شرط سقف حقوق برای استفاده از کارت اعتباری خرید کالای ایرانی برداشته شد

با اینکه تا پیش از این، سقف حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر بازنشسته جهت استفاده از تسهیلات کارت اعتباری خرید کالای ایرانی وجود داشت، این شرط در نشست ویژه سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بانک های صادرکننده کارت های اعتباری، تولیدکنندگان محصولات ایرانی و مسوولان ذیربط برداشته شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، با توجه به استقبال اندک از اجرای طرح ارائه تسهیلات کارت های اعتباری خرید کالای ایرانی که به بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی و فرهنگیان به میزان چهار برابر حقوق و تا سقف شش میلیون تومان ارائه می شد، نشستی روز دوشنبه هفته جاری در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و با حضور نماینده تولیدکنندگان، بانک های صادرکننده کارت های اعتباری و مسوولان اجرا کننده طرح، برگزار و شرط سقف حقوق بازنشستگان حذف شد.
به این ترتیب بازنشستگان کشوری، تامین اجتماعی و فرهنگیان می توانند بدون در نظر گرفتن سقف حقوق، تا سقف شش میلیون تومان از تسهیلات طرح خرید کالای ایرانی استفاده کنند.
در همین زمینه، حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با شبکه خبر اظهار داشت: اعتباری که دولت برای اجرای این طرح تخصیص داده است چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که از هر سه سازمان، ۳۵۰ هزار نفر و در مجموع یک میلیون و ۵۰ هزار نفر می توانند ثبت نام کرده و از این تسهیلات تا سقف شش میلیون تومان استفاده کنند.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شد با توجه به شرایطی که طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی داشت از آن استقبال شود، گفت: اما استقبال مخاطبین طرح کمتر از حد انتظار بود و بنابراین در نشست های مشترک کارشناسی، راهکارهایی برای ایجاد جذابیت بیشتر برای این طرح ارائه شد که در نهایت در نشست مشترک، حذف سقف حقوق بازنشستگان برای استفاده از این تسهیلات در دستور کار قرار گرفت.
وی به بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی و فرهنگیان توصیه کرد تا هر چه سریعتر نسبت به دریافت کارت اعتباری یا ثبت نام در بانک هایی که حقوق خود را از آن دریافت می نمایند، اقدام کنند، چراکه تنها دو هفته و تا پایان خرداد ماه برای استفاده از این خدمات، فرصت باقی است.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، همچنین افزود: مشمولان این طرح می توانند به یکی از بانک های صادرات برای بازنشستگان کشوری، بانک رفاه برای مستمری بگیران تأمین اجتماعی و بانک ملی برای کارکنان وزارت آموزش و پرورش مراجعه نموده و کارت اعتباری خود را دریافت کنند.
غزنوی با اشاره به شرایط تسهیلات کارت اعتباری خرید کالای ایرانی، گفت: این تسهیلات بدون ضامن، تا سقف شش میلیون تومان، با کارمزد ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۴ ماهه است که تا سه ماه پس از دریافت کارت اعتباری می توانند از آن بهره مند شوند. هر نفر بازنشسته می تواند به میزان چهار برابر حقوق خود، تسهیلات دریافت نماید که برای بازنشستگانی که بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می کنند، سقف تسهیلات همان شش میلیون تومان خواهد بود.
وی، کُلِ پذیرنده های کارت اعتباری را ۱۳ هزار و ۴۵۱ پذیرنده اعلام کرد و گفت: از این تعداد پذیرنده در کشور، دستگاه های پوز، پنج هزار و ۳۷۳ پذیرنده نصب و به روز شده است که آدرس و اطلاعات آن در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد. عمده محصولاتی که به بازنشستگان عزیز ارائه می شود، کالاهای ایرانی شامل لوازم خانگی، چینی و بلور، مبلمان، پوشاک، برق و الکترونیک و محصولات شیمیایی است.
غزنوی میزان سهم بخش صنعت در رشد اقتصادی کشور در سال ۹۳ را حدود ۱.۵ درصد عنوان کرد و گفت: با این حال، با توجه به رکودی که در کشور وجود دارد، میزان رشد بخش صنعت عملا کاهش یافته و نیاز است تا با استفاده از روش های مختلف، به رونق این بخش کمک شود که یکی از این راهکارها، خرید کالای ایرانی توسط مردم و ارائه تسهیلات به همین منظور است.
وی با بیان اینکه ممکن است با وجود شرایط جدیدی که برای ارائه کارت اعتباری خرید کالای ایرانی ایجاد شده همچنان از ناحیه مخاطبان با استقبال مواجه نشود، گفت: در این صورت نیاز است تا مسوولان ذیربط هرچه سریعتر نسبت به جایگزین شدن جامعه هدفِ جدید تصمیم گیری نموده و مخاطبین جدیدی را برای این طرح در نظر بگیرند.
از سوی دیگر، عباس هاشمی، مدیرکل دفتر لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در گفتگو با شبکه خبر با اعلام آمار کارت های اعتباری صادرشده از ابتدای اجرای طرح تاکنون گفت: برای بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری تاکنون ۲۷ هزار کارت، برای سازمان تامین اجتماعی پنج هزار و ۵۰۰ کارت و برای فرهنگیان نیز ۷۷ هزار کارت به ترتیب در بانک های صادرات، رفاه و ملی صادر شده است.
وی روند کار در این طرح را عقب تر از زمان پیش بینی شده عنوان کرد و افزود: این طرح جذابیت های لازم را دارد اما مشکلاتی نیز به خصوص در بخش فنی وجود داشته که با برگزاری جلسات متعدد تلاش شده تا این مشکلات برطرف شود. امیدواریم که با برطرف شدن این مشکلات و اطلاع‏رسانی لازم، استقبال مشمولان این طرح بهتر از گذشته شود.
مدیرکل دفتر لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارائه آمار دیگری از طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی برای بازنشستگان کشوری، فرهنگیان و سازمان تامین اجتماعی، تصریح کرد: تعداد ۱۰۰ تولیدکننده ایرانی، ۱۶ هزار و ۶۸۵ نوع کالا، ۱۳ هزار و ۲۶۸ نمایندگی فروش حضوری و ۴۹ نمایندگی و فروشگاه اینترنتی در این طرح فعالیت می کنند.
به گفته وی، فروشگاه اتکا و دیگر فروشگاه های بزرگ مشمول این طرح نیستند و تنها فروشگاه ها و نمایندگیِ تولیدکنندگانِ ایرانی که اطلاعاتشان در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد، پذیرنده کارت های اعتباری خرید کالای ایرانی هستند.

تهیه خبر: سید بهنام اخوت پور