توصیف کیفیت مقررات سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی در کشورهای OECD

بررسی سالانه مقررات سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی، با هدف توصیف کیفیت مقررات سرمایه گذاری صندوق ها در کشورهای OECD و همچنین بسیاری از کشورهای عضو IOPS است.
مقررات سرمایه گذاری به طرح های شغلی، شخصی، اجباری، داوطلبانه، مزایای معین و مشارکت معین وابسته است، این طرح ها به شناسایی مقررات سرمایه گذاری منجر می شوند. بسیاری از کشورها تا پایان سال ۲۰۱۴ در سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی دارای محدودیت کمّی بوده اند و تنها ۹ کشور از کشورهای OECD نظیر استرالیا، بلژیک، کانادا، ایرلند، هلند، نیوزیلند، انگلستان، ایالات متحده آمریکا و جمهوری مالاوی برای سرمایه گذاری در صندوق های بازنشستگی هیچ گونه الزامی را تحمیل نمی نمایند. بسیاری از تغییرات قوانین سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی با کاهش محدودیت روبرو بوده است و در نتیجه آزادی عمل صندوق های بازنشستگی را بیشترکرده است.
در بعضی از کشورهای OECD و غیرعضو سرمایه گذاری شخصی ممنوع است اما در کشور نیوزیلند هیچ گونه ممنوعیتی در این باره وجود ندارد. همچنین کشور سوئد نیز در سرمایه گذاری شخصی هیچ محدودیتی ندارد؛ اما صندوق های بازنشستگی در این کشور نباید بیشتر از ۱۰ درصد از تعهدات حامیان طرح، سرمایه گذاری نماید.

در کشور لهستان، ایتالیا و نامیبیا در فاصله زمانی میان دسامبر ۲۰۱۳ تا دسامبر ۲۰۱۴ تغییرات عمده ای در سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی صورت گرفت. در کشور ایتالیا در سال ۲۰۱۴ مقررات جدید سرمایه گذاری وضع شد که صندوق های بازنشستگی آن باید خود را تا مارس ۲۰۱۶، با این مقررات جدید منطبق سازند. همچنین در کشور نامیبیا در آغاز سال ۲۰۱۴ سقف سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی از ۶۵ درصد به ۷۵ درصد افزایش یافت و در کشور لهستان نیز درسال ۲۰۱۴ صندوق های بازنشستگی جدیدی گشایش یافت که مجاز به سرمایه گذاری درسهام خزانه داری و یا سرمایه گذاری در هرگونه دارایی دولتی بوده اند.

تهیه در: اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل
مترجم: فریبا بهزاد
منبع: www.oecd.org