در آینده، با زنانه شدن مفهوم سالمندی روبه رو هستیم

دکتر محمود مشفق، درنشستی با موضوع روندهای جمعیتی سالمندان در ایران:
در آینده، با زنانه شدن مفهوم سالمندی روبه رو هستیم

افزایش بازنشستگان در سال‌های آینده فشار زیادی به صندوق‌های بازنشستگی و سازمان‌های بیمه‌گر ایجاد می‌کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر محمود مشفق؛ جمعیت شناس در هشتمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی و گفت‌وگوی راهبردی پیرامون بیمه‌های اجتماعی، رفاه و بازنشستگی به موضوع روندهای جمعیتی سالمندان در ایران پرداخت.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به پیش بینی‌های جمعیتی سازمان ملل در سال ۲۰۰۲ تصریح کرد: در دهه ۲۰۴۰ و ۲۰۵۰ در حدود ۲۰ درصد از کل جمعیت ایران در گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال قرار خواهند گرفت. این تعداد در حدود یک چهارم جمعیت ایران در دهه‌های آینده خواهد بود.
وی اظهار داشت: افزایش بازنشستگان در سال‌های آینده فشار زیادی به صندوق‌های بازنشستگی و سازمان‌های بیمه‌گر ایجاد می‌کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به افزایش سن امید به زندگی گفت: یکی از چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی در سال‌های آینده افزایش امید به زندگی است که این امر یعنی بازنشستگان سال‌های بیشتری حقوق بازنشستگی دریافت خواهند کرد.
وی با بیان اینکه بانوان امید به زندگی بیشتری به نسبت مردان خواهند داشت، گفت : پیام اصلی این مسأله این است که با زنانه شدن مفهوم سالمندی در آینده روبه‌رو خواهیم شد.
دکتر مشفق با برشمردن مشکلاتی همچون افزایش سهم سالمندان بالای ۶۰ سال کل جمعیت، افزایش بیماری‌های مزمن، افزایش بار وابستگی کهنسالان و … توصیه کرد : برای کاهش فشار به صندوق‌های بازنشستگی و سازمان‌های بیمه‌گر باید برنامه‌ریزی پیشدستانه را از هم‌اکنون برای مواجهه کارآمد با این مشکلات در دستور کار قرار داد.

تهیه و تنظیم: محمد معصومیان
عکس: سیدحمزه قاضی میرسعید