هزینه ۷ تا ۱۳ میلیارد ریالی برای ساخت هر خانه امید بازنشستگان

عضو هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد:
هزینه ۷ تا ۱۳ میلیارد ریالی برای ساخت هر خانه امید بازنشستگان

عضو هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری گفت: برای ساخت و بهره برداری از هر خانه امید بازنشستگان کشوری بین ۷ تا ۱۳ میلیارد ریال هزینه می شود.
محمد مهدی انتشاری در گفتگو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، با اعلام این مطلب اظهار کرد: هزینه ساخت یک خانه امید بازنشستگان بر اساس سازه ای که ساخته می شود، بین هفت تا ۱۳ میلیارد ریال است که با توجه به هزینه های سنگین آن باید در ساخت و به خصوص جانمایی این مکان ها دقت و حساسیت لازم به کار گرفته شود.
وی، طرح اصلی ساخت و ایجاد خانه های امید یا خانه های مهر سابق را ارزشمند و مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: متاسفانه در برخی از استان ها با وجود هزینه های زیاد انجام شده، به دلیل جانمایی نامطلوب و دور از دسترس بودن و همچنین نبود برنامه های جذاب، خانه های امید در عمل کارایی و بازدهی لازم را نداشته است.
انتشاری با تاکید بر نقش خانه های امید در ایجاد سلامت روان و ترویج نشاط و شادابی در بین بازنشستگان، گفت: در بعضی از استان ها که خانه های امید در حال بهره برداری است، به دلیل جانمایی خوب، علاقه و خوش ذوقی مدیر استان و همچنین برنامه ریزی خوب، فضای نشاط و شادابی در بین بازنشستگان ایجاد کرده است.
وی با اشاره به شکل گیری شورای راهبردی خانه های امید بازنشستگان در صندوق بازنشستگی کشوری گفت: اعضای این شورا شامل یک عضو هیات مدیره صندوق، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل، مدیرکل امور اداری و مدیرکل امور استان های صندوق می شود که در حال تدوین سند سیاست ها و راهبردهای کلان برای خانه های امید هستند.
وی یادآور شد: در صورت تدوین این سند راهبردی کلان، باید برای هر استان، بر اساس بافت و وضعیت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و نیازهایی که بازنشستگان دارند، برنامه مدون و ویژه تعریف شود تا به عنوان پیوست برای سند اصلی استفاده شود.
انتشاری فعالیت خانه های امید در شهرهای رشت، کرمان و گرگان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: فعالیت های اجرا شده در این شهرها مثبت و اثربخش بوده است، تا جایی که به طور مثال در کرمان، خانم های بازنشسته گروه سرود تشکیل داده و در سراسر کشور به فعالیت می پردازند. یا تشکیل نشست های شعر و ادب که نشان از پویایی و نشاط در بین بازنشستگان دارد.
وی سپس اظهار کرد: باید برنامه های صندوق بازنشستگی به سمتی حرکت کند تا ضمن استفاده مناسب از ظرفیت های بازنشستگان به ویژه عزیزان نخبه در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی، بتوان در قالب یک تیم مشاور و یا یک NGO قدرتمند در کنار دولت از آن استفاده نمود.
وی تصریح کرد: بسیاری از عزیزان بازنشسته زمانی نماینده مجلس، استاندار یا مدیر استانی یا کشوری بوده اند و اکنون به عنوان بازنشسته این دوران را سپری می کنند، بنابراین چه خوب است که بتوان از وجود این عزیزان در بخش های مختلف مشورتی استفاده کرد. اکنون این عزیزان می توانند از زاویه جدیدی به میدان فعالیت گذشته خود نگاه کنند و در همان زمینه تخصصی نیز بهترین مشورت ها را به مدیران کنونی ارائه دهند.
عضو هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه باید فضایی ایجاد شود تا سخن و نظر بازنشستگان شنیده شود، گفت: ایجاد و فعال شدن خانه های امید و کانون های بازنشستگی در کنار هم می تواند به این امر کمک کند. در واقع برگزاری انتخابات و تشکیل شورای عالی کانون ها و عضویت احتمالی یک یا دو نفر از منتخبان این شورا در هیات مدیره صندوق بازنشستگی می تواند راهگشا باشد.
وی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری تنها وظیفه پرداخت حقوق به بازنشستگان را ندارد، گفت: اگر چنین بود، دولت به صورت مستقیم این کار را انجام می داد، بنابراین سیاست صندوق بازنشستگی در کنار تامین سرمایه و منابع مالی برای پرداخت مستمری و حقوق، باید برنامه ریزی و حرکت همه جانبه در جهت اجرای فعالیت های جانبی درمانی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و غیره باشد تا بازنشستگان بتوانند از این دوران بهترین بهره را ببرند.