مراکز مراقبت های بهداشتی اولیه از افراد سالمند

جهان درحال پیرشدن است، امروزه تقریباً ۶۰۰ میلیون نفر افراد بالای ۶۰ سال در سراسر جهان وجود دارند که این تعداد تا سال ۲۰۲۵ به دو برابر و تا سال ۲۰۵۰ به دو میلیارد نفر خواهد رسید.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بسیاری از افراد سالمند در کشورهای درحال توسعه ای زندگی می کنند که اغلب آمادگی رویارویی با چالش جوامع درحال پیرشدن را داشته و پاسخگوی عواقب ناشی از روند جمعیتی هستند. افزایش طول عمر یک پیروزی برای بهداشت عمومی و در نتیجه توسعه اقتصادی و اجتماعی است؛ بااین حال بسیاری از افراد بخصوص افراد مسن با خطر ابتلا به یک بیماری مزمن نظیر فشار خون بالا، دیابت و شرایط اسکلتی- عضلانی مواجه می شوند. مواجه با بیماریهای مزمن نیازمند ارتقاء سلامت و پیشگیری از انواع بیماری ها در سطح جامعه است.
سازمان بهداشت جهانی نقش مهم مراکز مراقبت های بهداشتی از افراد سالمند را جهت مراقبت و نگهداری سالمندان در سراسر جهان به رسمیت شناخته است که همواره در جامعه نیاز مبرم به این مراکز وجود داشته، زیرا این مراکز ضمن ارائه خدمات بهداشتی درمانی به سالمندان، امکان دستیابی به جمعیت مسن را فراهم می کند.
همچنین اعلام داشته است که کشورهای درحال توسعه قبل از اینکه ثروتمند شوند به کشورهای دارای جمعیت پیر تبدیل خواهندشد درحالی که کشورهای صنعتی قبل از آنکه به سمت پیری جمعیت روند، ثروتمند خواهندشد.

تهیه و ترجمه: فریبا بهزاد