ناگفته های روحانی از پیروزی ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای

ایرنا – دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در «همایش اجرای برجام؛ فصلی نو در اقتصاد ایران» به بیان ناگفته‌هایی از مذاکرات «سخت و فشرده » ایران با کشورهای گروه ۱ + ۵ پرداخت و از استقامت و پیروزی ملت ایران در این مسیر تجلیل کرد.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی امروز (سه شنبه) در ابتدای سخنان خود در این همایش گفت: شاید هم برای ما و هم برای شما رسیدن به این روز ساده و آسان نبود. همه می دانید که در موضوعی بس پیچیده و درهم تنیده که یکسرش توطئه های استکبار و صهیونیزم است و سمت دیگرش رقبای نااهل و خصم نااهل متاسفانه در این دیار و منطقه است و در قلب آن افراد افراطی که همواره تلاش می کردند در واشنگتن و نیویورک هرگز نگذارند این روز در تاریخ ثبت شود.
روحانی افزود: الان شاید کمتر از دو سال و چند ماه گذشته را به خاطر بیاوریم. روزهایی که قرار بود تحریم های جدید به کشور تحمیل شود و این تحریم ها در کنگره به تصویب رسیده و آماده اجرا بود؛ بنابراین این توافق در ابتدا جلوی تحریم جدید را گرفت و متوقف کرد، برخی تحریم ها را از میان برداشت و همان ۷۰۰ میلیون دلارهایی که آزاد می شد در شرایط سخت برای این موضوع بود.
وی ادامه داد: از توافق ژنو که فراز و نشیب فراوانی داشتیم به تفاهم و توافق لوزان رسیدیم و در فروردین ۹۴؛ در ۱۳ فروردین مردم به خوبی حس کردند که مذاکرات در سرازیری توفیق قرار گرفته است و ادامه یافت تا در ۲۳ تیرماه که روز توافق بود، انجام شد و چه قدر سخت بود گذشت این ۶ ماه تا به اجرای برجام در ۲۶ دی ماه برسیم.
رییس دولت تدبیر و امید در سخنان خود از رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکر کرد نخست به خاطر اعتماد کامل ایشان به وزیر امورخارجه و به خاطر این که پیشنهاد من را قبول کردند که امر مذاکره با شش قدرت را از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به وزارت امورخارجه ببرند و اگر این اقدام هم نمی شد کار ما سخت بود.
روحانی با یادآوری این که سال دشواری آغاز شده است است، گفت: اطمینان می دهم اگر همه به وظیفه خود عمل کنیم این زندان برای همیشه ویران شده است و آن زنجیرها برای همیشه به چاه عمیق افکنده شده و در دسترس کسی نخواهد بود و جوان غیور هم بعد از ۱۲ سال می تواند بدن خود را ترمیم کند و به صحنه بیاید و داور به او اجازه دهد تا به میدان رقابت وارد شود.
** اقتصاد مهم ترین مساله در شرایط امروز است
رییس جمهوری بیان این که امروز در کشور در یک موضوع اتحاد وجود دارد و آن اقتصاد است که به عنوان مهم‌ترین هدف ملی است، گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی و اصرار مجلس و دولت نشان می‌دهد که اقتصاد مهم ترین مساله در شرایط امروز است چرا که اقتصاد قدرت، استقلال و اشتغال می آورد.
روحانی افزود: مشکل اصلی امروز بیکاری، رکود و نبود رونق است، بنابراین باید تلاش کنیم تا چند سال پیش رو از این مشکلات عبور کنیم.
وی اضافه کرد: مشابه همین داستان برای بانک‌های کشور نیز وجود دارد و باید بانک ها را زنده کنیم تا به صحنه بیایند چرا که بانک ها مشکلات فراوانی دارند و مشابه همین داستان برای طلبکاران و بدهکاران وجود دارد و دولت باید بتواند از بدهکاری خارج شود، تا کی می‌خواهد با نگاه شرمساری به طلبکاران خود نگاه کند بنابراین دولت بد حساب باید به دولت خوش حساب تبدیل شود.
رییس جمهوری گفت: یکی از برنامه‌های دولت در برنامه پنج ساله این است که تا پایان دولت یازدهم مساله بدهکاری و طلبکاری دولت با بخش خصوصی پیمانکاران و بانک ها تسویه شود و این معضل از پیش پای برداشته شود.
** تا روزی که اقتصاد دولتی است مسایل اقتصادی کشور حل نمی شود
رییس جمهوری گفت: همه باید تلاش کنیم و به صحنه بیاییم و دولت و مردم هر کدام وظایفی دارند، همانطور که در تبلیغات انتخاباتی خود گفتم تا روزی که اقتصاد دولتی است مسایل اقتصادی کشور حل نمی شود.
روحانی با یادآوری این که بخش بزرگ دستگاه های دولتی در دست دولت است و هر روز فربه تر می شود، تصریح کرد: تا زمانی که اقتصاد در دست دولت باشد و تا وقتی که بخش خصوصی رقابتی غیر رانتی نداشته باشیم، نمی توانیم مسائل اقتصادی را حل و فصل کنیم.
