تنها چهار گروه از بازنشستگان کشوری فاقد سقف حقوق هستند

اعضای هیات علمی دانشگاه ها، قضات، دیوان محاسبات کشور و کادر سیاسی وزارت امور خارجه چهار گروه از بازنشستگان کشوری هستند که سقف حقوقی ندارند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از خبرگزاری مهر، اکبر شیرمحمدی مدیرکل فنی صندوق بازنشستگی کشوری اظهار داشت: اعضای هیات علمی دانشگاه ها، قضات، دیوان محاسبات کشور و کادر سیاسی وزارت خارجه بر اساس قوانین و مقررات سقف حقوق ندارند، با این وجود، تنها دو نفر از بازنشستگان کشوری بیش از ۱۴ میلیون تومان دریافت می کنند.
شیرمحمدی با اشاره به اینکه وظیفه بگیران یا مستمری بگیر صندوق شامل همسر دائم، فرزندان، پدر و مادر، شوهر و نوادگان می شود، گفت: تعدادکل بازنشستگان و موظفین صندوق بازنشستگی کشوری یک میلیون و ۲۷۷ هزار و ۲۳۲ نفر شامل یک میلیون و ۴۹ هزار و ۱۱۰ نفر بازنشستگان و ۲۲۸ هزار و ۱۲۲ نفر مشترکین متوفی یا وظیفه بگیر هستند.
وی درباره میزان حقوق بازنشستگان کشوری نیز اظهار داشت: در سال ۱۳۹۵ حداقل حقوق وظیفه ۹ میلیون ریال و حداکثر حقوق هفت برابر حداقل حقوق یعنی ۶۳ میلیون ریال است.
شیرمحمدی همچنین تصریح کرد: دریافت حقوق وظیفه فرزندان، شامل فرزند دختر و پسر تا ۲۰ سالگی و چنانچه دانشجو باشند تا ۲۵ سالگی است، همچنین فرزند دختر در صورت نداشتن شغل و شوهر بدون محدودیت سنی، فرزندان علیل یا ناقص العضو که از کار افتادگی دائم داشته و در کفالت مستخدم متوفی بوده باشند، نوادگان دختر یا پسر در صورتی که پدرشان فوت شده و در کفالت پدربزرگ بازنشسته بوده باشند نیز می توانند از حقوق وظیفه استفاده کنند.
مدیرکل فنی صندوق بازنشستگی کشوری درباره قطع حقوق فرزندان نیز گفت: همانطور که اشاره شد در صورت رسیدن پسران به شرط سنی ۲۰ سالگی یا حداکثر ۲۵ سالگی چنانچه دانشجو باشند و برای فرزندان دختر در صورت ازدواج یا داشتن شغل، حقوق وظیفه آن ها قطع می‌شود.
شیرمحمدی همچنین گفت: در صورت فوت پدر و مادری که هر دو کارمند دولت بوده باشند فرزندان آنها با شرایط فوق الذکر از هر دو حقوق وظیفه والدین برخوردار می‌شوند.
وی با بیان اینکه اشتراک در صندوق بازنشستگی کشوری از طریق استخدام رسمی یا تقاضای تغییر صندوق کارمندان پیمانی و انتقال از صندوق دیگر به این صندوق صورت می‌پذیرد نیز اظهار داشت: درباره افرادی که به هر طریق مشترک این صندوق می‌شوند، شرایط قانونی بازنشستگی و همچنین حقوق وظیفه وراث همانند سایر مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری، یکسان خواهد بود.