تیغ پتروشیمی باختر بر گلوی بازنشستگان

زمزمه انتقال مدیریت خط اتان منطقه پارس جنوبی از پتروشیمی جم (متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی) به پتروشیمی کاویان (یکی از بازوهای اصلی پتروشیمی باختر) که متعلق به چند سرمایه دار بزرگ است مدتی است در محافل نفتی و اقتصادی به گوش می رسد.
به گزارش سایت خبری روزنو، شنیده شده است؛ شرکت هلدینگ پتروشیمی باختر به دنبال انتقال مدیریت خط اتان منطقه پارس جنوبی از پتروشیمی جم به پتروشیمی کاویان است که اگر این اتفاق رخ دهد اتان تحویلی به پتروشیمی جم به میزان قابل توجهی کاهش و میزان اتان بیشتری به پتروشیمی کاویان تحویل داده می شود. این اتفاق در حالی است که موضوع سهمیه بندی میزان اتان تحویلی به واحدهای پتروشیمی بر اساس طراحی های فنی و اقتصادی و با رعایت موازین استاندارد سنجش و ارزیابی های اقتصادی صورت گرفته است و هر نوع تغییر و تحول در میزان اتان تحویلی می تواند سرمنشاء رانتی افسانه ای در صنعت پتروشیمی باشد.
بررسی های اولیه نشان می دهد؛ چنانچه این اقدام غیرقانونی محقق شود سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای صندوق های بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی به عنوان سهامداران اصلی این مجتمع کاسته و به جیب شرکتی می رود که در فرآیندی بی سابقه مالک اصلی شرکت پتروشیمی باختر شده است.
موضوع زمانی تلخ تر می شود که بدانیم شرکت پتروشیمی جم یکی از معدود واحدهای اقتصادی موثر و سودده در پرتفوی صندوق های بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی است و در صورت هر نوع زیان، به صورت مستقیم دود آن به چشم قشر بازنشستگان و مستمری بگیران کشور می رود.
بر این اساس، این روزها پتروشیمی باختر تیغ تیز خود را بر گلوی هزاران بازنشسته کشور گذاشته است و قصد دارد با هدف کسب سودهای بیشتر و گسترش چتر مدیریتی خویش، تنها چراغ امید معیشت بازنشستگان را خاموش کند.