حقوق خردادماه بازنشستگان کشوری تا ۱۲ امشب پرداخت می شود

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: پرداخت حقوق خرداد ماه و معوقات فروردین و اردیبهشت ۹۵ برای حدود ۹۸ درصد از بازنشستگان کشوری تا پایان امشب به حساب ایشان واریز می شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر محمود اسلامیان امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما اظهار داشت: با توجه به اینکه بودجه سال ۹۵ در سال گذشته به تصویب نرسید و به سال ۹۵ منتقل شد، بنابراین افزایش حقوق در سال ۹۵ در دو ماه اول سال انجام نشد که این معوقات با حقوق خرداد ماه تا ساعت ۱۲ امشب به حساب این عزیزان واریز می شود.
اسلامیان با بیان اینکه در این ماه حدود ۱۸۸۰ میلیارد تومان حقوق خرداد ماه بازنشستگان کشوری پرداخت می شود، گفت:۴۶۲ میلیارد تومان نیز معوقه دو ماه فروردین و اردیبهشت ۹۵ است که قرار است پرداخت شود. در نتیجه معادل ۲۳۰۰ میلیارد تومان حقوق خردادماه و اضافات آن و معوقات فروردین و اردیبهشت ماه ۹۵ به بازنشستگان پرداخت می شود.
وی با قدردانی از همکاری دولت یازدهم و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تصویب طرح افزایش کف حقوق بازنشستگان اظهار داشت: کف حقوق بازنشستگان در سال گذشته ۷۵۰ هزار تومان بود که مشکلات زیادی برای این عزیزان ایجاد کرده بود. در نتیجه طرحی در دولت و سازمان مدیریت و برنامه به تصویب رسید که در مجلس همزمان با بودجه ۹۵ نیز تصویب شد تا این رقم به ۹۰۰ هزار تومان افزایش یابد.
اسلامیان اضافه کرد: بودجه این طرح حدود شش هزار میلیارد ریال بود که علاوه بر بودجه های سنواتی صندوق بازنشستگی است که به وسیله آن کف پرداخت از ۷۵۰ هزار تومان به ۹۰۰ هزار تومان افزایش می یابد.
وی با اشاره به افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان کشوری در این طرح، یادآور شد: از ۷۵۰ هزار تومان به بالا به ازای هر ۵۰ هزار تومان نیم درصد کاهش می یابد به این شکل که برای حقوق ۷۵۰ هزار تومان ۲۰ درصد، ۸۰۰ هزار تومان ۱۹.۵ درصد و تا ۱.۵ میلیون تومان به بالا که ۱۲ درصد افزایش می یابد. بنابراین برای حقوق بازنشستگان، امسال، دو نوع افزایش داریم. یک نوع ۱۲ درصد است که در حقوق ۱.۵ میلیون تومان به بالا اضافه می شود و یک مورد نیز زیر ۱.۵ میلیون است که درصد بالاتری اضافه می شود.
به گفته وی، میانگین پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری در سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان بوده که با اِعمال این افزایش دوگانه به یک میلیون و ۴۶۸ هزار تومان خواهد رسید تا به نوعی تبعیض پرداخت حقوق این عزیزان را کاهش دهد.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، در این باره توضیح داد: بازنشستگان در سنوات گذشته با حقوق های متفاوتی بازنشسته می شدند. در قانون هم پیش بینی شده بود که افزایش حقوق شاغلین به بازنشستگان نیز تعمیم داده شود که به هر حال این اتفاق نیفتاد، اما با اجرای این طرح در دولت یازدهم امیدواریم تا ظرف پنج سال آینده این تبعیض ها را برطرف کنیم که خبر خوبی برای بازنشستگان خواهد بود.
اسلامیان در ادامه اظهار داشت: موضوع دوم، پرداخت های مستقیم به بازنشستگان است که در سال های گذشته تنها در ۱۳ استان یعنی حدود ۷۶۰هزار نفر بازنشسته کشوری را شامل می شد، که با برنامه ریزی های زیاد و تلاش فراوانی که در صندوق بازنشستگی کشوری انجام شد، در خرداد ماه این عدد به ۲۲ استان افزایش یافته و امیدواریم تا شهریور ماه کل استان های کشور را به صورت پرداخت مستقیم، انجام دهیم.
