ضرورت اقدام اساسی دولت و مجلس برای پایداری صندوق های بازنشستگی

دولت و مجلس دهم باید برای پایدارسازی صندوق های بازنشستگی اقدام اساسی انجام دهند تا برخی رویه‌های نادرست گذشته تکرار نشود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نشست علنی روز گذشته (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در بخشی از گزارش خود به نمایندگان منتخب مردم در خصوص وضع موجود و چالش‌های این وزارتخانه اظهار داشت: مسأله مهم برای وزارت تعاون، صندوق‌های بازنشستگی است، چرا که این صندوق‌ها در وضعیت ناخوشایندی به سر می‌برند در حالی که من یکبار در تاریخ ۸ مهر ۹۳ در جلسه غیرعلنی این وضعیت را به استحضار مجلس رساندم. صندوق‌ها به دلیل آنکه دشت نمی‌کنند، در وضعیت نامناسبی قرار دارند و دولت و مجلس دهم باید برای پایدارسازی آن ها اقدام اساسی انجام دهند تا برخی رویه‌های نادرست گذشته تکرار نشود.
ربیعی در ادامه با بیان اینکه ما مسؤول مستقیم چهار صندوق بازنشستگی هستیم که عمده‌ترین صندوق های بازنشستگی هستند، گفت: این وزارتخانه مسؤول مستقیم چهار صندوقِ بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی، کارکنان صنعت فولاد، کشاورزان و روستاییان است و تنظیم و هدایتگری سایر صندوق‌ها را نیز برعهده دارد. در واقع بیش از ۵۰ میلیون نفر از افراد، تحت پوشش این چهار صندوق قرار دارند و اگر میزان پوشش بیمه سلامت را هم اضافه کنیم تمام جمعیت کشور به معنای واقعی تحت پوشش این چهار صندوق و بیمه سلامت هستند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: میزان کسری تصویب شده در بودجه سازمان تامین اجتماعی تا پایان سال ۹۴ در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان، صندوق بازنشستگی کشوری ۳.۳ هزار میلیارد تومان و صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد ۱.۴ هزار میلیارد تومان بوده است که اگر کسری‌های مرتبط با سایر صندوق‌ها که ۱۳.۲ هزار میلیارد تومان و سازمان بیمه سلامت که بالغ بر ۳.۴ هزار میلیارد تومان می شود را به آن اضافه کنیم، جمع کسری صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای تا پایان سال ۹۴ به حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد. علاوه بر موارد فوق، این صندوق‌ها دارای کسری بیشتری هستند که در بودجه سالانه به تصویب نرسیده است.
ربیعی با اشاره به دلایل و چرایی این وضعیت، تصریح کرد: عدم پرداختن به صندوق‌ها و ادامه دادن سیاست‌های گذشته بحران‌ها را پیچیده‌تر می‌کند. برای مجلس این مثال قابل تامل است که کسری بودجه صندوق تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۲ از حدود ۴۲۰۰ میلیارد تومان به ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و اینک در ادامه مسیر طی شده‏ی افزایشِ کسریِ تصاعدی قرار داریم.
وی با بیان اینکه برخی علل نظیر بازنشستگی پیش از موعد که اثر بسیار زیادی بر بحران صندوق‌ها داشته، مستقیماً نتیجه سیاستگذاری‌ها و برخی قوانین مجلس و دولت در سال‌های گذشته است، گفت: مصوبات متعدد بازنشستگی پیش از موعد، افزایش ناگهانی حقوق و دستمزد و اِعمال آن در حقوق دو سال آخر شاغلان که مبنای محاسبه مستمری است، مصوبات ورود گسترده و جمعی اعضای جدید بدون توجه به سن ورود، قطع جریان ورودی اعضای جدید و شاغلان به چند صندوق و مصوبات متعدد در افزایش تعهدات و دامنه خدمات صندوق ها بدون تامین مالی اقدامات سیاستگذارانه موثر بر ناپایداری صندوق ها بوده است.
وی با بیان اینکه فاصله میان سن بازنشستگی تا میانگین عمر کشور در دهه ۵۰ نزدیک به ۱۱ سال بوده و محاسبات صندوق‌ها بر همین اساس صورت گرفته است، افزود: امروزه این فاصله به حدود ۳۰ سال رسیده و حقوق بازنشستگی به وارثین نیز تعمیم یافته است. همین امر تمامی محاسبات صندوق‌ها و پایداری آن ها را به خطر انداخته است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه عملکرد نامناسب بخش اقتصاد از تعداد شاغلان لازم برای پایدارسازی صندوق‌ها کاسته است، تصریح کرد: تعداد بازنشستگان تامین اجتماعی از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۸۳ برابر با یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده و بر اثر بازنشستگی‌های پیش از موعد و انواع مداخلات در قواعد صندوق‌ها تعداد بازنشستگان صندوق ها از ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲ برابر با یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شده، یعنی بازنشستگانِ هشت سالِ کشور برابر با تعداد بازنشستگان ۳۰ سال قبل از آن بوده است.
وی افزود: بدون پایان دادن به مداخلات قانونی و سیاسی فاقد ملاحظات کارشناسی و لحاظ کردن محاسبات اکچوئری، وضعیت صندوق‌ها بحرانی‌تر خواهد شد. در ضمن بدون اصلاح پارامتری نظیر سن بازنشستگی، بحران صندوق‌ها تعدیل نخواهد شد.
ربیعی با بیان اینکه پایان دادن به مداخلات سیاسی در صندوق‌ها و اصلاحات پارامتریک از جمله همان تصمیمات راهبردی است که نیازمند رویکرد همه با هم و اجماع ملی است، ادامه داد: برای بررسی این مساله پیشنهاد می‌شود که کمیسیون مشترک مجلس و دولت تشکیل شود و آن توافق، اجماع و راهبرد ملی که برای مقابله با این بحران لازم است، صورت‌بندی و ارائه شود. ریاست محترم مجلس نیز در این زمینه برای تشکیل کمیته مشترک نظر مساعد دارند.
ربیعی با اشاره به اینکه صندوق‌های بازنشستگی موتور سرمایه‌گذاری و توسعه کشور هستند، اظهار امیدواری کرد: مجلس دهم از منظری کاملا راهبردی به مساله صندوق های بازنشستگی نگاه کند و بیش از همه‏ی مجالس گذشته برای حل مسائل و تصویب اصلاحات بنیادین در این صندوق ها وقت بگذارد.