افزایش تدریجی سن بازنشستگی در جهان

گزارش ها حاکی از افزایش تدریجی سن بازنشستگی در کشورهای مختلف جهان دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، با وجود اینکه در کشورهای مختلف جهان سن بازنشستگی متفاوت است؛ اما به تدریج حداقل سن بازنشستگی در حال افزایش بوده و بین ۶۰ تا ۶۵ سال و یا بالاتر در حال افزایش است.
حداقل سن بازنشستگی عمومی و قانونی در جهان، ۵۵ سال درنظر گرفته شده بود و اگر شخصی تقاضا کند که پیش از رسیدن به سن بازنشستگی عادی بازنشسته شود، مقدار حقوق بازنشستگی کمتری دریافت خواهدکرد. در حال حاضر، برای مردانی که قبل از ۶ دسامبر سال ۱۹۵۳ به دنیا آمده اند سن بازنشستگی ۶۵ سال درنظر گرفته می شود و برای زنانی که بعد از ۵ آوریل سال ۱۹۵۰ و قبل از ۶ دسامبر سال ۱۹۵۳ بدنیا آمده اند سن بازنشستگی بین ۶۰ سال تا ۶۵ سال درنظر گرفته می شود.
براساس پیش بینی هایی که در سال ۲۰۱۱ انجام شده است، در فاصله زمانی میان آوریل ۲۰۱۶ تا نوامبر ۲۰۱۸ سن بازنشستگی زنان افزایش یافته و به ۶۵ سال خواهد رسید؛ همچنین از دسامبر ۲۰۱۸ سن بازنشستگی برای مردان و زنان شروع به افزایش کرده تا جایی که تا اکتبر ۲۰۲۰ به ۶۶ سال خواهدرسید. ضمن اینکه، شخص برای دریافت حقوق بازنشستگی کامل، باید حداقل ۳۰ سال حق بیمه پرداختی داشته باشد.
این حقیقت است که هنگامی که افراد به سن بازنشستگی نزدیک می شوند، برای آینده ی مالی خود نگران می شوند. اکثر افراد در دوران بازنشستگی درآمد کمی دارند؛ چراکه درآمد این دوران تحت تاثیر عواملی نظیر تورم، نرخ بهره و … قرار می گیرد.
در بسیاری ازکشورها هرساله حقوق بازنشستگی متناسب با نرخ تورم افزایش می یابد. عده ای از مردم اطلاعات گسترده ای نسبت به میزان دریافت حقوق بازنشستگی خود دارند که این موضوع در تصمیم گیری برای زمان بازنشسته شدن آن ها یک عاملی بسیار ضروری است. بنابراین یکی از موارد حیاتی برای هر فردی که در شرف بازنشسته شدن است اطلاعات دقیق از حقوق بازنشستگی است.
از سوی دیگر، دو نوع طرح بازنشستگی در جهان وجود دارد؛ یکی DB (طرح مزایای معین) و دیگری DC (طرح مشارکت معین) است که حقوق دریافتی بازنشستگان در این طرح ها به طور متفاوت محاسبه می شود.
در طرح مزایای معین (DB) که حقوق بازنشستگی آن ها، براساس آخرین حقوق و دستمزدِ نهایی کارمند و تعداد سال هایی که در این طرح مشارکت داشته اند، محاسبه می شود یعنی میزان درآمد دریافتی در زمان بازنشستگی به تعداد سال های مشارکت و سطح درآمد افراد در زمان اشتغال وابسته است.
در طرح مشارکت معین (DC) کارمند و کارفرما ماهانه مقدار معینی وجه پرداخت می کنند و حق بیمه ها طی مدت زمانی اندوخته می شود و سرانجام در زمان بازنشستگی به طور یکجا و یا به صورت مستمری های ماهانه پرداخت می شود و مقدار قابل پرداخت به مقدار پس انداز وابسته است.

تهیه شده در: اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل
مترجم: فریبا بهزاد