وی تاکید کرد: با اجرای این طرح به دلیل حذف واسطه هایی که وجود داشته است، دو روز زودتر حقوق ها به بازنشستگان عزیز پرداخت می شود و پرداخت ها عملاً سریعتر صورت می گیرد که امیدواریم رضایت بازنشستگان عزیز را تامین کند.
وی با بیان اینکه تا پایان امشب پرداخت ها انجام می شود،یادآور شد: هم حقوق خردادماه به صورت جدید و افزایش های آن پرداخت می شود و هم اضافه پرداخت هایی که در فروردین و اردیبهشت ماه باید انجام می شد و به دلیل عدم مصوبه قانون انجام نشده بود، پرداخت می شود. بنابراین هر سه رقم، یکجا و تا ۱۲ شب پرداخت می شود.
اسلامیان در ضمن تصریح کرد: به دلیل اینکه سیستم جدید است، پرداخت یک تعدادی از بازنشستگان به خاطر مشکلاتی که در حساب بانکی و یا کد ملی شان وجود داشته ظرف یک هفته انجام می شود که این تعداد حدود دو تا سه درصد از کل بازنشستگان کشوری هستند.
وی با اشاره به سایر خدماتی که صندوق بازنشستگی کشوری به این عزیزان ارائه می دهد، گفت: در مورد سفرهای سیاحتی، سال گذشته به ۱۲۰ هزار سفر افزایش پیدا کرد که خوشبختانه بازنشستگان عزیز نیز استقبال کردند و استقبالِ بازنشستگان سبب شد تا ما سفرها را به ۱۵۰هزار سفر افزایش دهیم و کمک هزینه سفر هم افزایش یافت.
اسلامیان همچنین اظهار داشت: کمک هزینه خرید عینک که پیش از این به مبلغ ۵۰۰ هزار ریال بود در سال ۹۵ با ۶۰ درصد افزایش به ۸۰۰ هزار ریال رسید. سمعک بازنشستگان نیز که یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال پرداخت می شد به دو میلیون ریال برای سال ۹۵ افزایش یافت. خدمات عصا نیز در سال گذشته ۱۰۰ هزار ریال بود که به ۲۰۰ هزار ریال افزایش یافت.
وی درباره خدمات بیمه عمر بازنشستگان کشوری نیز گفت: کار دیگری که جا دارد از دولت و سازمان برنامه تشکر کنم، این بود که بیمه عمر بازنشستگان کشوری سال ها ۳۰ میلیون ریال بود که طرحی را پیشنهاد کردیم که اکنون مراحل تصویب را طی می کند و پیش بینی می کنم تا یک ماه دیگر ابلاغ شود تا این عدد به ۵۰ میلیون ریال افزایش یابد.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به ارائه بیمه تکمیلی بازنشستگان عزیز نیز اشاره و بیان کرد: این خدمات سه سال پیش در مجلس رد شد و ما حدود سه سال است با مسوولیت خودمان و از بودجه های خودگردان صندوق با فشار بسیار زیادی که وارد می شود، برای ارائه این خدمات استفاده می کنیم.
اسلامیان افزود: حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان از منابعی که در بودجه دیده نشده است، برای اجرای بیمه تکمیلی، تامین اعتبار می کنیم. معمولاً قرارداد بیمه تکمیلی در شهریور ماه منعقد می شود که امیدواریم مجلس و دولت کمک کنند تا تکلیف بیمه تکمیلی بازنشستگان مشخص شود. اگر قرار است این کار را انجام دهیم، قانون مند شود و در بودجه نیز لحاظ شود و اگر راه حل هایی دیگر وجود دارد در نظر گرفته شود.
وی تاکید کرد: به هر حال این موضوعی است که باید ما و وزارت بهداشت و درمان روی آن کار کنیم و جمع بندی شود تا تعیین تکلیف گردد. سه سال است صندوق های دیگر این کار را انجام نمی دهند، اما صندوق بازنشستگی کشوری با مسوولیت خود این کار را انجام داده و نیاز است تا در کل کشور این موضوع حل شود.