ضرورت تلاش روابط عمومی ها برای گسترش نشاط و امید در جامعه بازنشستگان

گسترش روز افزون ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی به ویژه در فضای مجازی انسان ها را از یک سو به هم نزدیک کرده و از سوی دیگر از هم دورتر و دورتر می کند. این ابزارها به نوبه خود انسان را به شبکه ای گسترده از اجتماعات انسانی متصل می کند. شاید تولید بیش از ۱۵۰ میلیون ایمیل در هر دقیقه در جهان را بتوان نشانه همین گستردگی و ارتباطات لحظه به لحظه انسان ها در دنیای مجازی دانست.
صندوق بازنشستگی کشوری نیز در چنین دنیایی از ارتباطات و تعاملات انسانی قرار دارد. از یکسو، نهادهای فرادستی مانند دولت و مجلس و از سوی دیگر، ذینفعان ارجمند و تلاشگری که سال های عمر و زندگی شان برای خدمت به مردم و کشور سپری شده است و اکنون به سنی رسیده اند که نیاز به حمایت و گذراندن دورانی آرام و بی خطر هستند. بنابراین در چنین شرایطی تنها نهادی که نقشی بسیار سنگین، حساس و راهبردی دارد و می تواند به ارتباط و تعامل بهتر و بیشتر میان صندوق و یک میلیون و ۲۷۷ هزار بازنشسته کشوری به عنوان ذینفعان اصلی، کمک کند، روابط عمومی های صندوق هستند.
اکنون که جهان، ۲۷ اردیبهشت ماه هر سال را به عنوان روز جهانی ارتباطات می شناسد و در کشورمان نیز به همین مناسبت روز و هفته ارتباطات و روابط عمومی گرامی داشته می شود، باید به این نکته توجه شود که نیاز امروز روابط عمومی ها در صندوق بازنشستگی کشوری توجه به مؤلف بودن به معنای دقیق آن است. روابط عمومی که با شناخت دقیق از وظایف خود، کارکرد سازمان و شرکت متبوع و در نهایت تحلیل دقیق نیاز مخاطبان خود، می تواند کل این مجموعه و فضای ارتباطی بین آن را همانند یک شبکه منسجم، هدایت و مدیریت کند. روابط عمومی مؤلف می تواند با پرهیز از کپی برداری و تقلید بی مورد، به ویژه تولید محتوای غیرکاربردی و غیرلازم، به ایجاد یک فضای پویا و مثبت کمک کند. متخصصان این حوزه که در سطح صندوق بازنشستگی کشوری و هلدینگ و شرکت های تخصصی، فعالیت می کنند باید به فضای جدید در دنیای ارتباطات آگاه باشند و ابزارهای آن را به خوبی شناخته و بتوانند از ظرفیت های آن به شکل تخصصی و اثرگذار استفاده کنند.
مقام معظم رهبری نیز بارها و بارها در سخنرانی ها و رهنمودهای حکیمانه خود بر نهضت تولید محتوا و سالم سازی و مدیریت فضای مجازی در کشور تاکید داشته اند. بنابراین، عزیزان فعال در حوزه ارتباطات و روابط عمومی، در دنیای مجازی امروز، که هجمه وسیعی از اطلاعات به ویژه با اهداف مغرضانه و منفی دست به دست در حال گردش است و بازنشستگان و مسوولان مختلفی نیز از آن استفاده می کنند، باید با تیزبینی و تیزهوشی ویژه خود که نیاز جامعه ارتباطی امروز است و با استفاده از سلاح علم، این فضا را مدیریت نموده و به سمت ارزشمندی و اثرگذاری مثبت در زندگی و کمک به نشاط جامعه بازنشستگان سوق دهند.
روابط عمومی شرکت های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی و هلدینگ های تخصصی صندوق نیز باید تلاش کنند، تا با برنامه ریزی مناسب و منسجم، دورنمای واقعی و مثبتی برای مخاطبان ایجاد نموده و امید را که از شعارهای به حق دولت یازدهم است، در بین ذینفعان صندوق گسترش دهند. امید است که مجموعه روابط عمومی های صندوق بازنشستگی کشوری، همگام و همدل با دوران جدیدی که در این صندوق در حال پایه ریزی و شکل گیری است، در جهت ایجاد پویایی، هدفمندی، نشاط و سلامت روان بازنشستگان حرکت و تلاش نمایند.
این مناسبت را به تمامی عزیزان خستگی ناپذیر و بانشاط حوزه روابط عمومی تبریک عرض می نمایم.

یادداشت دکتر محمود اسلامیان
مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری