دکتر کوروش صفوی
در 67سالگی؛

کوروش صفوی، استاد بازنشستۀ دانشگاه علامه درگذشت

دکتر کوروش صفوی، زبان شناس، مترجم و استاد بازنشستۀ دانشگاه علامه طباطبایی، در بامداد ۲۰ مردادماه ۱۴۰۲ چشم از جهان فروبست.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، این زبان‌شناس و مترجم که سال‌ها در دانشگاه علامه طباطبایی تدریس می‌کرد، زاده ۶ تیر ۱۳۳۵ در تهران بود.
دکتر کوروش صفوی، معنی شناس برجسته و از معدود پژوهشگرانی که به رابطه میان ادبیات و زبان شناسی می پرداختند، زبان و ادبیات آلمانی را در دانشگاه تهران و زبان‌شناسی را در دانشگاه های اوهایو و ام‌آی‌تی آموخت و در سال ۱۳۷۲ در مقطع دکتری رشته زبان‌شناسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد.
از جمله آثار تالیفی او می توان به «درآمدی بر زبان‌شناسی»، «واژه‌نامۀ زبان‌شناسی»، «نگاهی به پیشینۀ زبان فارسی»، «هفت گفتار دربارۀ ترجمه»، «از زبان‌شناسی به ادبیات»، «گفتارهایی در زبان‌شناسی»، «درآمدی بر معنی‌شناسی»، «منطق در زبان‌شناسی»، «از زبان‌شناسی به ادبیات، «معنی‌شناسی کاربردی»، «فرهنگ توصیفی معنی‌شناسی»، «نگاهی به ادبیات از دیدگاه زبان‌شناسی»، «زبان‌های دنیا: چهار مقاله در زبان‌شناسی»، «آشنایی با نظام‌های نوشتاری»، «آشنایی با معنی‌شناسی»، «آشنایی با تاریخ زبان‌های ایران»، «آشنایی با تاریخ زبان‌شناسی»، «مبانی زبان‌شناسی. با همکاری احمد سمیعی، لطف‌الله یارمحمدی»، «استعاره از نگاهی دیگر»، «سرگردان در فلسفۀ ادبیات» و از ترجمه های وی می توان به «سه رساله دربارۀ حافظ»، «نگاهی تازه به معنی‌شناسی»، «تاریخ خط» ترجمه عباس مخبر و کورش صفوی، «روندهای بنیادین در دانش زبان»، «دوره‌ زبان‌شناسی عمومی»، «زبان و ذهن»، «فن دستور»، «زبان‌شناسی و ادبیات»، «محفل فیلسوفان خاموش»، «فردینان دو سوسور»، «زبان و اندیشه»، «دنیای سوفی»، «دیوان غربی شرقی»، «بوطیقای ساختگرا» و «درآمدی بر معنی‌شناسی زبان» اشاره کرد.
گفتنی است مراسم یادبود این استاد و زبان‌شناس پیشکسوت، به همت انجمن زبان‌شناسی ایران، در تاریخ ۲۳ مرداد از ساعت ۹ تا ۱۲ در سالن شهید عضدی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی واقع در بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت برگزار می‌شود.
صندوق بازنشستگی کشوری ضایعه درگذشت این پژوهشگر برجسته را به خانواده و شاگردان وی و جامعه بازنشستگان کشوری تسلیت می گوید.