وی اضافه کرد: در شرایطی هستیم که امکانات داخلی برای ایجاد تقاضای کافی برای حرکت سریع و رونق اقتصادی برای امسال و سال های پیش رو وجود ندارد و با امکانات داخلی نمی توانیم حرکت را به وجود آوریم و تقاضای داخلی کافی نیست.
وی ادامه داد: امروز یکی از بزرگ ترین مشکلات کشور اشتغال جوانان است و وقتی گفته می شد بیکاری ۱۰.۴ یا ۱۰.۸ این یک عدد سرجمع است و اگر بیکاری جوانان مخصوصا خانم های تحصیلکرده را به آن بیافزاییم رقم ها خیلی تکان دهنده خواهد بود.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: راهی جز رونق اقتصادی نمی شناسم و در برنامه پنج سال آتی که گفته می‌شود رشد اقتصادی ۸ درصد باید باشد اگر می خواهیم برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم آیا با سرمایه داخلی امکان پذیر است؟
روحانی گفت: به گفته اقتصاددانان اگر رشد ۸ درصدی می خواهیم با اقتصاد داخلی سالانه ۵۰ میلیارد دلار نیاز به جذب سرمایه خارجی هستیم بنابراین چه کسی باید این سرمایه ها را جذب کند هم بخش خصوصی و دولت.
وی خطاب به برگزارکنندگان این همایش اظهارداشت: شما که امروز میزبان ما هستید، اتاق تعاون، اصناف، کارآفرینان بخش خصوصی باید سرمایه خارجی را جذب کند و همه باید شریک شویم و دولت نیز به سهم خود باید به عرصه بیاید بنابراین باید سرمایه و تکنولوژی بیاید و بازار جدید برای تولید پیدا کنیم و راه دیگری به غیر از این نمی شناسیم.
رییس جمهوری تصریح کرد: اگر می خواهیم با دنیا رقابت کنیم با فناوری قدیمی امکان رقابت نیست با این کیفیت و قیمت نمی توانیم رقابت کنیم ما سرمایه خارجی می خواهیم تا همراهش فناوری جدید باشد و اگر بخشی بازار داخلی را به او می دهیم با کمک هم بازار خارجی را به ما بدهند.
روحانی افزود: ما در برنامه پنج ساله ششم توسعه پیش بینی کردیم حتی در بسیاری امور از جمله بهداشت و درمان، آموزش که به جای تصدی گری دولت باید خرید خدمت صورت دهیم چرا که بهتر از دولت مردم می توانند مدرسه درست کنند و آموزش دهند آن وقت است که رقابت درست می شود.
وی ادامه داد: در بخش بهداشت و درمان نیز تخت بیمارستانی باید از طریق خرید خدمت باشد و بخش خصوصی به میدان بیاید و دولت قدم به قدم باید از اقتصاد به نفع بخش غیردولتی عقب نشینی کند.
رییس جمهوری تصریح کرد: همانطور که قبلا نیز گفته‌ام اقتصاد به بخش سیاست خارجی یارانه داد و دولت می‌خواهد کاری کند که از امروز سیاست خارجی به اقتصاد یارانه دهد.
روحانی ادامه داد: امروز ما شرایط را برای نقل و انتقالات مالی، حمل و نقل و بیمه فراهم کردیم و این شرایط خیلی با دیروز متفاوت است و بانک‌های ما امروز می‌توانند فعال شوند. ما در حال بازگشت به چند قرن پیش بودیم که همه چیز از طریق صرافی و تو بمیری من بمیرم حل می شد و در حال حاضر به نقطه درست و صحیح برگشته ایم.
روحانی افزود: بانک‌ها باید به صحنه بیایند و برنامه ما این است که همه تلاش کنیم صادرات غیرنفتی حداقل ۱۵درصد در سال‌های پیش رو افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم تقاضا را به معنای واقعی کلمه تحریک کردیم؛ اگر بتوانیم سرمایه خارجی را جذب کنیم و سرمایه خود را به صحنه بیاوریم توانستیم اشتغال را درست کنیم.
رییس جمهوری از برنامه‌های آینده دولت را واگذاری تمام پروژه‌های عمرانی ناتمام و باقی مانده که رقم بسیار بزرگی است با یک قیمت مناسب به بخش خصوصی بیان کرد و ادامه داد: تا آنها با یک قیمت قابل قبول که سودآور باشد این پروژه‌ها را تحویل بگیرند و تکمیل کنند و شاهد رشد و شکوفایی باشیم.
روحانی افزود: برجام آغاز حرکت اقتصادی در کشور است و روزی است که کار سیاست خارجی تا حدی سبک شده و امروز بار سنگ و کار سنگین کارآفرینان برای احیای کشور و اشتغال جوانان آغاز شده است و دولت در این مسیر حامی شما و در خدمت شما خواهد باشد.