آیین تکریم مقام کتابدار و ترویج فرهنگ کتابخوانی برگزار شد

همزمان با گرامیداشت هفته کتاب: آیین تکریم مقام کتابدار و ترویج فرهنگ کتابخوانی برگزار شد

آیین تکریم وتجلیل از مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با حضورنمایندگانی از کتابداران سراسر کشور و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی روز یکشنبه ۲۴ آبان ۹۴ در تالار وحدت تهران برگزارشد.
حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری، با حضور در این مراسم سخنانی درباره ارج و منزلت کتاب در جهان اسلام و خصوصاً تشیع ایراد کرد.
وی در سخنرانی خود با اشاره به این نکته که واژه «کتاب»، واژه مقدسی است و در قرآن مجید کتاب آسمانی ما بیش از ۲۴۵ مورد در آیات مختلف ذکر شده است، گفت: در سوره مریم و سوره ابراهیم بارها این لغت آمده است. در سوره مریم که یک سوره تمام به نام حضرت مریم مقدس (س) است، چند مورد شناسنامه پیامبران بزرگ الهی را دارد که کلمه کتاب در آن بیان شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست با طرح این پرسش که چگونه می‌توانیم جامعه را به کتابخوانی عادت دهیم گفت: نظام آموزشی ما باید مشوق کتابخوانی شود. من بخش عمده‌ای از شکل‌گیری شخصیتم را مدیون کانون پرورش فکری کودک و نوجوان می‌دانم.بنابراین دسترسی به کتاب را باید در روستاها نیز اجرا کنیم. ما در نظام توزیع کتاب اگرچه سنتی عمل می‌کنیم اما به تعبیر من عدالت فرهنگی در دسترسی به کتاب است که باید آن را در نظام توزیع لحاظ کنیم.
ربیعی یادآور شد: نسل ما این‌گونه پیش آمد که ابتدا شریعتی خوان شدیم و بعد به آثار جلال آل احمد و آثار شهید مطهری رو آوردیم حتی مارکس و کتاب سرخ مائو را هم خواندیم و این نسل نسلی شد که هم برای انقلاب جنگید و هم تا به امروز پای ارزش‌های دینی خود ایستاده‌ایم. آن نسلی که به تعبیر شهید مطهری که شاگرد علامه طباطبایی است برای درس مارکسیسم باید یک مارکسیست در دانشگاه درس بدهد و نقد بشود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به اقدام ارزشمند دانشجویان دانشگاه‌ها در نذر کتاب در ایام ماه محرم و نیز اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: در گذشته موضوع وقف رایج بود اما امروز شاهدیم که نذر می‌کنند و اقدام دانشجویان دانشگاه‌ها در نذر کتاب یکی از برنامه‌های ارزشمند و از اقدامات بسیار خوب فرهنگی است.
دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم در تشریح نظام و سیاست ملی کتاب گفت: در فرآیند تولید و توزیع و مصرف کتاب عناصر متعددی از دولت و نظام آموزشی گذرفته تا مولف و مترجم و انتشارات و مردمی که مصرف کننده هستند کنار هم قرار دارند.
وی تصریح کرد: سیاست ملی کتاب، باید ناظر بر مشخص کردن ظرفیت ها، اهداف، رویه ها و شیوه هماهنگ شدن این عناصر در کنار یکدیگر باشد.