افزایش جمعیت سالمند کشور در سال‌های اخیر

مطالعات جمعیت شناسان نشان می‌دهد، وضعیت کشور در حال حاضر درحوزه سالمندی نگران کننده نیست؛ اما این موضوع نافی آن نیست که ما در کشور در حوزه سالمندی مشکلات عدیده‌ای داریم.
شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان آن که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه، افزایش امید زندگی است، گفت: زمانی که این شاخص در کشور افزایش یابد تعداد افراد سالمند هم افزایش می‌یابد به همین ترتیب یکی از پدیده‌های توسعه‌یافتگی، افزایش تعداد سالمندان است.
وی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در سال‌های گذشته به علت آنکه امید زندگی در کشور پایین بود، افراد کمتر به سالخوردگی می‌رسیدند این درحالیست که هر چه امید زندگی افزایش یابد تعداد افرادی که به سالخوردگی می رسند نیز، بیشتر می‌شود.
کاظمی پور گفت: ایران در آستانه ورود به جمعیت سالمندی است و تا سال ۱۴۰۵ جمعیت سالمند کشور بیش از ۹۶درصد رشد خواهد داشت و تعداد سالمندان از حدود ۵ به حدود ۱۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
جمعیت شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: ایران در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال‌های قبل از آن بیشترین تعداد جمعیت سالخورده را داشته و نرخ سالمندی ایران در سال ۹۰، ۵.۷ بوده؛ یعنی ۵.۷ درصد از جمعیت کشور بالای ۶۵ سال سن داشتند این درحالیست که این نرخ در سالهای ۶۵ سه درصد ، ۷۵ حدود ۴ درصد و ۸۵ نیز نزدیک ۵ درصد بوده است.
وی ادامه داد: برآوردهای ما نشان می‌دهد که از سال ۱۴۰۰ به بعد ایران وارد مرحله اول سالخوردگی خواهد شد.
این جمعیت شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه ضمن بیان اینکه سالخورگی ۳ مرحله دارد؛ اظهار کرد: در مرحله اول سالخوردگی هفت تا ۱۴ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال هستند؛ این در حالیست که درمرحله دو ۱۴ تا ۲۱ درصد و در مرحله سوم بیش از ۲۱ درصداز جامعه سالمند هستند.
کاظمی پور عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در مرحله سوم سالمندی قرار دارند و ژاپن با دارا بودن بیشترین نرخ سالخوردگی جمعیت دارای ۲۴ درصد جمعیت سالمندی است.
وی ادامه داد: ایران از سال ۱۴۰۰ به بعد تازه وارد مرحله اول سالمندی خواهد شد؛ این در حالیست که عبور از مرحله اول به دوم نیز حدود ۱۵ تا ۲۰ سال به طول خواهد انجامید.
این جمعیت شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه ضمن تاکید بر آنکه باید در وضعیت باروری کشور تجدیدنظر شود؛ گفت: اگر با سیاست‌های اتخاذی وضعیت باروری جمعیت تغییر کند، احتمال رسیدن به سالخوردگی در سال‌های اخیر کمتر خواهد شد.
کاظمی پور با بیان آنکه نرخ سالمندی در کشور به دو گونه محاسبه می‌شود؛ افزود: برخی سالمندی را ۶۵ سال به بالا در نظر گرفته و برخی ۶۰ سال در نظر می‌‌گیرند و آن دسته که نرخ سالمندی را در کشور ۸ درصد اعلام می‌کنند ۶۰ سال به بالاها را مبنای آمارگیری خود قرار می‌دهند؛ این درحالیست که مراحل سالخوردگی از ۶۵ سال به بالا آغاز می‌شود.
این جمعیت شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: سالمندان ما بهداشت کافی، امنیت شغلی و تامین اجتماعی ندارند؛ برخی از آنها زیر خط فقر هستند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.
وی با تاکید بر اینکه جمعیت کشور ما در حال سالمند شدن است و این اتفاق رخ خواهد داد اظهار کرد: اما این مساله یک بحران نیست چرا که هر کشوری که در حال توسعه است و باروری در آن کاهش داشته، جمعیتش به سمت سالخوردگی پیش رفته است؛ از طرف دیگر سالخوردگی مساوی با نیازمندی و فقر نیست و افرادی هستند که در سن سالخوردگی کار، ورزش و فعالیت های مورد علاقه خود را انجام می دهند بنابراین این موضوع یک بحران نیست هرچند نیاز است که به نحو صحیح مدیریت شود.