امیدواری به رأی دستگاه قضا در پرونده خیابان فرشته

رئیس هیات مدیره هلدینگ عمران و ساختمان تراز پی ریز صندوق بازنشستگی کشوری ابراز امیدواری کرد: رای دادگاه رسیدگی به پرونده زمین فرشته، به احقاق حقوق بازنشستگان کشوری کمک کند.
سید حسین کربلائی در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: ملک فرشته همانند نگین انگشتری در بهترین نقطه تهران یعنی انتهای خیابان مریم شرقی در منطقه الهیه قرار دارد که از اسفندماه ۹۳ و با وجود اتمام قراداد اجاره، در تصاحب غیرقانونی و ناحق متخلفان باقی مانده است.
کربلایی با بیان اینکه این ملک صد در صد متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است،گفت: این ملک شامل ۳۸۵۰ متر مربع زمین و ۱۹۱۹ متر اعیانی است که متاسفانه بدون رعایت ضوابط و روال قانونی لازم در سال ۱۳۸۸به شرکت سرمایه گذاری و عمران زاگرس چهارمحال و بختیاری اجاره داده شده است. در همین مدت نیز با پول و هزینه صندوق بازنشستگی کشوری ۵۰۰ متر از فضای اعیانی ۱۹۱۹ متری به تجاری تبدیل و تغییر کاربری می دهد، اما با این حال اجاره ملک همچنان با تفاوت یک چهارم ارزش واقعی، تمدید می شود.
وی همچنین بیان کرد: در واقع باید برای اجاره چنین ملکی، در ابتدا قیمت کارشناسی تعیین می شد و بر آن اساس قرارداد اجاره منعقد می شده است که متاسفانه بنا به دلایل نامشخص این روال قانونی طی نشده و ملک به یک چهارم ارزش واقعی اجاره داده شده است.
کربلایی ارزش واقعی زمین را متر مربعی ۲۵ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: براوردها نشان می دهد که ارزش این ملک بسیار بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تومان است که متاسفانه تاکنون در تصاحب افراد و شرکت های خاص قرار گرفته است و حق بازنشستگان عزیز زایل شده است.
وی با بیان اینکه قرارداد اجاره ملک در سال های گذشته مرتب تمدید می شده است، گفت: با نظر صندوق بازنشستگی کشوری قرارداد اجازه زمین در ۲۹ اسفندماه ۹۳ پایان می پذیرفت و ما از این تاریخ به دنبال تخلیه آن هستیم که هنوز موفق به تخلیه و بازگرداندن این زمین به صندوق بازنشستگی نشده ایم و حتی شرکت عمران زاگرس پس از اتمام قرارداد اجاره از پرداخت اجاره نیز سرباز زده است.
رئیس هیات مدیره هلدینگ عمران و ساختمان تراز پی ریز یادآور شد: با پیگیری هایی که از سوی صندوق بازنشستگی در شورای حل اختلاف شد، مساله در شعبه ۱۰۸ مجتمع قضایی عدالت مطرح و پایان قرارداد اجاره ملک تایید و رای صادر شد که جا دارد تا در این زمینه از قوه قضائیه و قاضی محترم شعبه ۱۰۸ قدردانی کنم.
کربلایی اما از طرح دعوی جدید دیگری در ارتباط با زمین فرشته خبر داد و گفت: پس از این حکم، یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت عمران زاگرس با نام مهر کسری که در واقع جزء همان شرکت عمران زاگرس محسوب می شود، ادعای نامربوطی مبنی بر اینکه ملک به این شرکت با حق سرقفلی و کار و پیشه واگذار شده را مطرح کرد .
وی با اشاربه به قرارداد اجاره زمین فرشته اظهار داشت: دراین قرارداد ، آمده است که شرکت عمران زاگرس حق ندارد و نمی تواند ملک را به شرکت دیگری واگذار کند و شرکت های اقماری زیرمجموعه این شرکت نیز در واقع هم گروه آن محسوب می شوند و حق اجاره ملک یا انجام فعالیت های کسب و پیشه را ندارند. بنابراین حق کسب و پیشه در قرارداد منتفی بوده است و شرکت عمران زاگرس می بایست پس از پایان قرارداد اجاره، ملک را مثل روز اول تحویل صندوق می داده است.
وی با ابراز شگفتی از چنین اتفاقی تاکید کرد: ملکی که ما تغییر کاربری داده ایم و هزینه کردیم و شهرداری تهران نیز به واسطه اینکه یک نهاد عمومی مالک چنین ملکی است، همکاری داشته، اکنون تبدیل به یک مرکز کافه و قلیان به نام تیس شده است که هیچگونه هزینه ای نیز به صندوق بازنشستگی نمی دهد و در این فضاها اتفاقاتی می افتد که رسیدگی به آن به مراکز قانونی ذیربط مربوط می شود.
وی با بیان اینکه به نظر می رسد زمین فرشته برای فرد و شرکت های متخلف درآمد سرسام آوری داشته، گفت: این شرکت ها به خاطر درآمد نامشروع و کلان، با توسل به روش های خاص و غیرقانونی دست بردار نیستند و به تصاحب خود ادامه می دهند.
وی یادآور شد: متاسفانه همانطور که اطلاع دارید صندوق بازنشستگی کشوری در اسفندماه ۹۴ به شدت درگیر تامین منابع مالی برای پرداخت حقوق بازنشستگان بود و در شرایط بسیار سختی توانست حقوق ها را پرداخت کند اما در این سوی قضیه افراد متخلف بدون توجه به وضعیت معیشتی و حقوق بازنشستگان، بیت المال را رها نمی کنند و منافع صندوق و حقوق بازنشستگان را دست خوش زیادت خواهی، سودجویی و رانت خواری خود قرار داده اند.
کربلایی تصریح کرد: زمانی که مساله رسیدگی قضایی مطرح باشد، روند رسیدگی زمان بر خواهد بود و ما در هشت ماه گذشته که موضوع دوم مطرح شده است پیگیر آن هستیم. این پرونده در همان شعبه دادگاه عدالت مطرح شده و سه شنبه هفته جاری وقت دادگاه مشخص شده تا به این پرونده رسیدگی شود.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد: با نگاه مثبت دستگاه قضایی و قاضی دادگاه به روند پرونده و حقی که هرروز از صندوق بازنشستگی و بازنشستگان عزیز در طول این مدت زایل شده است، نظر مثبت و به حقی را صادر کنند که قطعا اینگونه خواهد بود.
به گفته وی، به غیر از ارزش افزوده و استفاده بهینه زمین فرشته و تنها در زمینه اجاره آن، تاکنون دو میلیارد تومان به بازنشستگان کشوری خسارت وارد شده است.