۲۰ فوریه برابر با یکم اسفندماه روز عدالت اجتماعی

سازمان ملل متحد ۲۰ فوریه برابر با یکم اسفندماه را به عنوان روز جهانی عدالت اجتماعی نامگذاری کرده است. این روز جهانی بیانگر این است که تمامی جوامع باید براساس عدالت اجتماعی، احترام به حقوق بشر و آزادی به رسمیت شناخته شود و اعلام می دارد که تأمین اجتماعی حق همه مردم جهان است.
سازمان ملل متحد از کشورهای جهان درخواست کرده است که برای تحقق و تأمین اجتماعی در سطح ملی و بین المللی تلاش کرده و تدابیر موثری را اتخاذ نمایند و همواره سیستم اقتصادی خود را بر پایه عدالت، برابری میان همه ی مردم، رعایت حقوق بشر، حقوق شهروندی و مسئولیت جمعی تنظیم کنند.
عدالت اجتماعی بیش از یک قرن است که در قلب تحولات تأمین اجتماعی قرار گرفته است. نظام های تأمین اجتماعی از همه انسانها در برابر خطرات ناشی از زندگی حفاظت می کند و در نتیجه به تقویت انسجام اجتماعی، ثبات و همبستگی منجر می شود؛ این امر از زمان آغاز به کار اتحادیه بین المللی تأمین اجتماعی با درنظر گرفتن تمامی ابعاد اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و در قانون اساسی اتحادیه تحت عنوان ” همکاری در سطح بین المللی برای ارتقاء و توسعه تأمین اجتماعی در سراسر جهان و پیشبرد شرایط اجتماعی و اقتصادی جمعیت براساس عدالت اجتماعی” بیان شده است.

تهیه شده در: اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل
مترجم: فریبا بهزاد