزود: در سال ۹۲، ۵۰ هزار نفر از سفرهای زیارتی و در سال جاری ۸۰ هزار نفر از سفرهای زیارتی و سیاحتی استفاده کرده‌اند ضمن اینکه سفر به عتبات عالیات نیز به این طرح اضافه شده است.
اسلامیان در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا صندوق بازنشستگی کشوری بنا دارد اسپانسر باشگاه پرسپولیس شود افزود: ما به هیچ عنوان بنایی را برای این موضوع نداریم و ورود پیدا نخواهیم کرد.
وی در ادامه با انتقاد مجدد از افزایش تورم در دولت‌های نهم و دهم تصریح کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی قدرت خرید بازنشستگان در دولت گذشته به شدت کاهش پیدا کرد در حالی که براساس آمار مجدد بانک مرکزی قدرت خرید بازنشستگان در دولت تدبیر و امید افزایش پیدا کرده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اضافه کرد: در حال حاضر تنها یک نفر حقوق ۱۴ میلیونی از صندوق بازنشستگی دریافت می‌کند و حقوق متوسط پرداختی به بازنشستگان یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است.