سن بازنشستگی بالا و افزایش مقدمات بازنشستگی خصوصی

دربرخی از کشورها بین سن بازنشستگی با سن امید به زندگی ارتباط مستقیمی وجود دارد. سن بازنشستگی تا سال ۲۰۵۰ در کشورهای OECD حداقل ۶۷ سال خواهدبود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل ازسازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، اصلاحات بازنشستگی در بین کشورهای مختلف، متفاوت است اما در این زمینه دو گرایش اصلی وجوددارد. گرایش اول، اصلاحات مرتبط با سیستم بازنشستگی عمومی pay-as-you-go (سیستم توازن هزینه با درآمد سالانه) که هدف آن به تاخیرانداختن بازنشستگی است و نشان دهنده سن بازنشستگی بالا، مکانیسم تنظیم خودکار سیستم ها و قوانین اصلاح شده می باشد و باعث بهبود ثبات مالی بازنشستگی می شود.
گرایش دوم، دولت ها همواره در جستجوی بازنشستگی خصوصی هستند و درحالی که کشورهایی نظیر جمهوری چک و انگلستان طرح سیستم بازنشستگی DC را معرفی می کنند، لهستان و مجارستان به معرفی این طرح نمی پردازند.
اصلاحات بازنشستگی که درطول دو دهه گذشته ایجاد شده است منجر به کاهش وعده های بازنشستگی افرادی که به تازگی وارد بازارکار شده اند، می شود. کارکردن طولانی مدت ممکن است باعث پوشش دادن برخی از کسری ها شود اما همواره باید درنظرداشت که هر ساله حق بیمه بازنشستگی باعث دریافت مزایای بازنشستگی کمتری نسبت به قبل از اصلاحات بازنشستگی می شود. با گذشت زمان ممکن است حقوق بازنشستگی کاهش یابد و این درصورتی است که بسیاری از کشورها ضمن حمایت از کمترین درآمدها با اصلاحات سیستم بازنشستگی شان منجر به دریافت حقوق بیشتری می شود که البته کشور سوئد از این قانون مستثنی است.
تهیه و ترجمه: فریبا بهزاد