سیاست کشورهای جهان برای استفاده از سالمندان با مهارت

گزارش ها حاکی است که بسیاری از کشورهای جهان علاقه مند هستند تا از سالمندان بامهارت خود همچنان استفاده کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، اجماع نظر بسیاری از سیاستگذاران اقتصادی و توسعه درجهان، برای حفظ کارکنان سالمند در بازار کار و مشارکت طولانی تر آن ها است که موجب به تعویق افتادن سن بازنشستگی می شود و بنابراین استفاده از سالمندان با مهارت در بازار کار یکی از سیاست های بازنشستگی در کشورهای توسعه یافته محسوب می شود.
براساس این گزارش ها، اگرچه اصول اولیه سیاست گذاری درخصوص بازنشستگان، نظیر حفظ و نگه داری کارکنانِ سالمندِ با مهارت و با انگیزه بسیار ساده است، اما این خط مشی ها به وفور در جهان شناخته شده و کاربرد دارد.
درسراسر جهان، سیستم های مستمری و بازنشستگی، درحال تغییر و اصلاح به ویژه در زمینه اهداف، نیازها و محیط های پویا است. تاثیر سالمندی جمعیت بر سیستم های مستمری می تواند به سه صورت دریافت حق بیمه بالاتر، ارائه مزایای کمتر و یا بازنشستگی دیرتر انجام شود؛ اما سیاست گذاران معتقدند که حق بیمه های بیشتر و یا ارائه مزایای کمتر به بازنشستگان رویکرد مناسبی محسوب نمی شود، بلکه بازنشستگی دیرتر یا کار طولانی تر برای افراد بهترین راه حل است.
از سوی دیگر، سیاست گذاران تاکید دارند که افزایش سن قانونی بازنشستگی به تنهایی کافی نیست و باید در کنارآن، نسبت به اصلاح سیستم های مستمری با هدف ایجاد انگیزه و به تعویق انداختن سن بازنشستگی و همچنین حفظ کارکنان سالمند، اقدام و برنامه ریزی لازم صورت گیرد.
گزارش هایی که از سیستم های بازنشستگی در جهان وجود دارد، نشان می دهد اجرای اصلاحات موفق در این سیستم ها، مستلزم بازنگری تمامی سازمان ها و همچنین قوانین کشورها به ویژه در خصوص اصلاح ساختار انگیزشی سیستم های بازنشستگی است.
به هرحال، تازمانی که کارکنان متقاعد و مطمئن شوند که در دوران کهولت سن، شغل مناسبی خواهند داشت، همچنان با افزایش قانونی سن بازنشستگی مخالفت خواهند بود، که همین امر نیازمند تدبیر و سیاست گذاری صحیح و دقیق در کشورهای جهان است.

تهیه: اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل
ترجمه: فریبا بهزاد