دکتر نمکی: افزایش سن بازنشستگی ضروری است

دکتر سعید نمکی معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در نشستی با مدیران و معاونان صندوق بازنشستگی کشوری در محل این صندوق، گفت: مشکلات صندوق بازنشستگی کشوری ماهیتاً با سایر صندوق‌ها متفاوت است. یکی از دلایل گرفتاری صندوق، بنگاه‌داری ناخواسته و واگذاری شرکت‌های ورشکسته در قبال دیون دولت‌های گذشته به صندوق و همچنین انتصاب مدیران نالایق برای آن‌ها بوده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، وی با بیان اینکه ایمان، اخلاص و عشق می‌توانند کارهای بسیار بزرگی انجام دهند، بیان کرد: با توجه به اصلاحات صورت گرفته در دوره مدیریت دکتر اسلامیان، شاخص‌های اقتصادی بنگاه‌ها خوشبختانه وضعیت خوبی دارد و این نشان دهنده تحول رو به پیشرفت در مجموعه صندوق بوده که مطمئناً حاصل یک تدبیر درست است. در صندوق‌ها مشکلات کوتاه مدت و مشکلات بلند مدت وجود دارد. در حل مشکلات کوتاه مدت تزریق پول و سرمایه انجام می‌شود ولی در حل مشکلات بلند مدت اعتقاد به تزریق پول نداریم مگر اینکه به این جمع بندی برسیم که این صندوق را یک تدبیر و خرد جمعی اداره می‌کند.
وی با اشاره به کاهش درآمد حاصل از فروش نفت کشور گفت: در این شرایط سخت تلاشمان این است که شما را تنها نگذاریم. امیدواریم در سال ۹۵ حرکت بسیار سنجیده دولت در حوزه بین‌الملل و حل پرونده هسته‌ای تاثیرات خوبی را گذاشته تا بتوانیم با دست بازتر به صندوق کمک کنیم.
دکتر نمکی با بیان اینکه باید در مسیر اصلاح پارامتریک و ساختاری صندوق گام برداریم، گفت: اولین قدمی که می‌خواهیم بر‌داریم متقاعد کردن دولت به برگرداندن مجموعه نسبتاً زیادی از کارمندان جوان قراردادی و پیمانی و واریز وجوه آنان به صندوق بازنشستگی کشوری است. دومین کاری که انجام خواهیم داد اصلاحات ساختاری و سیستمی در صندوق است به طور مثال سن امید به زندگی بالا رفته ولی سن بازنشستگی در کشور پایین آمده که این حرکت کاملاً اشتباه است.
وی ضمن انتقاد از تصویب قوانین بازنشستگی‌های پیش از موعد در کشور گفت: شاخص‌های اجتماعی بیانگر ضرورت افزایش سن بازنشستگی است.
معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: در قالب برنامه ششم توسعه در یک برنامه ۵ ساله می‌توانیم جلوی سقوط آزاد صندوق را بگیریم به گونه‌ای که وابستگی صندوق به منابع دولتی به نصف برسد.

تهیه کننده: راحله شیخ