سلامت اجتماعی، نیازمند مجهز شدن به علم و دانش روز است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید در حوزه سلامت اجتماعی خود را به دانش روز و مسائل علمی آن مجهز کنیم.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر علی ربیعی امروز (سه شنبه) در همایش بهزیستی و سلامت اجتماعی که در تهران برگزار شد، با تاکید بر ضرورت مجهز شدن فعالان عرصه سلامت اجتماعی به علم روز در این حوزه، اظهار کرد: باید خود را در مسائل سلامت اجتماعی به دانش روز دنیا مجهز نماییم.
ربیعی با تاکید بر اینکه ماهیت مسائل اجتماعی، تغییر پیدا کرده است، گفت: وقتی بازیگران آسیب های اجتماعی و علت های به وجود آورنده این آسیب ها تغییر می کند، ماهیت مسائل و آسیب های اجتماعی نیز تغییر می کند. در حقیقت امروز باید خود را برای پدیده های جدیدی در آسیب های اجتماعی آماده کنیم.
وی زندگی مجردی را یکی از آسیب های جدید جامعه امروز ایران خواند و افزود: متاسفانه هنوز هم مسائل اجتماعی نظیر طلاق، اعتیاد و سایر آسیب ها تک علّی دیده می شود و بر همین اساس نیز برنامه ریزی و راهکار داده می‌شود، حال آن که می‌بایست هر کدام از آسیب های اجتماعی به صورت مجموع علل دیده شود.
وی همچنین تصریح کرد: هدف کلان در حوزه سلامت اجتماعی این است که هر فرد یک مددکار اجتماعی باشد و حرکت ما باید به سمت خود مددکاری، خانواده مددکاری، گروه مددکاری و در نهایت جامعه مددکاری باشد تا از این طریق بتوانیم به سلامت اجتماعی دست پیدا کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپس با ارزشمند دانستن فعالیت‌هایی که در حوزه سلامت جسم در کشور صورت گرفته است، اظهار کرد: با این وجود، امروز باید به سلامت اجتماعی و هزینه کردن در این زمینه پرداخته شود چراکه اگر به سلامت اجتماعی توجه نکنیم، زیرساخت اعتماد عمومی پایین خواهد آمد یا اینکه ارزش‌های مشترک بنیادی دچار آسیب جدی خواهد شد.
ربیعی در این همایش که به همت سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، تصریح کرد: سلامت اجتماعی موضوعی است که تاکنون یا مغفول مانده یا غیرعلمی و نادرست مورد توجه قرار گرفته و صرفاً در پیرامون آن بحث شده است؛ بنابراین نیاز امروز است تا هرچه بیشتر و علمی تر به آن پرداخته شده و درباره آن گفتگو شود.
وی در پایان اولویت کار در حوزه سلامت اجتماعی را مشاهده و رصد صحیح مسائل و آسیب های اجتماعی دانست و تاکید کرد: باید از جامعه و نهادهای اجتماعی برای ورود به حوزه سلامت اجتماعی کمک بگیریم. اتفاقاتی در جامعه رخ داده یا در حال پدید آمدن است که باید رصد و فهم شود و سپس بر اساس آن برنامه ریزی و راهکار ارائه شود.