تفاوت معنادار آسیب‌های اجتماعی نسبت به ۵ سال گذشته

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: آمارهای آسیب های اجتماعی در مقایسه با ۱۰ و حتی پنج سال قبل تفاوت‌های معناداری دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر انوشیروان محسنی بندپی، در جریان برگزاری همایش بهزیستی و سلامت اجتماعی که در تهران برگزار شد، با تاکید بر اینکه امروز واقعیت هایی وجود دارد که در روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی اثرگذار بوده است، اظهار کرد: آمار آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، کودکان کار، اعتیاد و سایر آسیب‌ها در مقایسه با ۱۰ سال و حتی پنج سال قبل تفاوت معناداری دارد.
وی با بیان اینکه مشکلات و آسیب‌های اجتماعی عوامل آشکارسازی دارند که می تواند محیطی، فردی و یا بین فردی باشد، گفت: برای هر یک از این نوع مشکلات باید بتوان یک مداخله علمی و تخصصی داشته باشیم.
محسنی بندپی با تاکید بر نبود قوانین و سیاست‌های کلان در حوزه سلامت اجتماعی، تصریح کرد: اگر به برنامه های توسعه کشور و همچنین قوانین موجود نگاهی بیندازیم، سیاست ها و قوانین مشخص و روشنی در حوزه سلامت اجتماعی وجود ندارد. در حقیقت مشکل در ساختار نیست بلکه در قوانین و سیاست ها است.
وی ادامه داد: نبود سیاست های کلان نگر، سیستمی و فرآیند محور و همچنین اقداماتی که بر پایه شواهد و مشاهدات عینی باشد در این حوزه وجود ندارد و همین امر سبب شده است تا مشکلات اجتماعی عمیق تر از گذشته شود و امروز عملا با واقعیت های تلخی روبرو می شویم.
وی اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید این ظرفیت و موقعیت ایجاد شده است تا نسبت به رویه ها و قوانین و سیاست ها بازنگری اساسی شود.
محسنی بندپی اولین حکم در برنامه توسعه ششم کشور را برقراری و استقرار سیستم و سامانه سنجش سلامت اجتماعی عنوان کرد و افزود: این سامانه جهت مشاهده و سنجش دقیق آسیب های اجتماعی ایجاد می شود تا بر اساس آمار و اطلاعات و مشاهداتی که وجود دارد برای آسیب های اجتماعی برنامه ریزی و سیاست گذاری شود.
به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، دبیرخانه سنجش سلامت اجتماعی به زودی در سازمان بهزیستی کشور راه اندازی می شود تا در زمینه رصد آسیب های اجتماعی و مداخلات علمی و تخصصی در این زمینه پاسخگو باشد.