الگوهای کلیدی در سن بازنشستگی

سن بازنشستگی در بسیاری از کشورها بیانگر وضعیت اجتماعی و همچنین وضعیت اشتغال آن کشور است و بسیاری ازکشورها همواره درحال افزایش سن بازنشستگی هستند. آنچه در پی می آید چکیده ای از مقاله ای است که اتحادیه بین المللی تأمین اجتماعی به آن پرداخته است:

بالابودن سن امید به زندگی و استانداردهای سلامت در کشورهای توسعه یافته، بسیاری از مردان و زنان را برآن می داردکه همچنان تا سنین بالا به کار بپردازند. بازنشستگی دیرهنگام اغلب شامل بازنشستگی انعطاف پذیر و بازنشستگی جزئی یا پاره وقت است. پژوهش های اتحادیه بین المللی تأمین اجتماعی سه الگوی کلیدی افزایش بازنشستگی انعطاف پذیر، شرایط و سن بازنشستگی انعطاف پذیر و بازنشستگی پیش از موعد شرایط کاری سخت معرفی می کند.

بازنشستگی انعطاف پذیر: زمانی که هیچ الزام قانونی تحمیل نمی شود شخص می تواند به صورت داوطلبانه به این نوع بازنشستگی تشویق شود نظیر تسهیل بازنشستگی به صورت پاره وقت و یا انعطاف در انتخاب زمان بازنشستگی

شرایط و سن بازنشستگی انعطاف پذیر: برخی از کشورها از یک سن بازنشستگی استاندارد گذر کردند و طیفی از سنین بازنشستگی را مدنظر قرار داده اند. به عنوان مثال درکشور نروژ سن مستمری ۶۷ سال است اما افراد می توانند همچنان به کار کردن ادامه دهند همچنین درکشور دانمارک سن بازنشستگی ممکن است تا سن ۷۵ سالگی به تعویق بیافتد. در بازنشستگی جزئی یا پاره وقت نیز کارکنان ماهر در دستگاههای دولتی برای انجام کارهای خاص به طور موقت به کار گماشته می شوند.

بازنشستگی پیش از موعد شرایط کاری سخت: در بسیاری از کشورها بازنشستگی قبل از سن بازنشستگی امکان پذیر است بخصوص کارگران مشاغل سخت و طاقت فرسا می توانند تحت این شرایط قرار بگیرند به عنوان نمونه در کشور فرانسه در صورتی که فرد ۴۱ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد می تواند با دریافت مستمری به طورکامل از شرایط بازنشستگی پیش از موعد برخوردار باشد. علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس http://www.cspf.ir/WorldRetirement.aspx مراجعه فرمایند.

تهیه و ترجمه: فریبا بهزاد
اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری